Hrvatski savez dijabetičkih društava protivi se donošenju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, navodeći kako će se zbog njega sve manje građana javljati preglede zbog straha od oduzimanja vozačke dozvole.
Podsjetimo, donošenjem izmjena Zakona uvela bi se obaveza da liječnici, uz upozorenje vozaču da privremeno nije sposoban sigurno upravljati vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja, o tome obavijeste policiju.
Iz HSDU-a su naveli kako će Zakon pogodovati osobama boljeg imovinskog stanja koji će odlaskom u privatne klinike moći izbjeći izricanje privremene nesposobnosti za vožnju, a njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:
''Obraćamo Vam se u ime Hrvatskog saveza dijabetičkih društava, krovne organizacije društava osoba sa šećernom bolešću koja se protivi usvajanju Konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama u Hrvatskom saboru 08. lipnja 2022.
Naime, prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) i CroDiab registra, u 2021. godini šećerna bolest dijagnosticirana je u 327.785 osoba, a procjenjuje se da je stvarni broj veći od 534.000. Šećerna bolest se u Hrvatskoj nalazi na trećem mjestu među vodećim uzrocima smrti, a ujedno je i vodeći uzrok kardiovaskularnih bolesti, bolesti bubrega, sljepoće i amputacije udova. Prema posljednjim podacima iz 2016.g. 20% ukupnog godišnjeg proračuna HZZO-a (4,6 milijardi kuna) trošen je na liječenje šećerne bolesti.
Od 4,6 milijardi kuna za šećernu bolest, čak se 88,1 posto trošilo upravo na liječenje komplikacija bolesti. S obzirom da se broj oboljelih od šećerne bolesti neprestano povećava, smatramo da će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama dodatno povećati ne samo broj osoba sa šećernom bolešću nego i broj komplikacija. Usvajanjem Zakona naštetit će se osobama sa šećernom bolešću na način da će ih se sve manje javljati na preglede kod liječnika obiteljske medicine i dijabetologa zbog straha od privremenog oduzimanja vozačke dozvole.
Nadalje, usvajanjem ovog Zakona naštetit će se povjerenje u odnosu između liječnika i pacijenta te ugrožavanja liječničke tajne kao i mogućeg kršenja prava na privatnost pacijenata. Za očekivati je kako će to u konačnici dovesti do manjeg broja liječničkih pregleda, kao i toga da će osoba sa šećernom bolešću iz straha od privremenog oduzimanja vozačke dozvole zatajiti promjene u svom zdravstvenom stanju te će se time povećati broj komplikacija šećerne bolesti čije liječenje i sada čini najveći dio troška HZZO-a u liječenju šećerne bolesti.
Isto tako smatramo da će se i ovako loša prevencija šećerne bolesti dodatno pogoršati kao i smanjiti pravovremeno liječenje i redoviti liječnički pregledi te povećati loši ishodi liječenja osoba sa šećernom bolešću. Isto tako napominjemo da se ovim zakonom krši GDPR kao i kod profesionalnih vozača pravo na Ustavom zagarantirano pravo na rad. Ujedno i pitamo kako je moguće utvrđivati privremenu nesposobnost vozača za upravljanje motornim vozilom kada nije donesen Pravilnik s popisom zdravstvenih stanja koja privremeno utječu na sposobnost sigurnog upravljanja vozilom kao i predviđeno trajanje nesposobnosti koje predstavlja prepreku za sudjelovanje vozača u prometu?
Na koji način će liječnik koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabrani liječnik moći znati koja su sve stanja i bolesti za koje postoji obveza izvještavanja nadležne policijske uprave ili postaje odnosno upozoravanja vozača? Napominjemo kako će se donošenjem ovog Zakona pogodovati osobama boljeg imovinskog stanja na način da će oni u slučaju zdravstvenih stanja ili terapije koji uzrokuju privremenu nesposobnost za upravljanje motornim vozilom, odlaziti na liječenje u privatne ustanove koje predložene odredbe ovog zakona ne obvezuje, te tako izbjeći izricanje privremene nesposobnosti!
Nadalje, smatramo da se donošenjem ovog Zakona otvara prostor za crno tržište jer će dio pacijenata početi kupovati svoje lijekove na taj način'', navode u priopćenju.
>> VIDEO Zapalio se ZET-ov autobus u Novom Jelkovcu, oštećeno stajalište i automobil