Zgrada u kojoj su smješteni Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Ministarstvo turizma, poznata pod nazivom Kockica, nakon 50 godina od izgradnje napokon će biti temeljito obnovljena. Bivše sjedište nekadašnjeg Centralnog komiteta Saveza komunista Hrvatske izgrađeno je 1968. godine prema projektu Ive Vitića, a zgrada je sada zaštićena kao kulturno dobro Republike Hrvatske.
No zub vremena ju je dobrano načeo tako da prokišnjava, njezina polomljena prozorska stakla opasna su za prolaznike kao i oštećene ploče platoa sa sjeverne strane zgrade. Obnova ruha Kockice trebala bi početi sljedeće godine.
Propala stolarija
U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, koje je nadležno za upravljanje zgradom, kažu da je u 50 godina promijenila više korisnika i da je njezino održavanje bilo uglavnom tekuće. Stoga, objašnjavaju, Kockica zahtijeva temeljitu obnovu. Na zgradi su najveći problem nedostatak toplinske izolacije i loša svojstva postojeće, te loša hidroizolacija ravnog krova. U Ministarstvu pojašnjavaju da su konstrukcije vanjske ovojnice izvedene s nedovoljnom toplinskom izolacijom za današnje uvjete te da ne zadovoljavaju zahtjeve Tehničkog propisa o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama iz 2008.
– Otvore u vanjskim zidovima još čine izvorno ugrađeni elementi stolarije te je njihova zamjena nužna. Otvori su od čeličnih profila s dvostrukim ostakljenjem, a izvedeni su bez prekida toplinskog mosta. Zbog direktnih insolacija i temperaturnih razlika tijekom godina brtve su izgubile svoja svojstva i plastičnost tako da dolazi do prodora vode u objekt. U Ministarstvu koje sad vodi Oleg Butković kažu da je u tijeku priprema javnog natječaja za pojedinačno najveći investicijski zahvat koji će obuhvatiti obnovu vanjske ovojnice zgrade i toplinsku izolaciju građevnih elemenata ovojnice. No još je važnija sigurnost korisnika prostora i prolaznika jer je velik broj stakala napukao. – S tim u vezi u rujnu smo zaprimili suglasnost Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode na projektnu dokumentaciju te smo planirali sredstva za obnovu – objašnjavaju u Ministarstvu. Planira se i sanacija platoa na sjevernoj strani zgrade. Projektna dokumentacija za ovaj dio radova je u završnoj fazi pripreme. U Ministarstvu kažu da nažalost trenutačno ne mogu sufinancirati obnovu zgrade nekim od programa energetske obnove. No napominju da će, ako se u bližoj budućnosti ukaže prilika za sufinanciranje obnove iz drugih izvora, Ministarstvo prijaviti se za dodjelu tih sredstava.
Novac iz proračuna
Ministarstvo je, dok ga je vodio Siniša Hajdaš Dončić 2014., potpisalo ugovor o energetskoj obnovi Kockice s tvrtkom Reflex vrijedan 20,7 milijuna kuna, no taj je ugovor, kažu u Ministarstvu, u međuvremenu raskinut, a od izvođača radova naplaćeni su penali. Za sve daljnje investicije u obnovu Kockice postupke javne nabave provodi Ministarstvo i izravno ugovara izvođače jer je, kako kažu, takvim pristupom moguće uštedjeti, a dio ušteda ostvarili su i dosadašnjom obnovom zgrade u što je uloženo nešto više od 8,6 milijuna kuna.
Za nove radova na Kockici osigurano je u državnom proračunu oko 20 milijuna kuna, a dio tog novca je osiguran i dosadašnjim uštedama.
Tako će se u 2018. obnavljati ovojnica, a procijenjena vrijednost tih radova je 12 milijuna kuna s PDV-om. Tijekom 2019. slijedi obnova napuknutog platoa ispred “Kockice” za oko šest milijuna kuna. Predviđena je rekonstrukcija asfaltnih površina oko zgrade za oko dva milijuna kuna s PDV-om. Budući da je riječ o zaštićenom kulturnom dobru, Kockica bi nakon obnove trebala izgledati što sličnije izvornom izgledu iz 1968.
Već obnovljeni ravni krov, sustav rasvjete, sanitarni čvorovi...
U Ministarstvu prometa su krajem 2013. naručili energetski pregled zgrade te su počeli s njezinom obnovom. Od 2014. obnovljeni su sanitarni čvorovi te su zamijenjene vodovodne instalacije pa je smanjena potrošnja vode. Obnovljen je i sustav rasvjete, čime su prvi put zadovoljeni parametri osvijetljenosti radnog okoliša u skladu sa zahtjevima propisa o zaštiti na radu. U Ministarstvu kažu da su prešli na preuzimanje električne energije na srednjem naponu uz unapređenje sustava elektroenergetskog napajanja, što je dovelo do znatnih ušteda na troškovima mrežarine i pridonijelo sigurnosti opskrbe. Kako krov ne bi prokišnjavao, kompletno su sanirani ravni krovovi u okviru čega je postavljena nova hidroizolacija i toplinska izolacija.
to komunisticko cudoviste treba srusiti do temelja.