Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 73
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Intervju: Andreja Vukojević

'Hrvatska ima potencijal biti premium brend'

Zagreb: Andreja Vukojević, voditeljica Službe za komunikacije i marketing i Sektora za turizam u HGK
Foto: Josip Regovic/PIXSELL
1/5
25.12.2023.
u 07:00

O razvojnim mogućnostima govori Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam Hrvatske gospodarske komore

Hrvatska je nedavno promovirana u Cannesu, na svjetskom sajmu luksuznog turizma International Luxury Travel Market (ILTM). Odlazak tvrtki organizirala je Hrvatska gospodarska komora u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom. Što ovakvi sajmovi znače za premium turizam te kako Hrvatska stoji po tom pitanju, govori Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam i voditeljica službe za marketing i komunikacije HGK.

Kakve je rezultate sajam ILTM polučio?

Ovaj sajam jedna je od aktivnosti kojima radimo na jačem pozicioniranju Hrvatske kao premium destinacije, a u tome nam je partner Hrvatska turistička zajednica. Događaj je to koji otvara brojna vrata. Tvrtke koje su takoreći "izlagale" na sajmu održale su u tri dana oko 700 sastanaka s agentima iz cijelog svijeta. Agenti su u ovom slučaju kupci, to jest oni koji donose odluku o tome hoće li uvrstiti Hrvatsku u svoje aranžmane. Na sajmu je sudjelovalo više od dvije tisuće agenata iz više od 70 zemalja. Hrvatsku je ove godine predstavljalo 11 naših tvrtki, što je dvostruko više nego prošle godine, a vjerujemo i da ćemo nastaviti rasti. Očekujem da ćemo sljedeće godine povesti 20-ak tvrtki iz segmenta premium hotela i putničkih agencija specijaliziranih za goste veće platežne moći. Rezultate održanih sastanaka pratit ćemo u novoj turističkoj – neću reći sezoni, nego godini.

Gdje je Hrvatska na europskoj/svjetskoj karti premium turizma?

Znamo da Hrvatska godinama slovi kao jedna od top 5 turističkih destinacija na Mediteranu, ali u premium segmentu na razvojnom smo putu. Da bismo ostvarili puni potencijal, treba ojačati tri ključna elementa i međusobno ih povezati. Prvi element je potreba transformacije smještajnih objekata. Udio hotelskog smještaja manji je od 10 posto u odnosu na druge smještajne kapacitete, privatni smještaj i kampove, čime značajno zaostajemo za premium konkurencijom na Mediteranu. Od Španjolske, Grčke i Italije slabiji smo 3 do 4 puta. Dio iznajmljivača treba poticati na pretvorbu privatnog smještaja u male boutique hotele, a dio njih na ulaganja u objekte više kategorije. Naš Sektor svake godine u suradnji s HTZ-om organizira Forum obiteljskog smještaja koji pruža podršku privatnim iznajmljivačima u općem podizanju razine kvalitete obiteljskog smještaja. Trebamo raditi i na jačanju segmenta vrhunske eno-gastronomske ponude, zabavnih i kulturnih događanja, pa čak i golf terena, prodavaonica vrhunskih modnih marki, individualiziranih izleta... Gosti veće platežne moći žele visokokvalitetan spoj inovacija i modernih tehnologija s jedne strane i doživljaj autohtonosti destinacije s druge. I posljednji element je potreba edukacije stručnog kadra za pružanje doživljaja premium kvalitete. Tu prostor popunjava naš Sektor turizma edukacijama, konferencijama i sajmovima s tvrtkama.

POVEZANI ČLANCI:

Koji su najveći potencijali u premium segmentu i kako ih iskoristiti?

Potencijala za dodatni razvoj premium segmenta ima u svim oblicima turizma. Potrebno je intenzivnije raditi na stvaranju povoljnijeg poslovnog i investicijskog okružja, što nije samo problem u turizmu već i u gospodarstvu općenito. Još se nismo dovoljno pozicionirali kao vrhunska gastronomska destinacija i tu je pred nama golem posao. Ponuda tradicijskih jela i autohtonih vina sastavni je dio premium doživljaja. Izdvojila bih nautički turizam kao segment koji ima velik potencijal za jači razvoj u premium smjeru – iako je već sada uzdanica našeg turizma. Ipak, to podrazumijeva dodatna ulaganja te još višu razinu kvalitete ponude i usluga, a svakako treba razmišljati i o gradnji, to jest "upgradeu" gradskih marina, kako bi se privuklo goste veće platežne moći. Kreiranje izvanserijske sezonske i izvansezonske usluge zahtijeva suradnju i dogovor više uključenih strana – lokalne zajednice, hotelijera, ugostitelja i ostalih turističkih subjekata.

Najavljujete i osnivanje Zajednice premium turizma HGK. U kojoj je to fazi?

Planiramo formalno osnivanje Zajednice Stories – Experience Premium Croatia u veljači sljedeće godine. Tvrtke nam se javljaju već sada, a moći će se učlaniti u bilo kojem trenutku. Zajednica će biti svojevrsna nadgradnja dosadašnjeg brenda Grupacije jedinstvenih luksuznih hotela – Stories u jednu sveobuhvatnu priču koja osim hotela obuhvaća i segment putničkih agencija, čartera, marina, luksuznih vila, ugostiteljskih objekata itd. Bit će to prva zajednica nacionalnog karaktera u ovom segmentu. Nazvali smo je Stories – Experience Premium Croatia, a djelovat će kao platforma za udruživanje svih dionika u premium segmentu u RH. Dodatni je benefit Zajednice i mreža udruženja i zajednica HGK koja će članicama biti na raspolaganju za stvaranje i jačanje poslovnih odnosa.

Zajednica će imati i edukativni karakter. Organizirat ćemo događaje, seminare, sudjelovanje na sajmovima i radionice kako bismo potaknuli profesionalni razvoj članica. Fokusirat ćemo se na to da omogućimo držanje koraka s najnovijim trendovima u premium turizmu i uspješno upravljanje kvalitetom usluga.

Kako pristupiti brendiranju Hrvatske kao premium destinacije?

Važno je osigurati autentičnu ponudu turističkih proizvoda i sadržaja u destinacijama i kvalitetu usluge, a zatim ćemo se usmjeriti na pomno brendiranje i jaču promociju. HTZ već čini mnogo i znamo da mu je u fokusu promocija premium segmenta na emitivnim tržištima. No, naglašavam da je nužno prvo ponuditi gostu iskustvo kojim će biti zadovoljan i koje će on sam visoko ocijeniti – jer u turizmu je preporuka, tzv. word of mouth, neprocjenjiva. Kroz to ćemo graditi cjelogodišnji, visokokvalitetan, i autentičan turizam kojem težimo. Želimo biti boutique destinacija i to svakako možemo.

Kako u Hrvatsku privući goste veće platežne moći?

Privlačenje takvih gostiju nije toliki izazov, sjetimo se samo svih velikih svjetskih filmskih i glazbenih zvijezda koje su nas posjetile posljednjih godina. Čini mi se da je nama retencija tih gostiju veći izazov. Za Hrvatsku se zna, no može li Hrvatska ponuditi tim gostima usluge i iskustva na koja su se naviknuli, to je veće pitanje. Zato je naš fokus na podizanju razine kvalitete u svim segmentima.

Poznato je kako gosti veće platežne moći na odmoru ne štede, a na nama je da im omogućimo adekvatne sadržaje. Sve se svodi na izvanstandardnu uslugu te visokoindividualiziran pristup gostu. Imućnim gostima također je izuzetno bitno samo iskustvo putovanja, pa zato biraju destinacije koje su prometno dobro povezane. Budući da ciljamo na elitne goste, moramo imati na umu i potrebu održavanja i razvoja marina i zračnih luka te cjelokupne prometne infrastrukture u cijeloj zemlji.

Osim premiuma, u fokusu su vam i zdravstveni i pustolovni turizam, zašto ta usmjerenja?

Zdravstveni turizam nam je segment u kojemu osim premiuma vidimo najviše potencijala. On ima sve preduvjete za cjelogodišnje poslovanje što je izrazito bitno za Hrvatsku jer nam je turizam još uvijek sezonalan i koncentriran na obalu. Osim toga, zdravstveni turizam ima multiplikativni utjecaj na niz ostalih djelatnosti jer gosti koji dođu zbog poboljšanja zdravlja žele iskusiti i gastronomiju, kulturu, aktivnosti u prirodi…

Zajednica zdravstvenog turizma HGK izvorno je osnovana prije gotovo 20 godina. Mi smo prvi okupljali i poticali komunikaciju među dionicima zdravstvenog turizma. Komunikacija, razmjena iskustava i usklađivanje vizija razvoja potrebni su nam i sada kako bi se ciljano razvijala ova grana pa smo ponovno inicirali okupljanje privatnih i javnih ustanova, tvrtki i klastera koje pružaju usluge zdravstvenog turizma. Ako ojačamo zdravstvenu i wellness ponudu, možemo privući širi krug posjetitelja, produžiti turističku sezonu i potaknuti gospodarski razvoj.

POVEZANI ČLANCI:

Pustolovni turizam sve je popularniji, kako ga odgovorno razvijati?

Pustolovni turizam sve je popularniji jer su avanture zapravo vizija odmora za generaciju Z. S druge strane, popularnost mu raste jer se povezuje i s praksama održivog turizma. Pustolovni turizam podrazumijeva i aktivnosti niskog rizika kao što su lagane šetnje ili vožnje biciklom i one poput skoka s padobranom, bungee jumpinga, paraglidinga... Kako dio tih aktivnosti nosi sa sobom i određene opasnosti mi već godinama u suradnji s HGSS-om organiziramo edukacije za organizatore turističkih aktivnosti na nepristupačnim područjima. Certifikat koji polaznici dobiju po uspješnom završetku edukacije potreban je za obavljanje određenih aktivnosti pustolovnog turizma.

Do sada je našu edukaciju prošlo gotovo 3200 osoba osposobljenih za sigurno vođenje grupe na izlete i ture, akcije zbrinjavanja i spašavanja, orijentaciju i kartografiju… Planiramo ovu edukaciju dodatno usmjeriti, to jest uvesti i specijalizirane radionice koje će biti namijenjene za specifične aktivnosti.

Što očekujete od sljedeće godine, koji će biti najveći izazovi hrvatskog turizma?

Sljedeća godina mogla bi biti vrlo izazovna u smislu dostizanja i naravno, uvijek se nadamo, prestizanja rezultata ove. Znamo da je sezonu obilježila, opravdana ili ne, fama oko visokih cijena i mislim da nije nerealno da će ona ostaviti trag u percepciji naših gostiju. Nije potrebno imati kristalnu kuglu da bismo znali kako nas očekuje izazov deficita kvalificirane radne snage. Rješenje, iako esencijalno za razvoj turizma kakav želimo, nije jednoznačno. Ono zahtijeva smanjenje sezonskog karaktera turizma, preinake u obrazovnom sustavu i adekvatno povećanje plaća radnika. Uvoz radne snage naša je realnost prema kojoj trebamo biti otvoreni, no isto tako trebamo potaknuti osposobljavanje domaće radne snage.

Što predstoji Sektoru za turizam HGK u novoj godini?

Moram reći da smo vrlo ozbiljno i strukturirano pristupili zadatku poticanja razvoja premium turizma u Hrvatskoj. Prvo smo postavili temelje kroz svojevrsno istraživanje tržišta. Bavili smo se proučavanjem trendova, konkurencije, ali i potencijala to jest interesa za nas kod stranih agenata. Na primjer, organizirali smo studijsko putovanje u Crnu Goru gdje su predstavnici tvrtki imali priliku razmijeniti iskustva s procesom razvoja premium ponude, upoznati destinaciju, ali i svjetski poznate brandove hotela koji još nisu prisutni u Hrvatskoj. Osnivanje Zajednice premium turizma nam je ujedno i kruna truda i jedan novi početak koji će obilježiti 2024. godinu.

I moram spomenuti Dane hrvatskog turizma. Na kraju sezone, kako ju standardno shvaćamo, sakupimo podatke i dojmove i nagradimo one najbolje u turizmu. Sljedeće godine u Opatiji prema novom konceptu koji smo uveli ove godine dodijelit ćemo zajedno Godišnje hrvatske turističke nagrade Ministarstvo turizma i sporta i Hrvatska turistička zajednica i Hrvatska gospodarska komora. Riječ je o zbilja velikom projektu koji uvijek odrađujemo s puno ljubavi i uz potporu dragih partnera.

VIDEO Bio je dragulj jugoslavenske vojske, a danas je atrakcija za turiste

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije