Tvrtka Gradski prijevoz putnika (GPP) Osijek pokrenula je proceduru za objavu natječaja vrijednog 140 milijuna kuna bez PDV-a za obnovu i modernizaciju 9,5 kilometara tramvajske pruge. Nacrt dokumentacije o toj nabavi prošao je dva prethodna savjetovanja s tvrtkama koje su zainteresirane za taj posao i zadnja verzija natječajne dokumentacije trenutačno je na pregledu u SAFU-u (Središnjoj agenciji za financiranje i ugovaranje) s obzirom na to da se taj projekt sufinancira iz EU fondova.
U ta dva savjetovanja GPP je prihvatio prijedloge nekih od zainteresiranih tvrtki, čiji identitet inače se ne objavljuje, da se postrože neki kriteriji koji se odnose na specifično iskustvo stručnjaka, a koji inače donose 50 od ukupno mogućih 100 bodova pri ocjenjivanju ponuda.
Povećanje na 70 milijuna kuna
Tako je za voditelja građenja prvotno bio određen kriterij da mora imati iskustvo na projektima izgradnje i/ili rekonstrukcije tramvajske pruge minimalne vrijednosti 14 milijuna kuna bez PDV-a. Za to specifično iskustvo maksimalno je moguće dobiti 20 bodova, ovisno o broju takvih projekata na kojima je stručnjak sudjelovao.
No jedan od mogućih ponuditelja na prvom savjetovanju koje je provedeno lani u studenome predložio je povećanje tog iznosa na 70 milijuna kuna, uz objašnjenje da je tih 14 milijuna kuna izrazito nizak iznos te da naručitelj njime neće osigurati dovoljno kvalificiranog voditelja građenja. GPP je djelomično prihvatio taj prijedlog pa je taj iznos povećao na 35 milijuna kuna. No i u novom savjetovanju koje je provedeno u veljači ove godine opet je stigao prijedlog da se traženi iznos poveća na 70 milijuna kuna, uz dodatni kriterij minimalne dužine zahvata tramvajskog kolosijeka od 4,75 kilometra, a što je GPP i prihvatio.
Neki drugi potencijalni ponuditelji predlagali su da se traženi iznos vrati na 14 milijuna kuna, uz objašnjenje da je u Hrvatskoj smanjen broj tehničkih stručnjaka i da bi time GPP omogućio sudjelovanje na natječaju većeg broja tvrtki i osigurao odgovarajuću razinu tržišnog natjecanja. GPP je taj prijedlog odbio uz objašnjenje da je navedeni kriterij srazmjeran predmetu nabave i da nema ograničavajući učinak na tržišno natjecanje.
Osim toga, GPP je u savjetovanju postrožio i kriterij za projektanta građevinske struke koji sad mora imati iskustvo od minimalno tri kilometra glavnih projekata izgradnje i/ili rekonstrukcije tramvajske pruge. Prvotno je to bilo minimalno jedan kilometar. Maksimalan broj bodova za tog tehničkog stručnjaka također je 20. Za inženjera geodezije maksimalni broj bodova je 10, a i za njega također je određeno iskustvo od tri kilometra, no ono nije mijenjano, odnosno u prvom savjetovanju slučajnom pogreškom nije bio naveden broj minimalnih kilometara.
Poštovanje procedura i propisa
Na pitanja zašto su pooštrili navedene kriterije i jesu li time znatno smanjili mogućnost da se na buduće nadmetanje javi što više tvrtki, u GPP-u odgovaraju da tijekom projekta obnove javnog prijevoza u gradu Osijeku posebno vode brigu o tome da se poštuju sve propisane procedure, postupci i rokovi, koji pri ovakvim procesima nisu jednostavni ni kratki.
– Pitanja koja ste postavili mogli su postavljati isključivo zainteresirani gospodarski subjekti za vrijeme prethodnog savjetovanja i to samo putem Elektronskog oglasnika javne nabave, a sve sukladno Zakonu o javnoj nabavi. Trenutačno je dokumentacija o nabavi na kontroli kod nadležnih tijela. Tek kada se okončaju svi složeni procesi javne nabave, a sukladno Zakonu o javnoj nabavi, GPP će objaviti odabranog ponuditelja te će i za širu javnost biti na raspolaganju za potencijalna pitanja iz predmetnog projekta – poručili su iz GPP-a, uz napomenu da cijeli projekt modernizacije tramvajske infrastrukture teče prema utvrđenim planovima, uz maksimalno poštovanje svih propisanih postupaka, procedura i rokova, koji se utvrđuju strogim propisima i odredbama Zakona o javnoj nabavi.
U SAFU-u su nam potvrdili da trenutačno provode prethodnu provjeru (ex-ante) dokumentacije o nabavi za postupak građevinskih radova na modernizaciji tramvajske pruge i tramvajskih stajališta.
– Upoznati smo sa sadržajem dokumentacije, i u sklopu svojeg redovitog djelovanja kroz ex-ante provjeru, ali i na druge načine kroz provedbu edukacija upozoravamo korisnike na najčešće pogreške i njihove financijske posljedice u sklopu ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava. U konačnici i sankcioniranjem restriktivnosti uvjeta iz dokumentacije o nabavi SAFU šalje korisnicima signal o (ne)ispravnom postupanju i potrebi poštovanja preporuka iz ex-ante provjere – poručili su iz SAFU-a.
Sprečavanje nastanka nepravilnosti
Napomenuli su i da kod provedbe ex-ante provjere nije riječ o odobrenju dokumentacije već o savjetovanju korisnika i sprečavanju nastanka nepravilnosti. Ako bi dokumentacija, objašnjavaju, sadržavala restriktivne ili odvraćajuće odredbe ili one koji sužavaju tržišno natjecanje, to će se prepoznati i savjetovat će se ublažavanje odredbi ili brisanje restriktivnih elemenata.
– Ako korisnik ne bi postupio sukladno preporuci, a kroz provedbu naknadne provjere dokumentacije postupka nabave ( ex-post verifikacija) utvrdi se da je došlo do restriktivnog propisivanja ili drugog kršenja Zakona o javnoj nabavi ili u njemu propisanih načela, navedeno bi izgledno dovelo do financijske sankcije – kažu u SAFU i dodaju da je vremenski okvir provedbe ex-post verifikacije razdoblje nakon sklapanja ugovora o nabavi za predmetni postupak, kad nastanu troškovi po njemu i korisnik bude potraživao sredstva za tu nabavu.
U SAFU pojašnjavaju da je ex-post verifikacija temelj za odobravanje isplate potraživanih sredstava. Ako je primjenjiva financijska sankcija, onda se stopa umanjenja primjenjuje na iznos bespovratnih sredstava, odnosno on se prilikom isplate sredstava za predmetnu nabavu umanjuje prema stopama utvrđenima od Europske komisije.