Veliki zaštitarski biznis, koji tim tvrtkama u Hrvatskoj donosi milijardu i pol kuna, na prekretnici je. Prodor golemih svjetskih zaštitarskih tvrtki je počeo. Računa se da će vrlo brzo početi rat cijenama u kojemu će hrvatske tvrtke proći loše, kao što se to dogodilo i u Slovačkoj, Češkoj, Mađarskoj, Bugarskoj, Rumunjskoj. Neki hrvatski zaštitari stoga su već počeli sa spajanjem, neki se prebacuju s niskoakumulativnih poslova isključivo tjelesne zaštite na one isplativije s prometom i obradom novca, a neki spas vide u izlasku na svjetska tržišta.
Morao u London
Darko Vrbanc, predsjednik uprave zagrebačkog V Securityja, koji spada u 10 najvećih hrvatskih zaštitarskih tvrtki, koje zajedno ostvaruju polovicu ukupnog prometa, odlučio se na drukčiji iskorak. Osnovao je gotovo istoimenu tvrtku V Security Group u Londonu! Kako, zašto?
– Naša tvrtka registrirana u Velikoj Britaniji prije nekoliko mjeseci bavi se trenutačno najbolje plaćenim poslovima u ovom biznisu – pomorskom sigurnosti (Marsec), osiguravanjem brodova koji prolaze kroz opasne vode svjetskih mora u kojima vrebaju pirati – objašnjava Vrbanc.
Kaže da je iz nužde taj posao prebacio u London, kad je uvidio da bi mu bilo potpuno nemoguće obavljati taj posao iz Hrvatske u kojoj postoje tolike birokratske zavrzlame, počev od toga da nitko (osim vojske i policije) ne može registrirati poluautomatsko oružje, kakvo rabe čuvari brodova. U Britaniju je zbog tog posla otišao u proljeće ove godine, pronašao partnere i, kaže, za nevjerojatnih 15 minuta registrirao poduzeće!
Partner i glavni menadžer mu je Paul Jenc, biznismen desetljećima aktivan u anglo-hrvatskoj zajednici, izvršni direktor je Kenny Dalton, bivši general britanskih kraljevskih marinaca. U vodećem timu su i, primjerice, bivši admiral mornarice Šri Lanke D. K. Dassanayake. Savjetnik je i umirovljeni hrvatski general Martin Špegelj, kojega je, devedesetih, kao ministra obrane osiguravao upravo D. Vrbanc. Obavještajnim informacijama i poslovima bavi se, kao savjetnik, još jedan hrvatski umirovljeni general, Josip Štimac, bivši načelnik HRZ-a.
Već 19 pratnji
Vrbanc otkriva kako je, uza znanja i referencije svog tima, uspio u samo dva mjeseca organizirati posao tako da sada njegova tvrtka zapošljava 11 četveročlanih timova zaštitara, koji su u nepuna dva mjeseca obavili 19 pratnji, a ekipa upravo leti na 20. zadatak, kaže Vrbanc. Njegovi timovi lete iz Britanije u mjesto najbliže ukrcaju na brod. Obično su to istočnoafričke države, Sudan, Eritreja, Džibuti, Komori. Nekoliko dana prije njihova dolaska u luku u kojoj je stacioniran brod, dolazi agent V Securityja i podiže fizičku zaštitu od upada pirata koji žele osvojiti brod, zarobiti ga i onda u dugim, višemjesečnim pregovorima inkasirati nekoliko milijuna dolara za otkupninu. Duž ograde broda stavlja se bodljikava žica, vodeni topovi, zavaruju se čelične rešetke na otvore na brodu. Kada brod isplovi, na najbliži aerodrom stižu četiri specijalca iz V Securityja, ukrcavaju se u brzi čamac i tek na pučini, u međunarodnim vodama, u brod u pokretu penju se po mrežama.
– To je, zapravo, najopasniji dio posla, osim, naravno, ako ne napadnu pirati, jer gadno je kada su valovi visoki pet metara – kaže Vrbanc, koji je i osobno bio u dvije takve pratnje. Na brodu ekipu već čeka oružje i oprema. Pratnja traje 5 do 10 dana. I stoji u prosjeku brodare oko 70.000 američkih dolara, što im se još uvijek isplati, jer im osiguravatelji daju, zbog zaštitara, bonus od 100 tisuća dolara. Nažalost, u 11 Vrbancovih timova nema ni jednog specijalca iz Hrvatske. Svi su Britanci, s minimalno 10-godišnjim vojnim iskustvom.
– Razgovarao sam sa 150 naših bivših specijalaca i glavni je problem što ne mogu "razmišljati na engleskom".
Naši specijalci moraju staviti i mirovinu u mirovanje. To je mnogima previše rizično. Britanci sami rješavaju svoje probleme, svi bivši vojnici mogu raditi koliko žele, glavno da plate porez, a Vrbanc ih plaća bruto. Koliko, to je poslovna tajna. No radi se o više tisuća eura po pratnji od tjedan dana, primjerice. U londonskom V Securityju trenutačno je 500 molba za taj posao.
To pirati, u tom škafu od čamca? Pa to treba svaki put izbušit nečim jačim kao RPG ili zolja,i ostavit ih da plivaju za tankerom , pa da vidiš kad se pročuje na obali što bi više nosili ljestve naa pol oceana i penjali se na tanker. Ne možeš vjerovat šta civilizirani ljudi toleriraju.