Na šibenskom sudu nastavljeno je suđenje Tomislavu Horvatinčiću zbog pomorske tragedije u kolovozu 2011. u primoštenskom akvatoriju gdje su u naletu Horvatinčićeva glisera smrtno stradali supružnici Salpietro. Na suđenje koje traje već više od četiri godine danas je došao i sin poginulih Federico Salpietro koji je u intervjuu Večernjem listu u ponedjeljak iznio ogorčenje, kako je rekao, lažima da je Horvatinčić ponudio obeštećenje, kao i činjenicom da ih je Horvatinčić tužio zbog pomorske nesreće u kojoj je stradao bračni par Salpietro.
– Horvatinčić je bio toliko bezobrazan da tuži sudu u Splitu mene i moju sestru Gaiju zahtijevajući odštetu za njegovo plovilo od 214.397,30 eura. On nam, dakle, nezadovoljan smrću naših roditelja, nastavlja stvarati dodatne probleme i ne pomišljajući na to da nam pokuša ponuditi neku reparaciju za svoju krivnju. To je istina. Osim toga, na sudu je u nazočnosti suca najprije negirao, a zatim, s obzirom na to da je utvrđeno da je on potpisao zahtjev za dobivanje odštete, kazao da je naviknut potpisivati mnoge papire... To je, prema mojem mišljenju, jadno objašnjenje i uvredljivo prema sudu – izjavio je Federico Salipetro u intervjuu Večernjem listu gdje se obrušio i na iskaz trećeg vještaka pomorske nesreće optužujući ga da je potpuno okrenuo pravila plovidbe u korist Tomislava Horvatinčića. Ročište u ponedjeljak započeo je prijedlogom obrane da se uvede novo vještačenje, no sutkinja ga je odbila. Odvjetnik Tomislava Horvatinčića, Branko Bajica u uvodu je predao dokumentaciju kojom je sudu želio dokazati namjeru Horvatinčića da obešteti obitelj stradalih Talijana, no demantirao ga je odvjetnik obitelji tvrdeći da je dokumentacija manjkava.
– Vidljivo je da je manjkava korespondencija o obeštećenju i želim dati potpunu sliku kako su se odvijali pregovori, zašto nisu uspjeli i što je on nudio kao svoju naknadu – rekao je Ognjen Frangeš, opunomoćenik obitelji. Potom su uslijedile završne riječi optužbe.
– Okrivljeni je grubo povrijedio više zakona, glisirao je automatskim pilotom brzinom od 26 čvorova u špici sezone, nije prilagođavao brzinu i ni kurs iako se u svakom trenutku može pojaviti plovilo, a to je bilo vidljivo i iz pomorske snimke. Okrivljeni nije nadzirao promet ii nije prilagođavao brzinu, nije 6 minuta smanjivao brzinu ni kurs, glisirao je na jednom području i u nedozvoljenom području na udaljenosti 222 metra. Gliser je samljeo sve pred sobom na jedrilici jer Horvatinčić nije poduzeo ništa, a stradali je, kako je to i predviđeno zakonom, pokušao izbjeći sudar manevrom. Gliser okrivljenog morao je ustupiti prednost prolaza, a jedrilica je morala zadržati kurs do trenutka dok se nije vidjelo da Horvatinčić ne poduzima ništa. Tada je sukladno pravilniku poduzet manevar izbjegavanja sudara. Osporavamo vještačenja. Obrana je, naime, uspjela na mala vrata uvesti treće vještačenje, pristrano, neobjektivno, kontradiktorno jer se brodovi nisu mogli gledati s desne strane. To je nevjerojatno, kao i to što su rekli da je oštećeni poduzeo pogrešan manevar i da bi brodovi prošli jedan pokraj drugoga u opasnoj blizini. Jedrilica pluta dva metra u sekundi i nevjerojatno je tvrditi da je presjekla put gliseru koji je vozio brzinom od 13,2 metra u sekundi. Do sudara bi došlo i da Talijani nisu poduzeli manevar skretanja. Ja nemam riječi za to i reći da je oštećeni kriv za nesreću strašno je – rekla je Irena Senečić iz DORH-a.
– Nitko ne zna gdje je u trenutku sudara bio okrivljeni. On se brani riječima da je doživio black out, da ga je djevojka Anica trgnula. Njegova djevojka ima interesa braniti sebe i njega. Da mu je bilo slabo, zar ne bi to rekao sucu istrage kojem je na upit ima li kakvih zdravstvenih problema rekao da je sve u redu i da nema problema. Lučkom kapetanu crtao je skicu mjesta pomorske nesreće i nije se žalio na probleme. Pa zar to tada to ne bi rekao. Dijagnozu o sinkopi odnosno nesvjestici, koja odgovara njegovoj obrani, od liječnika je dobio dva mjeseca nakon nesreće, a nakon što je nasukao brod, imao je vremena spašavati satove i mobitele. Bilo je tu i priopćenje javnosti da mu je otkazao upravljački sustav. Dokazano je da je on autor tog priopćenja i on je i svojim prijateljima rekao da je automatski pilot bio u krivu. Kako je mogao napraviti skicu mjesta nesreće kada ništa nije vidio. Svi optuženici u Hrvatskoj mogli bi se braniti da su pali u nesvijest pa neka optužba dokaže da nije pao u nesvijest – rekla je Senečić.
Zastupnik oštećenih Ognjen Frangeš izjavio je: – Iznenada i neočekivano otkazao mu je automatski pilot, u isto vrijeme iznenada mu je zakazalo zdravlje i srušio se. I to je bilo neočekivano i to je bilo toliko iznenada da se toga uopće nije sjetio tri sata kasnije kod lučkog kapetana kojem je rekao da mu je zdravlje dobro. I naposljetku je jedrilica neočekivano skrenula udesno i to po zakonu. Ono što se dogodilo jest da je okrivljeni upravljao gliserom od 900 konja, uključio autopilot i držao je da on ne mora nadzirati gliser. Bio je tko zna gdje. Da je bio za upravljačkim pultom, nešto bi poduzeo. Vještaci su bili nestručni i nekompetentni i nameće se mogućnost da je moglo biti nešto još i gore. Pregovori oko odštete mogli su se svesti na verbalna obećanja. U pismenom je samo polica osiguranja od milijun eura. Horvatinčić je samo rekao da mi prijavimo štetu osiguravateljima. Mi se jesmo obratili, a oni su nam rekli da dostavimo zahtjev i dokaz o krivnji, a optuženi poriče krivnju. Naš je zahtjev za obeštećenjem četiri milijuna eura i tražimo strogu kaznu zbog tragičnih posljedica ovog događaja – rekao je Frangeš. Slijede završne riječi obrane.
Završne riječi obrane iznosili su Horvatinčićevi odvjetnici Branko Baica, Veljko Miljević i Velimir Došen.
– Riječ je o stjecaju nesretnih okolnosti i nesretnom i tragičnom događaju koji je ostavio reperkusije prije svega na obitelj pokojnika. Kada se saznalo o kome je riječ, stvorena je klima odmazde, optuženik je proglašavan ubojicom, bahatom osobom, tajkunom, a to je sve suprotno. Javno mnijenje stvorilo je svoje stajalište i tome je podlegao i DORH. Horvatinčić nikad nije osuđivan. Nije okrivljenik tajkun i on se od skromne obitelji uzdigao i to ljudima smeta. On je humanitarac koji pomaže od svog novca, ali to nitko ne želi čuti. Optužnica stavlja na teret da je grubo povrijedio zakon. Može li itko povjerovati da je Horvatinčić pristao sav život upropastiti samo zato što je bahat? Okolnosti koje su tog dana bile na moru ne iziskuju poseban oprez. Svi vještaci bili su suglasni da je more bilo mirno i da nije bilo velike gustoće prometa. Pomorska nesreća dogodila se izvan područja gdje je bilo zabranjeno glisiranje. Do sudara je došlo zbog skretanja jedrilice oštećenika u desnu stranu, pa je presjekla kurs gliseru. Ta je radnja bila pogrešna. Ne želimo okriviti oštećenike koji su žrtve, ali sud mora utvrditi istinu jer optužba nema zakonsku osnovu u ovim događajima – rekao je Horvatinčićev odvjetnik Branko Baica i pohvalio sudsko vijeće koje, kako je rekao, nije podleglo slici u medijima da Horvatinčić pokušava pobjeći od odgovornosti.
Odvjetnik Horvatinčića Veljko Miljević istakao je među ostalim da obrana uzima kao vjerodostojne svjedočenja njemačkog nautičara Klausa Fuchsa koji je prvi došao na mjesto nesreće, te Anice Đerđe koja je bila jedini očevidac nesreće. Naglasio je iskaz medicinske vještakinje tijekom suđenja koja je, kako je naveo, istakla da sinkopa odnosno gubitak svijesti može nastati naglo i bez ikakve najave.
– Obrana je dokazala razlog neubrojivosti kod okrivljenog zbog gubitka svijesti koja je mogla trajati i do 50 ili 60 sekundi. Kod Tome Horvatinčića je dokazana privremena duševna neubrojivost i sud je dužan Horvatinčića osloboditi – rekao je Miljević.
Odvjetnik Velimir Došen je rekao da je nepobitno utvrđeno da okrivljenik nije imao obvezu poduzeti ništa u upravljanju jahte, a da to nije ni mogao jer se nalazio u nesvjesti.
– Oštećenik je nažalost poduzeo krivi manevar koji je bio fatalan za ishod. Pritisak medija je bio ogroman, ali se nadam da ga neće biti nakon presude. Okrivljenika treba tretirati kao sudionika prometne nesreće. Osim oslobađajuće presude nikakva druga odluka ne bi smjela doći u obzir - Velimir Došen.
Na kraju je Horvatinčić dobio riječ.
– Izražavam još jednom sućut. Želim se dogovoriti prije suđenja oko nagodbe. Nije točno da je bilo četiri milijuna eura u odštetnom zahtjevu, jer su donedavno tražili osam milijuna eura – rekao je Horvatinčić. Odmah potom sutkinja Maja Šupe Makon rekla je da će objava presude biti prekosutra, u srijedu u 11 sati.
–Ima li ovaj čovjek potporu politike, jer ako ima to je opasno za sve, a ne samo za mene. Ja nikad razgovorao s njim, a to je bolje za njega. Ne razumijem kako može imati podršku struktura politike. Svima je jasno što se dogodilo. On je lažljivac jer mu nisu u isto vrijeme mogle otkazati i komande i nije mogao istodobno pasti u nesvjest. Da je rekao ja sam kriv to bi bilo ljudski, ali on nije čovjek i on stalno laže – rekao je o Horvatinčiču nakon ročišta sa suzama u očima Federico Salpietro, sin stradalih talijanskih nautičara i zaključio: - On je lažljivac. Nikada nam nije ponudio ni eura i još nas je i tužio i tražio više od 200.000 eura odštete za plovilo.
>> 'Vještak je potpuno okrenuo pravila plovidbe u korist Tome Horvatinčića'
klasicna prica hrvatskog sudstva u kojoj se i nemoguce moze dokazati ako imas novaca...cudno je sto je sudjenje trajalo "samo" 4 godine....interes je takvih da traje i malo duze, recimo 15 godina, pa da horvatincic moze i dokazati da jee u stvari talijan vozio njegov gliser, bacio se na svoj brod u trenutku sudara kako bi ubio svoju zenu i sebe jer je nezadovoljan svojim zivotom..horvatincic je bio vezan i traumatiziran od zrtve pa se nije toga odmah sjetio ali mu se prosvijetlio um nakon 4 godine....kune se da je to istina..sudac ga nece moci kazniti jer postoji opravdana sumnja da bi to mogla biti istina...