Od 1992., odnosno od 1993. svake neparne godine, u Rusiji održava se MAKS (rus. Meždunarodnij aviaciono-kosmičeskij salon), međunarodna izložba zrakoplovne i svemirske tehnike koju ne propuštaju znalci i oni koji jedino na tome mjestu mogu dobiti uvid u gotovo sve ono čime Rusija raspolaže u avijaciji. MAKS se održava u podmoskovskom gradu Žukovskom, nekad tajnom aviogradu koji nosi ime po aerodinamičaru Nikolaju Jegoroviču Žukovskom koji je na tome mjestu prije više od sto godina konstruirao prvi aerodinamički tunel.
Premda ovdje Hrvatska nije zastupljena zrakoplovnom tehnikom, posebnu će ulogu ipak imati dvojica Hrvata te jedan Rus, koautori knjige “Naš Maks”, koja govori o 25 godina te velike ruske zračne priredbe i prva je knjiga uopće napravljena o MAKS-u. Autori Dorijan Mohorović, Mihail Agafonov i Danijel Vuković knjigu objavljuju na hrvatskom i ruskom jeziku. Izdavač je tvrtka Elevon tehnologije iz Zagreba, a nakladnik Grafoprom Tisak iz Lepoglave. Kao originalni dar bit će predstavljena na MAKS-u 2019. koji će početi 27. kolovoza i kojem je ove godine Kina zemlja-partner.
Impresivan letački program
Danijel Vuković, inženjer zrakoplovstva, jedno je vrijeme bio u HRZ-u, a drži i predavanja na visokom učilištu zrakoplovnog inženjerstva, na Moskovskom zrakoplovnom institutu (MAI). Najpopularnije mu je bilo ono o istraživanju i usporedbi ruskog lovca pete generacije, tada T-50 PAK-FA, sada SU-57, “nevidimku”, s američkim ponosom – lovcem F-22. Knjiga “Naš Maks” bit će predstavljena i u Muzeju zrakoplovno-svemirske tehnike u Moskvi pod moderiranjem kozmonauta Fjodora Jurčihina. Na ukupno 496 stranica u knjizi je opisan svaki MAKS i prati se razvoj ruske zrakoplovne tehnike. Najimpresivniji je letački program. U knjizi se nalazi više od 1300 jedinstvenih fotografija renomiranih svjetskih zrakoplovnih fotografa.
Više od 20 istaknutih osoba iz ruskog zrakoplovstva i politike sudjelovalo je u uvodnom dijelu knjige te iznijelo i neke manje poznate detalje vezane za MAKS. Uz gradonačelnika Žukovskog Jurija Prohorova, tu su i testni piloti Viktor Pugačev, Magomed Tolbojev, Roman Taskajev, Sergej Bogdan, jedan od osnivača MAKS-a Nikolaj Zanjegin, sportska pilotkinja Svjetlana Kapanina, kozmonaut Sergej Zaljotin, ali isto tako i naši piloti HRZ-a, velikani poput Danijela Borovića, Ivana Selaka i Ivice Ivandića. U prigodnom poglavlju Denisa Krnića o povezanosti slavenskih naroda Rusije i Hrvatske, otkriva kako je naš blaženi Ivan Merz štovan kao zaštitnik mladeži u katoličkoj zajednici grada Habarovska u istočnom Sibiru! O jakoj povezanosti i kontinuiranim pozitivnim odnosima Hrvata i Rusa piše i admiral Davor Domazet-Lošo. Da je “Naš MAKS” već prepoznat u Rusiji, kaže Vuković, svjedoči i toplo pozdravno slovo ruskog predsjednika Vladimira Putina autorima knjige, a njemu će na službenom otvorenju MAKS-a biti uručen poseban primjerak knjige.
Ruski avioni eliminirani
Hrvatska, koja još muku muči s nabavom borbene eskadrile, unaprijed je iz političkih razloga (NATO) eliminirala svaku mogućnost nabave ruskih borbenih aviona.
– Politički je to valjda i opravdano, no stručno i sukladno dugogodišnjoj (posebno ratnoj) praksi uporabe ruskih zrakoplova u Domovinskom ratu, dosta upitno. Ruski borbeni avioni odlikuju se superiornim taktičkim, tehničkim i ekonomskim parametrima operativne uporabe, što se vidi i u knjizi “Naš Maks” – kaže Vuković.
Pogledajte i naš video s air showa u Velikoj Britaniji:
E da bar nabavljamo ruske zrakoplove, a ne da nas "strateski partneri" vucu za nos i traze puno vece iznose nego sto bi platili ruske ekvivalente.