Potpredsjednik HSLS-a govori o svom modelu izlaska na lokalne izbore, krizi, Polančecu, Vladinoj antirecesijskoj politici

Ivan Čehok: Trebamo Vladu za opstanak

14.02.2009.
u 13:01

Iako na lokalne izbore u svibnju izlazi kao HSLS-ov kandidat za gradonačelnika Varaždina, netipičan model kojim želi sebi osigurati široku političku i društvenu podršku posljednjih je dana otvorio sumnje u lojalnost koju Ivan Čehok osjeća prema vlastitoj stranci. Za “Obzor” objašnjava svoj model, za koji je uvjeren da će biti masovno prihvaćen već na lokalnim izborima 2013., ali i analizira mjere kojima se Vlada, u kojoj je i njegova stranka, hvata u koštac s gospodarskom krizom.

* Iako ste potpredsjednik HSLS-a, buduću većinu u Gradskom vijeću Varaždina, bez koje kao gradonačelnik ne možete funkcionirati, ne gradite na stranačkim koalicijama, nego stvarate nadstranačku listu. Čemu takav odmak od uobičajenih oblika partnerstva?
– Osam godina, koliko sam gradonačelnik zajedno s kolegama, prije svega sa svojim zamjenikom iz HNS-a Zlatkom Horvatom, razvijam kulturu političkog dijaloga. Zatomili smo uskostranačke interese. Nismo posmjenjivali sve pročelnike nakon izbora. Dopustili smo svim izvanstranačkim stručnjacima da ostanu na radnim mjestima, a na mjesta ravnatelja ustanova i direktora gradskih tvrtki postavljali smo ljude preko natječaja bez obzira na stranke. Već to je odmak od dosadašnjeg političkog partnerstva. Sad su pred nama prvi neposredni izbori. Gradonačelnik i zamjenici imat će legitimitet i izravnih i općih izbora. Bit će, dakle, čelnici svih građana, a ne samo predstavnici većine u lokalnim parlamentima. Njihova će se odgovornost pred građanima pooštriti. Stoga i mi želimo, na temelju dobre prakse međustranačkoga razumijevanja i uključivanja nestranačkih osoba, tom nadstranačkom listom posvjedočiti da kanimo umanjiti partitokratski pritisak i ojačati građansko društvo, učiniti lokalnu administraciju propusnijom za inicijative iz mjesne samouprave, od obrazovnih i kulturnih ustanova te udruga građana.

* Logika je solidna, ali na političkoj je razini taj plan doživljen kao vaš korak prema izlasku iz HSLS-a.
– Smiješna je pomisao da bih napuštao stranku. Posebno kad je poznato da sam i prije parlamentarnih izbora imao ponuda da budem na drugim listama, pa ih nisam prihvatio. Držim da HSLS treba razmisliti o tome kako u ovim okolnostima odrediti načela liberalnoga djelovanja. Partitokratsko odlučivanje samo je simptom opće prožetosti društva politikom, što znači i navikavanje na ovisnost o strankama i stranački izabranoj administraciji. Stranačko djelovanje u nas je ili u rudimentarnim oblicima kad je u pitanju angažiranje članova ili počiva na stranačkom klijentelizmu. Varaždinski HSLS najjači je ogranak u državi upravo zato što smo otklanjali mentalne zapreke te vrste.



* Vi kao da ciljano uvijek nastojite ostaviti dojam (polu)slobodnog strijelca, solista koji se odmiče i od stranačke politike i od koalicije na nacionalnoj razini?
– Strijelci baš i nisu slobodni. Ograničeni su metama i odlikama oružja kojim gađaju i pogađaju. Uvijek sam se držao one Konfucijeve da je premašiti jednako kao i ne doseći. Dakle da ne smijem promašiti podbacujući ili uopće ne gađajući, ali ne smijem ni premašiti zahtijevajući previše. Bilo bi paralizirajuće za demokratske procese kad liberali ne bi smjeli izricati svoje mišljenje ili prijedloge prije nego ih provjeri autoritet predsjednika, predsjedništva ili ne daj Bože koalicijskoga partnera. Nikada nisam i neću ići bilo kome po svoje mišljenje. Platon kaže da je mišljenje bezglasni govor duše same sa sobom, dakle političko mišljenje temelji se na određenim osobnim stavovima koje čovjek priopćuje drugima. Ali kad jednom stav, prijedlog ili inicijativa postane dio stranačkoga programa ili kad ih stranka odbije, onda se svi trebamo držati dogovorenoga. Uvijek sam poštovao odluke stranke, premda sam nekoliko puta bio u procijepu savjesti.

* No, kad istupite s nečim što se ne uklapa u očekivanja, uvijek slijede pitanja što time želite postići i koje su vaše ambicije.
– Moja je prednost što nemam krajnjih političkih ambicija. Triput sam odbio biti ministar. Za mene je smisao politike jačanje lokalne samouprave. Zato nisam u grču želje za općim sviđanjem, koja nužno vodi do isprazne demagogije.

* Kad ste ljetos kazali da se koalicijski ugovor treba prilagoditi krizi, doživjeli ste kritike partnera. Sad govorite o potrebi brzog rebalansa državnog, pa i lokalnih proračuna kako bi se promijenili prioriteti. Vlada je, pak, upravo odbila slične prijedloge članova Ekonomskog vijeća. Opet se postavlja pitanje jeste li vi oporba u vladajućoj koaliciji?
– Zašto bi to bilo oporbeno? Je li onda oporbeno to što danas i drugi partneri, pa i ministri iz HDZ-a, prešutno priznaju da smo već promijenili dijelove koalicijskoga sporazuma? Nisam odviše ekonomski pismen, ali sam na čelu grada s najvećim izvozom, najjačom stopom industrijske proizvodnje i s najviše stranih ulaganja u Hrvatskoj. Kad sam razgovarao s poduzetnicima, posebno izvoznicima, već potkraj ljeta se osjećalo da padaju narudžbe s američkoga tržišta i da će se to odraziti na stopu proizvodnje prvo u Europi pa onda u Hrvatskoj. Inflacija je tada bila rekordna, cjenovna spirala se dizala, a mi smo upravo započeli razgovore o proračunu za 2009. Vlasnici stranih tvrtki iz Njemačke i Švicarske upozoravali su me da se pripremimo za krizu i preduhitrimo negativne posljedice za industriju i radna mjesta. Uostalom, je li netko primijetio da koalicijski sporazum sadrži i mehanizme praćenja provedbe te da se o tome treba periodično raspravljati, a sasvim sigurno nakon godinu dana primjene? Zašto to ne bismo učinili? Pa nismo ga donosili da bi bio sveto pismo pisano za vječnost, nego dokument koji će pratiti gospodarske, političke i društvene odnose. “Varaždinski kokoti” možda zapjevaju prerano, ali ne zato da bismo se šepirili, nego zato što je mnoge stvari lakše i uspješnije obaviti ujutro.

* Što bi, osim rebalansa proračuna, trebalo napraviti?
– Bilo koja promjena prioriteta u državnim financijama kao i mjere gospodarske politike ne mogu biti reakcija na krizu, već moraju biti osnova nove gospodarske politike. To ne smiju, dakle, biti antirecesijske, nego secesijske mjere. U Varaždinu smo započeli razmišljati o određenim gospodarskim projektima, što je bila proaktivna politika. Da nismo pomogli u izgradnji triju gospodarskih zona i spustili nezaposlenost na četiri posto, sad bismo opet bili na 15 posto nezaposlenih. Obrtnicima i malim tvrtkama smanjili smo porez na tvrtku. Četiri godine nismo dirali cijene komunalnih usluga, nismo podizali komunalna davanja i doprinose, a sve da potaknemo investicije. Osmislili smo model kreditiranja obrtnika, malih i srednjih poduzetnika s najnižim kamatama u državi, kao i model jamstava za one koji se ne mogu hipotekarno zadužiti. U tehnološkom smo parku sufinancirali fazu inkubacije informatičkim tvrtkama te im rezervirali zemljište za greenfield nakon što izađu iz te faze...



* Mislite li da se Vlada dobro nosi s krizom?
– Sve što radimo mi u Varaždinu može napraviti i država. Može širiti komunalnu infrastrukturu, potaknuti greenfield investicije, osnivati tehnoparkove, kreditirati male i srednje tvrtke, davati izravne horizontalne potpore po radnom mjestu, stimulirati poduzetnike koji ulažu u cjeloživotno obrazovanje, rasteretiti gospodarstvo prevelikih nameta i kojekakvih članarina i taksa... Sve to nije moguće bez izravne novčane potpore države, čemu su pribjegle Njemačka ili Britanija. Jedan od ulagača u varaždinsku slobodnu zonu dio proizvodnje preselit će u Njemačku iako mu je naš pogon najbolji, a radna snaga jeftinija. No, Njemačka mu daje potporu ako otvori radna mjesta.

* Treba li Vlada zamrznuti plaće u državnom sektoru?
– Bio sam pod velikim pritiskom svojih zaposlenika da povećam plaće šest posto kao i država. Nisam popustio svjestan da ne mogu podizati plaće dok radnici u realnom sektoru ostaju bez posla. Država mora ograničiti rast plaća u ovom trenutku i smanjiti sve rashode središnje države i državnih tvrtki. Ne može HEP financirati Dinamo u ovakvim uvjetima.

* Jeste li uopće zadovoljni konceptom sadašnje vlade?
– Već sam rekao da treba promijeniti dijelove koalicijskoga sporazuma. Isto tako, smatram nepotrebnim pa i nekorektnim da antirecesijske mjere Ekonomskog instituta prvo odbija Predsjedništvo HDZ-a i da se tek onda raspravlja s partnerima. Mislim da još nismo svjesni što nas čeka. Ne bih htio da me se proglasi katastrofičarom, ali mislim da dolaze vremena kad ćemo morati razmisliti o drukčijem konceptu Vlade. Ako smo zbog brutalnoga ubojstva Ivane Hodak sasvim opravdano mijenjali ministre, premda se sad pokazalo da nije riječ o organiziranom kriminalu, te smo uveli dvije nestranačke osobe, onda sam uvjeren da ćemo morati mijenjati i neke ministre kad se suočimo s dubinom i širinom krize. Mora se priznati da je premijer Sanader imao odlučnosti za to, ali ću podsjetiti da su neki od nas u pregovorima o koaliciji predlagali da na mjesto ministra pravosuđa odmah postavimo nestranačku osobu. Ako se dogodi da nas kriza natjera na uključivanje i drugih nestranačkih osoba, onda će to biti neka vrsta, ne bih rekao vlade nacionalnoga jedinstva, ali svakako vlade gospodarskoga i socijalnoga opstanka, koja bi bila kohezivna.

* Tko bi trebao ući u takvu vladu i na koja mjesta? Jesu li to neki ekonomisti ili, možda, poduzetnici poput Ivice Mudrinića koji je već pokazao interes?
– Uopće ne želim da se moje razmišljanje shvati na taj način. Ministar Damir Polančec, na kojeg se aludira takvim pričama, uostalom, odlično radi svoj posao. Međutim, razmišljam o okolnostima u kojima će nas kriza natjerati da široku koaliciju koju imamo, i koju smo već proširili nestranačkim ministrima, proširimo još malo i uključimo u nju sve koji mogu pomoći. Ne isključujem mogućnost da ćemo zbog krize morati otvarati još mjesta u izvršnoj vlasti. HSLS uvijek ima na umu činjenicu da imamo dva zastupnika u Saboru i nemam namjeru docirati premijeru što mu je činiti. Jednostavno mislim o budućnosti.

* Mislite li da je Vlada trebala prihvatiti neke od prijedloga antirecesijskih mjera bilo oporbe bilo Ekonomskog instituta?
– Svim je tim razmišljanjima zajednička potreba promjene prioriteta. Uvjeren sam da moramo razlučiti potrebne od nužnih investicija. Sigurno da su nam neke autoceste ili brze ceste potrebne, ali u ovim uvjetima nisu nužne. Kako bih posvjedočio da mi motivi nisu demagoški, to se odnosi i na brzu cestu Varaždin – Krapina, ali samo ako će se odnositi dosljedno i na druge ceste koje mogu pričekati. To će osloboditi novac za veća ulaganja u gospodarstvo.

* Premijer je šokirao javnost i članove Ekonomskoj vijeća najavom ukidanja II. mirovinskoga stupa i povlačenja tog novca na račun države. Što mislite o tome?
– I to je jedan od projekata koje nismo dovoljno osmislili prije nego što smo ga uveli, niti smo simulacijama utvrdili što će biti u lošem, a što u najgorem scenariju. Kad smo ga uvodili, predlagatelj nas je pritiskao prijekorima da smo protiv novosti zato što ih ne razumijemo. Umjesto da smo jednostavno uz modifikacije, uvažavanjem svojih posebnosti, pristupili dodatnim mirovinskim i zdravstvenim te životnim osiguranjima, umjesto hibridnih nedorađenih reformi.


Koalicija s HDZ-om u Varaždinu suvišna

• Zašto ne želite koalirati s HDZ-om prije lokalnih izbora, budući da prevladava logika kako treba preslikati koaliciju s državne razine na lokalnu?
– HSLS je uvijek podupirao supsidijarnost. Nikakav demokratski centralizam ne može nadvladati pravo lokalnih organizacija da same odaberu partnere. Nikada nismo pokušavali na silu preslikati koalicije s državne na lokalne razine. Ne postoji matrica kojom bismo to učinili bez loma. okalna scena raznolika je i šteta bi bila to jednim nasilnim potezom prebojiti u crno ili crveno.

• U HDZ-u kažu da ste sebični, jer će HSLS prikopčavanjem na HDZ profitirati ondje gdje nije jak, a vi ne želite učiniti taj jedan ustupak.
– U Varaždinu nikada, ni na jednim izborima, bilo lokalnim bilo parlamentarnim, nismo bili u predizbornom savezu s HDZ-om. To je bila i njihova i naša volja. Ne vidim zašto bismo to sada morali učiniti. Naravno da ćemo s HDZ-om surađivati nakon izbora jer stranka ima kompetentne ljude koji su i do sada bili istaknuti članovi poglavarstva.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije