IZGUBILI KONTAKT

Još se ne zna što se dogodilo s Ininom platformom

Ivana D
Foto: INA
1/6
08.12.2020.
u 21:03

Ulaganje u Ivanu D iznosi, prema podacima Ine, oko 10 milijuna eura, a to uključuje bušenje i izradu platforme

Što se dogodilo s Ininom platformom Ivana D na sjevernom Jadranu, s kojom je kontakt nestao proteklog vikenda za jakog vjetra i velikih valova, znat će se najranije prekosutra. U Ini i Lučkoj kapetaniji Pula očekuju da će brod prema mjestu gdje se nalazi Ivana D moći krenuti tek u četvrtak kad se očekuje da će se vrijeme i more smiriti. U kakvom je stanju platforma Ivana D, još se može samo nagađati, je li potonula, nagnuta, odvaljena od morskog dna...

Iz Ine su poručili da vremenske prilike još ne dopuštaju siguran obilazak lokacije brodom kako bi se utvrdile okolnosti. Naveli su da je prema trenutačnoj vremenskoj prognozi isplovljavanje broda izgledno u drugoj polovici tjedna. A uz stručnjake iz kompanije pregled na lokaciji obavit će i predstavnici nadležnih službi s kojima je Ina, kako navode, u kontinuiranom kontaktu vezano uz događaj. Načelnik Glavnog stožera admiral Robert Hranj rekao je da je vojska spremna za nastavak potrage za Ivanom D po pozivu.

Robotska ronilica

– U tijeku je i priprema podvodne robotske ronilice koju Ina i inače koristi za pregled stanja odobalnih eksploatacijskih objekata – kažu u Ini i ponavljaju da se na Ivani D aktivirao sustav za isključivanje u nuždi te su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje, dok je tlak u plinovodu ostao stabilan. Ističu i da događaj nije imao štetnog utjecaja na okoliš, a proizvodnja se na svim ostalim odobalnim eksploatacijskim objektima odvija po planu. Posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D obavljen je u listopadu ove godine te je objekt radio uz valjanu svjedodžbu o sigurnosti za rad, poručuju iz Ine.

Ivana D je inače od kopna udaljena 50-ak kilometara, a pet kilometara od platforme Ivana A. Ta platforma je od 2001., kad je počela proizvodnja na njoj, dosad proizvela milijardu kubičnih metara plina. Ulaganje u Ivanu D iznosi, prema podacima Ine, oko 10 milijuna eura, a to uključuje bušenje i izradu platforme. Podsjetimo, iz Ine su u ponedjeljak izvijestili da je u subotu popodne došlo je do gubitka procesne komunikacije i navigacijskog sustava, a potom i vizualnog kontakta s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivana D. Iz Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru MRCC Rijeka u ponedjeljak su izvijestili pak da pilot Obalne straže RH nije vidio da platformu Ivanu D na njenoj poziciji. Eksploatacijsko polje Sjeverni Jadran odobreno je Ini 1994, a ugovor o koncesiji sklopljen je na 25 godina.

Na plinskom polju Ivana nalaze se platforme Ivana A, B, C, D i E te servisna, odnosno kompresorska platforma Ivana K koja je mostom povezana s platformom Ivana A. Ivana K nije proizvodna platforma, ali je srce sustava preko kojeg se plin iz tog plinskog polja doprema u plinski sustav RH.

Na 43 metra dubine

Prema podacima iz diplomskog rada Vedrana Žikovića sa zagrebačkog Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta “Proizvodne platforme eksploatacijskog polja Sjeverni Jadran” iz 2015., platforma Ivana D nalazi se na dubini od 43 metra i radi se o satelitskoj platformi koja je povezana plinovodom s centralnom platformom Ivana A. Platforma Ivana D je bez posade i bez stambenog dijela, bez stabilne proizvodnje električne energije. Plin i slojna voda transportiraju se cjevovodom prema centralnoj platformi Ivana A, a električna energija proizvodi se generatorom na pogon vjetrom i sunčanim ćelijama.

Osim proizvodnje plina iz jedne bušotine, Žiković navodi da proizvodna platforma Ivana D još ima namjenu separacije plina i vode te transporta plina plinovodom i procesne vode cjevovodom do platforme Ivana A. Konstrukcije proizvodnih platformi se inače sastoje od dva osnovna dijela, kako se navodi u Žikovićevu radu, i to od čeličnog nosećeg postolja, koje se polaže i učvršćuje na dno mora te čeličnog nadgrađa u kojem je na nekoliko paluba smještena uglavnom sva tehnološka oprema.

Ti se dijelovi grade u brodogradilištu i dopremaju na lokaciju. Postolje se postavlja na noge dizalicom, a na postolje se oslanjaju gornje palube. Uz pomoć pilota za temeljenje s otvorenim krajevima postolje se učvršćuje u tlo. Ivana D se sastoji od postolja na jednoj nozi, paluba za smještaj proizvodne opreme na tri etaže i pristanak za brodove.

 

Ključne riječi

Komentara 17

HE
Hejterkojimrzisve
21:11 08.12.2020.

Ode 80 milijuna kuna! Ali narod ce to sve platiti, a nitko ne ce odgovarati. To je sigurno ko amen u crkvi.

Avatar Behemot
Behemot
22:01 08.12.2020.

2018. INA otkupljuje od ENI-a 50% vlasništva nad poljem Ivana. 2 godine poslije uslijed lošeg održavanja ili sabotaže platforma tone.

DU
Deleted user
21:16 08.12.2020.

Plenković bi trebao kupiti INA-u jer je sada bez Ivane jeftinija.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije