STRUČNJACI IZ CATL-A

Kinezi najavljuju baterije s većim dometom i koje se pune za deset minuta

storyeditor/2023-10-19/PXL_XIH_060923_102943222.jpg
25.10.2023.
u 19:55

Dr. Wu sa svojom ekipom razvio je nove materijale koji bi se koristili u litij-ionskim baterijama kojima bi se rapidno poboljšala efikasnost baterija za električna vozila, poglavito pri ekstremnim hladnoćama

Na nedavno završenoj godišnjoj konferenciji CAETS-a u Zagrebu, Međunarodnog vijeća inženjerskih akademija i akademija tehnologijskih znanosti, dr. Wu Kai, glavni znanstvenik kineske kompanije CATL, ponovio je da ova kompanija radi na razvoju baterije koja će omogućiti prijelaz 1000 km, a puniti se u roku od desetak minuta. Ova najava nije nova, prvi je put ova kineska kompanija, koja je i najveći proizvođač baterija za automobile u svijetu, najavila ovu superbateriju u travnju ove godine. Dr. Wu sa svojom ekipom razvio je nove materijale koji bi se koristili u litij-ionskim baterijama kojima bi se rapidno poboljšala efikasnost baterija za električna vozila, poglavito pri ekstremnim hladnoćama, a usto bi se znatno skratilo vrijeme punjenja takvih baterija.

Ni u srpnju ove godina na tematskom forumu u Šangaju dr. Wu nije objasnio o čemu se točno radi. Samo je naznačio da bi ti novi materijali trebali donijeti 50-postotno povećanje u efikasnosti na temperaturama od -20 stupnjeva te 43 posto na normalnim temperaturama. Jasno je da je hladno vrijeme stari izazov za baterije jer im niske temperature smanjuju reakcije u elektrolitičkoj otopini kroz koju prolazi naboj između dvije elektrode, a na hladnoći se vozilo, odnosno njegova unutrašnjost trebaju i zagrijavati, što očito također utječe na doseg. Posebno je interesantno što je ljetos govorio o dosegu od 400 km i vremenu punjenja od 10 minuta baterije koja bi se trebala proizvoditi masovno. Sljedeći bi cilj bio smanjenje vremena punjenja na pet do sedam minuta. Očito je i to bitno jer je vrijeme čekanja na punionicama za električne automobile jedan od glavnih prigovora onih koji oklijevaju nabaviti takav automobil.

Tradicionalni proizvođači automobila poput Toyote rade na razvoju baterija s čvrstim elektrolitom koje bi imale veću snagu pa tako osiguravale i veći doseg. No te su baterije još uvijek u fazi prototipa, a očekuje se, ako se u dogledno vrijeme i dovrši njihov razvoj, da će im cijene ostati visoke još godinama. Iako Toyota tvrdi da je savladala glavni problem, a to je njihova trajnost pa bi se one mogle početi ugrađivati već od 2027. godine. A u toj japanskoj kompaniji očekuju i da bi mogli prepoloviti cijenu i masu tih baterija te osigurati punjenje za deset minuta ili manje. Dr. Wu, međutim, ne vjeruje u tvrdnje o smanjenju troškova proizvodnje takvih baterija pa ni u mogućnost njihove masovne proizvodnje.

– Ono u što sam siguran jest da trenutačno nitko u industriji nije sposoban masovno proizvoditi solid-state baterije – rekao je. Kineski znanstvenik vrlo je ozbiljan čovjek, u srpnju je dobio i nagradu za Europskog inovatora godine 2023. za dostignuća izvan zemalja Europske unije, i to za doprinos sigurnosti litij-ionske baterije. Kada je proljetos predstavljao čudesnu bateriju o kojoj je govorio i pred zagrebačkim auditorijem, najavio je da bi takva baterija mogla pogoniti i zrakoplove, a imala bi gustoću energije od 500 vatsati po kilogramu. Do sada je dovršen razvoj baterije Qilin koja ima gustoću energije od 255 Wh/kg te za koju je tada ustvrdio da može osigurati doseg vozila od 1000 km s jednim punjenjem. Ova baterija koju u CATL-u zovu baterijom s kondenziranim elektrolitom smatra se potencijalnim probojem koji će konačno pomaknuti sektore čvrsto povezane s fosilnim gorivima jer su postojeće baterije ili preteške ili nesigurne.

POVEZANI ČLANCI:

No neovisni stručnjaci postavljaju pitanje o materijalima koji će se koristiti za njezinu izradu, cijeni i konačnom utjecaju na tržište. Masovna proizvodnja ove baterije planirana je ove godine, a razvijaju se i suradnje s proizvođačima zrakoplova koji bi trebali primjenjivati ovu tehnologiju, no kineska kompanija nije i objavila s kojim to tvrtkama surađuje. Naveden je samo misteriozan podatak da bi baterija koja treba pogoniti zrakoplove trebala biti deset puta skuplja od slične koja bi pogonila vozila. Dr. Wu je na predstavljanju objasnio kako se radi o konceptu kod kojeg se u bateriji stvara mrežasta struktura na razini mikrona što povećava efikasnost prijenosa litija i iona bez narušavanja sigurnosti. Tijekom prezentacije bila je izložena vrećica i konfiguracija prizmatične ćelije.

Chinese Amperex Technology Limited, odnosno CATL, proizvodi trećinu svjetskih baterija za električna vozila, prednjači u projektiranju baterija koje se često uspoređuje sa zlatnom groznicom, samo se ovdje ne traži zlato po potocima i rudnicima, već se nastoji baterije učiniti lakšima, dugotrajnijima, sigurnijima i jeftinijima te također i brže punjivima. To više nije lak zadatak s obzirom na to da se doseg električnih vozila u posljednjih deset godina čak učestverostručio. CATL je osnovan 2011. godine i smatra se najvećim svjetskim proizvođačem litij-ionskih baterija. U 2022. tvrtka je držala 37 posto svjetskog tržišnog udjela za električna vozila (EV) i 43,4 posto svjetskog udjela velikih skladišta energije. CATL isporučuje Tesli litij-željezo-fosfatne (LFP) ćelije za tvornicu u Šangaju u Kini, a Ford Motor Company najavio je planove za izgradnju tvornice u Michiganu za izgradnju LFP ćelija koristeći tehnologiju licenciranu od CATL-a.

– Tehnološke inovacije podižu industrijske standarde. U prošlom desetljeću formulirano je mnoštvo ključnih poboljšanja baterija: troškovi proizvodnje baterija smanjeni su za 80 posto, njihova energetska gustoća usporedno se udvostručila ili čak utrostručila, domet električnih vozila (EV) napredovao je sa 150 km na 1000 km, a životni vijek njihove baterije premašio je 12.000 ciklusa itd. Globalno, kolege iz industrije neprestano su inovirali u područjima znanosti o materijalima, arhitekture sustava, proizvodnje i proizvodnje itd. Ova otkrića potaknula su brzi razvoj sektora energetskih baterija. Zahvaljujući tim poboljšanjima, elektrifikacija svijeta postala je zajednički cilj. To je dovelo do toga da pohranjivanje energije u baterijama izraste na čelo industrije pohranjivanja energije. U 2022. globalni tržišni udio električnih vozila dosegnuo je 13 posto, od čega 25 posto pripada Kini. Globalno, ukupno postavljeno skladište obnovljive energije iznosilo je 45,7 GWh, od čega je tržišni udio litij-ionske baterije premašio 94,4 posto, stoji u zagrebačkom ekspozeu dr. Wua.

>> VIDEO Divljao po Zagrebu: Projurio pločnikom kako bi izbjegao gužvu

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije