Među vozačima kamiona koji su i u srijedu na srpskoj strani državne granice na Batrovcima, prijelaz prema Bajakovu, satima čekali prelazak državne granice i ulazak u Hrvatsku napetost i nervoza mogla se gotovo sjeći nožem. Kolona je oko 12 sati bila dugačka desetak kilometara, s time da su na nekim dijelovima teretna vozila bila u dvije kolone.
Sendviči i voda
Nervozni vozači tražili su hladovinu i snalazili se kako znaju i umiju. Tijekom dana u nekoliko vozila Auto moto saveza Srbije dostavljeni su im sendviči i voda. Sve nadzire prometna policija kako ne bi došlo do pretjecanja kamiona ili do nekih svađa s obzirom na nervozu među ljudima.
– Kako da ne budemo nervozni. Čekamo ovdje satima. Neki od kolega su čekali 30 i više sati. Najgore je što ne možemo ništa. Prinuđeni smo sjediti i čekati – rekao je Vidan Marinković koji prevozi drvo u Italiju. Sjeća se i sličnih gužvi kada su u EU ulazile Slovenija i Mađarska.
– Ništa ne možemo. Samo da se to nekako riješi i da nastavimo put, jer ovo čekanje ubija. Rekli su nam da je pao neki sustav u Hrvatskoj i da i dalje ima problema. Što se tiče kašnjenja, troškova, penala i ostaloga, ne znam kako će to biti riješeno. Vjerujem da će to tvrtke međusobno riješiti - dodaje Aleksandar Marinković kojemu je odredište Rijeka. Kamionaši ukazuju i na nemoguće uvjete u kojima satima borave. Nemaju dovoljno vode i hrane, u blizini nema toaleta, tako da se snalaze kako znaju i umiju. Vrijeme krate spavajući, kartajući, igrajući šah ili razgovarajući s ostalim kolegama. Pripadnici srbijanske policije kažu samo kako oni čine sve što mogu, ali i da se krivci za kolone nalaze na hrvatskoj strani.
– Mi ništa ne možemo. Pazimo da ne dođe do neke nesreće ili svađa. Valjda će se svim tim ljudima netko na hrvatskoj strani barem ispričati – rekao nam je jedan od policajaca.
Iako su na Bajakovu bile kilometarske kolone kao i dan prije, u Carinskoj upravi tvrde da je na graničnim prijelazima prema Srbiji i BiH teretni i putnički promet pojačan i da se odvija bez značajnijih zastoja i teškoća. Dodaju da je najintenzivniji i dalje promet teretnih vozila na graničnom prijelazu Bajakovo te povremeno na graničnim prijelazima Klek i Zaton Doli.
U Carini navode i da su s jučerašnjim danom, analizirajući pristigle elektroničke dokumente u svom informacijskom sustavu, zaključili kako je većina sudionika u carinskom postupku intenzivirala svoj rad, što pridonosi trenutačnom zadovoljavajućem stanju u protoku roba na svim robnim i graničnim carinskim ispostavama. Tako je, primjerice, na najfrekventnijoj carinskoj ispostavi Bajakovo ukupno obrađeno u ulazu i izlazu iz Hrvatske 1069 dokumenata.
Veći trajekt
Predsjednik udruženja Hrvatskih cestovnih prijevoznika Marijan Banelli kaže da su zastoji koji su nastali na granicama prouzrokovani nekoordiniranim djelovanjem pograničnih službi, gdje carina obavlja samo finalnu kontrolu dokumentacije.
– Nedopustivo je da inspekcije nemaju isto radno vrijeme kao i carina (24 sata), što je nadležnost ministarstava zdravlja i poljoprivrede – kaže Banelli.
A kako bi se oteretila granica kod Neuma, Jadrolinija je jučer odlučila na liniji Ploče – Trpanj uvesti trajekt dvostruko većih kapaciteta od onog koji je dosad vozio. Taj trajekt je prekjučer prevezao 136 kamiona, 216 osobnih vozila i 853 putnika. Veći trajekt, kapaciteta 1200 putnika i 138 vozila, na toj liniji plovit će od danas. Prekjučer zbog pada informacijskog sustava na granici kod Neuma, ni cisterne Ine nisu mogle proći do Dubrovnika, no jučer su uspjele prijeći granicu.
>>Dubrovnik pred nestašicom goriva i plina zbog problema na granici
>>Linić o gužvama: Krivi su i špediteri, još se uhodavamo