Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić jučer je u pogonima tvrtke Končar razgledao 10. vlak za regionalni prijevoz koji je ta tvrtka sagradila za HŽ Putnički prijevoz. Končar bi HŽ PP-u trebao isporučiti ukupno 44 vlaka. No dosad je, iako je ugovor potpisan još u siječnju prošle godine, osigurano financiranje samo za 21 vlak, i to kreditom u iznosu od 800 milijuna kuna Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR). Ista bi banka trebala dati kredit, također od 800 milijuna kuna, i za nabavu ostala 23 vlaka, no stvari su zapele u Europskoj komisiji. Iako je ministar Hajdaš Dončić u prosincu 2014. godine izjavio da je riješeno financiranje za nabavu i ostala 23 vlaka, HŽ PP ipak još nema osiguran novac za njih.
Visoka cijena
A cijena za odobrenje novog kredita od HBOR-a bit će poprilično visoka i za porezne obveznike i za radnike HŽ PP-a. Naime, tvrtka treba odobrenje Europske komisije za taj kredit s obzirom na pravila zaštite tržišnog natjecanja. Stoga HŽ PP mora izraditi program restrukturiranja koji će zadovoljiti Bruxelles, a pregovori o tome traju već mjesecima.
Kako neslužbeno doznajemo, HŽ PP će morati smanjiti rashode 10 posto, a to će u prvom redu značiti smanjenje plaća radnicima, dok će država preuzeti na sebe otplatu postojećih kredita te tvrtke koji su uzeti prije ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Nije poznato o kojem je točno iznosu riječ, hrvatska strana s Europskom komisijom još razgovora o tome. U igri su iznosi od 250 do 500 milijuna kuna. Usto, država će morati i dokapitalizirati HŽ PP, a još nije do kraja ispregovarano u kojem točno iznosu.
Kako bi dobili novi kredit za nabavu vlakova, HŽ PP će morati prepustiti neke linije i prije potpune liberalizacije željezničkog putničkog promete, za koje sad prima državne subvencije, a za to će se raspisati javni natječaj. Sličan program restrukturiranja morala je proći i Croatia Airlines.
Koliko su pregovori s EK teški, svjedoči i podatak da su u HŽ PP u svibnju ove godine tvrdili da je program restrukturiranja u procesu prednotifikacije u Glavnoj upravi Europske komisije za tržišno natjecanje (DG Competition), koja prije notifikacije dostavlja mišljenje o programu. Tad su tvrdili da su odgovorili na dodatna pitanja i komentare na program koje ima je poslao DG i da su program ponovno poslali u Bruxelles. No sad je već rujan, a program restrukturiranja još nije odobren.
Novac pred vratima
Jučer su nam u HŽ PP pak kazali da su pregovori o dodatnom kreditu za financiranje nabave 23 vlaka u tijeku, a uključuju HBOR i komercijalne banke.
– Daljnje financiranje mora biti usklađeno s programom restrukturiranja HŽ PP-a i regulativama Europske komisije. Proces prednotifikacije programa restrukturiranja je završen. Program je trenutačno u procesu ocjene pri Glavnoj upravi za tržišno natjecanje Europske komisije – navode u HŽ PP-u.
>> Za dvije godine polovica javne nabave morat će biti 'zelena'
>> Vitol grupa partner PPD-u u gradnji naftnog i terminala za UNP u Pločama
Aha, ministar koji je rekao da ce dati ostavku ako.......