I ovaj autor misli kako je rečenica "svijet se mijenja" najobičnija floskula, no to je doista apsolutno točno kada je riječ o istraživanju svemira. Tamo gore, naime, riječ već odavno ne vode samo nacionalne svemirske kompanije poput NASA-e, već i privatnici. I to ne bilo koji.
Elon Musk, Richard Branson i Jeff Bezos sa svojim su kompanijama danas lideri u razvoju pogona i letjelica za put u svemir. To kao i brojne druge interesantne informacije moglo se doznati prekjučer od našeg poznatog astronoma Ante Radonića na predavanju "Privatne svemirske letjelice" održanom u zagrebačkom Tehničkom muzeju Nikola Tesla.
Smanjenje troškova leta
Podsjetio je tako Radonić kako je prva privatna tvrtka koja je lansirala satelit u Zemljinu orbitu bila Orbital Sciences. Njezin Pegasus letio je prvi put još 1990. godine, a letovi se odvijaju još i danas po cijeni od 56,3 milijuna dolara.
Ta se raketa lansira iz zraka, s verzijom putničkog aviona kao nosača, nakon čega nastavlja put prema orbiti s teretom maksimalne mase 443 kilograma.
Danas Orbital Sciences egzistira kao dio nove tvrtke Orbital ATK. Još je jedan zanimljiv projekt vezan za ovu tvrtku. Njihov je proizvod i raketa Antares koja za potrebe NASA-e u svemir nosi terete mase i do pet tona. A oplatu za ovu raketu rade Ukrajinci, dok su motori ruski! Ali radi se o agregatima iz nekadašnjeg sovjetskog svemirskog programa starima 40-ak godina. Sljedeća će generacija Antaresa ipak imati motore novijih godišta.
No jedan je gospodin ipak otišao do sada najdalje u svemirskom programu. Osnivač Tesle Elon Musk ima još jednu kompaniju, ona se zove Space X. Elonu Musku i njegovoj kompaniji Ante Radonić posvetio je najviše vremena je smatra da je Space X sa svojim programom otišao najdalje.
– Njihov Falcon 1 prvi je put uspješno poletio prije sedam godina. Bila je to prva klasična raketa za lansiranje satelita u privatnom vlasništvu koja je poletjela sa Zemlje. Elon Musk pridonio je znatnom smanjenju troškova letova u svemir. Osobna mu je želja poslati čovjeka na Mars i kolonizirati taj planet, a prema svemu što o njemu znam, uopće ne sumnjam da i sam jednom želi biti stanovnikom Marsa – kazao je Radonić.
Elonu Musku i njegovu Falconu 1 trebalo je nekoliko pokušaja da polete. Imao je jedan motor tipa Merlin. Današnji Falcon 9 koristi devet takvih motora i može u orbitu ponijeti više od 13 tona tereta, odnosno više od četiri tone tereta u eliptičnu orbitu koja doseže udaljenost od 36 tisuća km od Zemlje. Jedno njegovo lansiranje stoji 61 milijun dolara. Novi Falcon Heavy, koji će poletjeti već sljedeće godine, ima čak 27 takvih motora, a očito je da će prema svemiru moći ponijeti i daleko teže terete, procjenjuje se čak do 53 tone. Svakako će Falcon Heavy biti i najveća takva letjelica na svijetu.
Želja je Elona Muska i njegove kompanije napraviti raketu koja će se nakon što završi svoj let i svemirsku misiju uredno i vratiti na Zemlju, odnosno sletjeti na za to predviđenu platformu koja pluta na morskoj površini, a ubuduće i na čvrsto tlo blizu mjesta lansiranja.
Do sada Space X u tome nije imao uspjeha, no bio je vrlo blizu. Podalje od medija svoju je svemirsku tvrtku pak izgradio jedan drugi tajkun novoga doba. Riječ je o vlasniku Amazona Jeffu Bezosu. Bezos je, doznajemo na Radonićevu predavanju, i sam svemirski entuzijast pa je 2000. godine osnovao Blue Origin, kompaniju koja se bavi svemirskim putovanjima.
– Blue Origin sa svojim New Shepardom postao je prva kompanija koja je poslala raketu na visinu od 100 kilometara i vratila je uspješno na Zemlju. To je revolucionaran i povijesni događaj – kaže o pothvatu Bezosove kompanije Ante Radonić.
Cilj je Bezosa pojeftiniti let čovjeka u svemir, ali i učiniti to na siguran način. Bezos je s još jednim globalnim tajkunom pregovarao o letovima u svemir.
Radilo se o Richardu Bransonu kojega već dobro poznajemo. Njegova kompanija Virgin Galactic naručila je gradnju letjelice SpaceShipaTwo kojom se žele obavljati komercijalni turistički podorbitalni letovi. Cijena bi takvih letova bila 250.000 dolara po putniku, a poznato je da je let uplatio i hrvatski biznismen Juroslav Buljubašić. Za tu svrhu gradi se i aerodrom u Novom Meksiku. Ipak, točan datum početka komercijalizacije upitan je nakon što se pri zadnjem letu letjelica raspala. U nesreći je jedan pilot poginuo, a drugi je, iako teško ranjen, preživio. S Bransonom usko surađuje pionir privatnog leta u svemir Burt Rutan. On je u suradnji s još jednim poznatim biznismenom, Paulom Allenom, 2004. godine stajao iza prvog privatnog leta s čovjekom u svemir, odnosno do ruba svemira.
Kapsula za ljudsku posadu
Letjelica koja je postigla taj podvig zove se SpaceShipOne. Za to postignuće, navodi Radonić, Mojave Aerospace Ventures, kompanija majka SpaceShipaOne, osvojila je i nagradu Ansari X prize vrijednu deset milijuna dolara.
Da ne bi ispalo kako su samo tajkuni uključeni u letove u svemir, pobrinuli su se Boeing i Lockheed Martin koji su 2005. godine osnovali United Launch Alliance. Njihove rakete Delta II, Delta IV i Atlas V u svemir nose vojne i NASA-ine satelite iz baze Vandenbergh u južnoj Kaliforniji. Kapsule su još jedan zanimljivi aspekt svemirskih putovanja. Opet tu prednjači Elon Musk sa svojim Space X-om. Njegov projekt Dragon sada služi za prijevoz tereta, no Musk razvija verziju kapsule za ljudsku posadu koja bi trebala poletjeti za dvije godine. I ovdje je Muskova želja da se Dragon samostalno može vratiti na Zemlju. Tako je i on dobio raketni sustav. Dragon je ujedno i prva privatna letjelica koja je pristala na Međunarodnu svemirsku postaju.
Ima li tu nas? Svakako ima. Prošle je godine, podsjeća Radonić, predstavljena tvrtka S3, odnosno Swiss Space Systems, koja od Udbine namjerava napraviti centar za svemirska istraživanja.
– Iako je tvrtka vrlo ambiciozna, mislim da neće moći ispoštovati rokove koje su si zadali za prvi let prema svemiru. Lansiranje raketoplana do ruba svemira nije bilo jednostavno ni za znatno bogatije poduzetnike koje smo spominjali pa mislim da ćemo na letove iz Udbine još malo pričekati – kaže Ante Radonić.
>> Branson nakon pada svemirskog broda: Nastavljamo svemirski projekt!
>> Američki milijarder traži 80.000 dobrovoljaca za odlazak na Mars