Nove satelitske snimke, koje pokazuju da oblak vulkanskog pepela nakon erupcije islandskog vulkana Eyjafjallajokull nije prekrivao cijelu Veliku Britaniju, upućuju na to da je zračni prostor iznad te zemlje bio zatvoren iz lažnih razloga! Taj senzacionalan preokret donio je britanski dnevni list Daily Mail.
Pepeo prolazio sjevernije?
Naime, satelitske snimke koje su dospjele u javnost pokazuju tzv. aerosolni indeks – koncentraciju čestica pepela ili drugog zagađenja u atmosferi. Na dan 15. travnja vulkanske čestice putovale su s Islanda i prolazile sjeverno od britanskog otočja. Snimke dokazuju da je većinu vremena pepeo bio vidljiv samo iznad malih dijelova Velike Britanije, a nekim ga danima uopće nije bilo.
I dok je svjetska javnost jučer bila zatečena tim obratom, dr. Amela Jeričević iz hrvatskoga Državnog hidrometeorološkog zavoda kaže da je to puki senzacionalizam.
– Tzv. aerosolni indeks samo je jedan segment u cijeloj priči. On promatra domet čestica pepela, i to na većim visinama, ali ne može utvrditi ni pravu koncentraciju čestica ni njihov izvor. Snimke koje donosi Daily Mail imao je na raspolaganju i londonski Savjetodavni centar za vulkansku prašinu, to su njihove snimke, ali u tom centru znali su da ti podaci nisu dovoljni da se letovi odobre. Zato su vjerojatno ispravno postupili što su ih zabranili – kaže dr. Jeričević.
Daily Mail navodi da je nebo uglavnom bilo čisto. Kako je rekao Jim McKenna iz Kontrole civilnog zrakoplovstva, na početku krize nije postojalo dovoljno podataka o pepelu.
– Također je istina da u određenim razdobljima pepeo iznad Britanije nije bilo moguće primijetiti – rekao je McKenna.
Zrakoplovne kompanije možda će iskoristiti satelitske snimke kako bi zatražile desetke milijuna eura odštete od vlasti zbog gubitaka koje su pretrpjele. I direktor British Airwaysa Wille Walsh smatra da su letovi mogli biti obavljani bez problema. – Uvjeren sam da je zabrana bila pretjerana – rekao je Walsh.
Ključni avion na bojenju
Inače, tih kritičnih dana nekoliko se stvari “poklopilo” tako da otežaju snalaženje. Kompjutori u meteorološkom zavodu, koji su prije toga predviđali “ljeto za roštiljanje” za proteklu godinu i blagu zimu za ovu, predvidjeli su da će pepeo prekriti cijelo područje, možda čak od Rusije do Newfoundlanda. Međutim, glavni meteorološki avion nije to mogao provjeriti jer je bio na bojenju. Napokon, iako je bilo nešto čestica pepela iznad Britanije za vrijeme zabrane letenja, najveće izmjereno zagađenje bilo je jedna dvadesetina dopuštene granice koju su znanstvenici, vlada i proizvođači aviona naveli kao sigurnu za letenje, tvrdi Daily Mail sugerirajući da je zabrana letenja bila nepotrebna histerija. No, čini se da ipak nije baš tako!
Lako je sad mlatiti praznu slamu. Zasto nitko nije imao muda tad kad se sve dogadjalo da preuzme odgovornost i pusti mozda putnike u smrt? Kako su moguci toliki gubitci kompanija kad nisu letjele? Nesto tu smrdi.