DESETLJEĆE ILEGALNOG TRGOVANJA

Fosili imaju neprocjenjivu vrijednost, a djelatnici ugljenokopa za njih dobiju 5.800 kuna

Foto: PU brodsko-posavska
01.05.2021.

Uključeni su zaposlenici ugljenokopa, vozači, bageristi i njihovi nadležni šefovi, govore mještani

Ovog nema nigdje osim kod nas u BiH – kažu nam u nevjerici mještani Skopaljske Gračanice nakon što se njihovo malo mjesto, na pola puta između Bugojna i Uskoplja, našlo na naslovnicima regionalnih izdanja novina zbog slučaja krijumčarenja okamina praslonova, vodozemaca i dinosaura. Ljudi se s pravom pitaju hoće li nakon ovog skandala neviđenih razmjera vlasti konačno reagirati, jer ovo što se dogodilo nije od jučer.

U kutijama za cipele

Podsjetimo, granična policija pronašla je na graničnom prijelazu Stara Gradiška u automobilu slovenskih registarskih oznaka prije dva tjedna okamenine stare oko 15 milijuna godina. Slovenski državljanin (46) fosile je pokušao prokrijumčariti u kutijama za cipele. Dokazano je da fosili praslonova i vodozemaca iz razdoblja srednjeg miocena imaju neprocjenjivu vrijednost i da su najvjerojatnije iskopani iz ugljenokopa Gračanica.

Foto: PU brodsko-posavska

Voditelj geološko-paleontološkog odjela Hrvatskog prirodoslovnog muzeja Dražen Japundžić kazao je da su, nakon pregleda, potvrdili da se radi o “vrlo vrijednoj, dragocjenoj i za paleontologe fosilnoj građi od neprocjenjive vrijednosti, koju ja u svojoj karijeri još nisam vidio pred sobom.”

Građa predstavlja ostatke fosilne faune iz geološkog razdoblja srednjeg miocena (prije oko 15 milijuna godina), a najzastupljeniji su ostaci zubi i čeljusti fosilnih praslonova (Gomphotherium i Prodienotherium), nosoroga (Brachypotherium), svinja (Conohyus), dabrova, jelena, goveda itd. Paleontolozi su u građi razaznali i nekoliko primjeraka fosilnih vodozemaca (Salamander).

– Na temelju dosadašnjeg iskustva i literature možemo sigurno utvrditi da su svi ovi fosili s lokaliteta Gračanica iz Bugojna u BiH te da su tamo ukradeni s istraživačkog lokaliteta. Ovo su ostaci gornje čeljusti i dva kutnjaka životinje iz roda praslonova. Primjerci nisu očišćeni ni preparirani, tako da vjerojatno sadrže i druge fosilne vrste, koje se trenutačno ne mogu determinirati. Ovo je vrlo vrijedna i bogata fosilna građa i zasigurno će nam dati nove znanstvene spoznaje o životu, klimi i okolišu u pradavnoj Zemljinoj prošlosti na području srednje Europe – kaže Japundžić i dodaje da će ovi ostaci u dogovoru s policijom ići u nove čuvaonice Prirodoslovnog muzeja u Hrvatskoj.

– Sva građa ide u naše čuvaonice. Građani to neće moći pogledati dok se ne razjasni porijeklo i vrijednost građe, najprije u političkoj suradnji s Ministarstvom RH i nadležnim policijama u BiH, a zatim i sa strukom treba provesti čišćenje i prepariranje, ima tu dosta posla – kazao je za Novu TV Japundžić.

Neki stručnjaci već su potvrdili da je krijumčar, u slučaju uspjeha, mogao preprodajom ovih fosila zaraditi i više od sto tisuća eura.

Iako je za širu javnost ovo velika senzacija, javna je tajna da se ta nelegalna iskopavanja nestručnih ljudi koji rade u ugljenokopu Gračanica obavlja već cijelo desetljeće i da na tome netko jako dobro zarađuje.

Mještani Skopaljske Gračanice kazali su nam da bi cijelo područje rudnika trebalo zaštititi, sve dok stručnjaci i znanstvenici ne obave detaljan uvid u nalazišta i procjenu štete.

– Ma, ovo se radi više od 10 godina, a u sve su uključeni pojedini zaposlenici ugljenokopa, vozači, bageristi i njihovi nadležni šefovi, ali nitko ništa ne poduzima. Za pojedine fosile znali su dobivati i po 1500 KM (oko 5800 kuna, op. a.) pa bi ih kasnije preprodavali – kazao nam je jedan od mještana Gračanice, koji je iz sigurnosnih razloga želio ostati neimenovan.

Inače, Rudnik ugljena Gračanica u stopostotnom je vlasništvu vlade Federacije i posluje u sastavu JP Elektroprivreda BiH. Zemlja oko rudnika uglavnom je u vlasništvu tamošnjih Hrvata, koji su se ranije bunili protiv lokalnih vlasti koji su tu namjeravali sagraditi odlagalište otpada.

Nakon svega mještani se pitaju hoće li vlasnik rudnika, točnije vlada Federacije BiH konačno reagirati i istražiti cijeli ovaj slučaj.

Kako doznajemo, policija iz Hrvatske kontaktirala je kolege iz Federacije BiH, a očekuje se uključivanje i relevantnih institucija dviju država koje će donijeti odluku o daljnjoj sudbini otkrivenih okamina.

Nevjerojatno je da su fosili nosoroga, praslona i žirafe, starih od deset do 15 milijuna godina, s ovog područja već cijelo desetljeće bili izlagani javnosti na Sajmu minerala, kristala, fosila, poludragog i dragog kamenja u Kreševu.

Živjeli oko Panonskog mora

Jedan od izlagača fosila na sajmu u Kreševu bio je Enes Manović, koji je izlagao fosile praslonova gomfoterija i dinoterija (Dinotheriuma giganteuma), naglašavajući da je imao brojne ponude za njih, ali da ih namjerava darovati Zemaljskom muzeju na čuvanje. Inače, na području Skopaljske Gračanice nađeno je dvadesetak vrsta životinja iz razdoblja srednjeg miocena.

Područje BiH krije velike povijesne tajne.

Prije desetak godina pisali smo da su na prostoru općine Tomislavgrad pronađeni ostaci praslona iz roda Gomphotherium i podrodova Tetralophodon punjabensis i Anancus arevensi, što je tada bilo senzacionalno otkriće. Praslon iz roda Gomphotherium, pretpostavlja se, izumro je zbog dramatičnih klimatskih promjena i jakih tektonskih pomicanja i poremećaja, zbog kojih su se izdigli masivi kao što su Alpe, Dinaridi i Karpati. U znanstvenim se krugovima pretpostavlja da je praslon živio oko Panonskog mora, koje je prekrivalo cijeli današnji Balkanski poluotok.

Isprobali smo prvi hrvatski električni romobil: "Može potegnuti 25 km/h, a bez punjenja će Rolla prijeći do 50 kilometara"

CK
CKI
21:49 01.05.2021.

BiH je stvarno prava 'banana' država, kavi mi.

TT
TTjac
19:37 01.05.2021.

Djelatnici ugljenokopa? Kaj to znači?

21:14 01.05.2021.

Čekaj malo... Sad će oni potrošiti novac hrvatskih poreznih obveznika da bi ih očistili i preparirali, a pretpostavljam da to nije jeftin proces, da bi ih onda vratili BiH?