Kada su naši preci prije gotovo tisuću godina marljivo uklesavali glagoljična slova u kamenu Bašćansku ploču, ni u najluđim snovima nisu mogli zamisliti da će se glagoljica jednom moći učiti uz pomoć videoigre koju su, k tome, osmislila djeca. Riječ je o Glagoliticu, čije idejno rješenje potpisuju učenici Gospodarske škole Varaždin Patricija Pofuk, Dino Janušić i Vito Bukovčan na čelu s mentoricom Jasminkom Prstec.
Motivacija i znanje učitelja
Pobjednici su oni, u svojoj kategoriji, međunarodnog Milenijskog natjecanja iz kreativne industrije, održanog nedavno na Ekonomskom fakultetu u Osijeku. Varaždinski srednjoškolci svojim su Glagoliticom, tako, odgovarali na pitanje kako osvajati glagoljicom u novom mileniju. Zabavno-edukativna videoigra Glagolitic mogla bi se igrati na mobitelu ili računalu. Sastojala bi se od devet razina, među kojima su Glagoljica Memory, Odgonetni slovo, Glagoljičko drvo...
Bez ikakve veze s ovim učenicima iz Varaždina, nekolicina osječkih studenata paralelno se posvetila spajanju vizualnosti i simbolike glagoljičnog pisma s čarobnim svijetom slavenskih mitoloških bića na moderniji način. Kreirali su, naime, unikatne karaktere i vizualne identitete likova za originalnu hrvatsku fantasy videoigru. Prikazali su tako, ističu, raskoš i ljepotu hrvatske povijesti i tradicije, ali je i edukativno i interaktivno približili djeci i mladima. Iza tog projekta stoje Iva Špiljak, Iva Lucija Rajić, Petra Burić, studenti Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, a predvodila ih je mentorica Jasmina Pacek.
– Najmlađu industriju čiji su proizvodi i usluge temeljeni na autorskom pravu, projektnom radu i inovacijama, to nazivamo kreativnom industrijom. U doba kada uspješne poslovne priče nastaju iz hobija, a nova zanimanja pojavljuju se gotovo svakodnevno, pred obrazovne ustanove postavljen je izazov osmišljavanja nastavnog programa s kojim će se djecu i mlade pripremati za poslove budućnosti. Izvannastavne aktivnosti prostor su u kojem nastavnici svih obrazovnih razina imaju prilike poticati učenike i studente na kritičko razmišljanje, razradu ideja i izgradnju prototipa koji predstavlja njihov prvi poduzetnički korak – započinje voditeljica natjecanja prof. dr. sc. Josipa Mijoč.
Skupina nastavnika i suradnika na Ekonomskom fakultetu u Osijeku posljednjih deset godina intenzivno radi na populariziranju kreativne industrije te istraživačkim i organizacijskim naporima koji su dio projekata koje je Osijek prometnuo u kreativno središte Republike Hrvatske.
Više od 560 natjecatelja, učenika i studenata, iz cijele Hrvatske i još pet država okupilo je četvrto po redu Milenijsko natjecanje iz kreativne industrije. Zadatak im je bio razviti idejno rješenje na jednu od četiri teme – glagoljica, mitologija, Put svile i vodik.
– Tradicija natjecanja potaknula je mentore i učenike na višemjesečni rad na razvoju idejnih rješenja koji su ostvareni u jednom od 12 sektora kreativne industrije. Imali smo prilike gledati i slušati dizajnerska rješenja, arhitektonske predloške, glazbene podloge, nacrte računalnih igara, suvenire, predstave, filmove, scenarije, otisnute knjige, koreografije, slike i slično – nastavlja naša sugovornica.
Tijekom tri dana predstavilo se, primjerice, više od 60 timova osnovnoškolaca.
– Milenijsko natjecanje izvrsna je prilika učenicima osnovnih škola upoznati se pojmovima kreativne industrije te svim koracima poduzetničkih ideja i procesa s obzirom na to da takve teme, nažalost, tek pronalaze put u svakodnevnom poučavanju u učionici i ovise isključivo o motivaciji, znanju i sposobnostima učitelja koji će ih povesti u kreativno razmišljanje i proces – ističe ona.
Kreativni i poduzetni
Osim što se ovim natjecanjem razvija stvaralaštvo i poduzetnički način razmišljanja, učenici i studenti, uz postojeća znanja i iskustva, stječu nova kojima se razvijaju u kreativne, poduzetne i društveno odgovorne građane.
– Iznenađuju nas povratne informacije koje dobivamo od prethodnih natjecatelja o tome kako pozitivno njihove sredine, ravnatelji i poduzetnici reagiraju na razvoj idejnog koncepta s kojim su se predstavili na međunarodnom Milenijskom natjecanju. Desetak njih je već dobilo podršku te tako otisnulo knjigu u prestižnoj izdavačkoj kući, izradilo prve suvenire za tržište, bilo na prvim razgovorima za razvoj brenda, osvijestilo autorski potpis svog rada budući da traže i dodatna pojašnjenja čije je autorsko pravo nad natjecateljskim rješenjem. Tako je natjecanje postalo burzom ideja i kreativnosti, novih rješenja i nadahnutih rasprava – ponosna je Josipa Mijoč.
Bravo? Pa to dokazuje da smo Hrvati Bizantinci....