Ako je filozof i sociolog Erich Fromm bio u pravu kada je rekao da
bogat nije onaj tko puno ima, nego onaj tko puno daje, onda nema
nikakve dvojbe da su hrvatski bogataši – bogati.
Oni imaju puno, ali, pokazuje naša analiza, vole i dijeliti
drugima. Pritom odmah valja reći da su im motivi različiti kao
što je, uostalom, različit put stjecanja njihova, za
hrvatske prilike, basnoslovnog bogatstva. Za naše
multimilijunaše karakteristično je to da su njihova
izdvajanja u “humanitarne svrhe” novijeg datuma
jednostavno zato što je i njihovo bogatstvo, gledajući iz
povijesne perspektive, vrlo mlado.
Kako su brzo morali stjecati bogatstvo, tako su se u hodu morali učiti
i društvenoj odgovornosti koje bogatstvo nosi. U uređenim
zemljama, gdje kapitalistički odnosi vladaju kontinuirano posljednjih
200, 300 godina, najbogatiji se napadno trude da budu prepoznati po
svome radu za zajednicu. Možda je najbolji primjer Amerika, gdje
nevjerojatno bogati i popularni Bill Gates sa svojim jednako bogatim
prijateljem Warrenom Buffettom izdvaja desetke milijardi dolara u
humanitarne svrhe.
Dok daju milijarde u humanitarne zaklade, američki milijarderi ulažu
dosta truda da u privatnom životu ostanu samozatajni te da, koliko god
je to moguće, što manje iritiraju svoje
“prosječne” sugrađane. Svako razmetanje bogatstvom
smatra se neukusnim te su njegovi protagonisti često izvrgnuti
društvenom preziru.
Bez domjenaka
Kako se naši bogataši nose s teretom svoje
“škrinjice s blagom”? Kako će ove godine
za Božić darivati svoje poslovne partnere te što će privatno
pokloniti svojim prijateljima? Proveli smo anketu među desetak
naših najpoznatijih poduzetnika te došli do
zanimljivih saznanja. Iako svaki od anketiranih bogataša ima
svoju humanitarnu filozofiju, ipak se, u grubo, mogu podijeliti u tri
skupine. U prvu skupinu spadaju vlasnik Agrokora Ivica Todorić, zatim
veliki dioničar Tvornice duhana Rovinj Ante Vlahović te vlasnik
Atlantic grupe Damir Tedeschi.
Tomislav Horvatinčić - uložit će više od 2
milijuna kuna za stipendije studentima, socijalu te kulturnu
baštinu. Privatno poklanja vino, rakiju i med sa svoga imanja
Nakon što su zaradili dovoljno novca te pozicionirali svoje
tvrtke kao perjanice hrvatskoga gospodarstva, ovaj trojac, svatko na
svoj način, krenuo je u osmišljen projekt
proširenja društvenog utjecaja preko humanitarnog
rada. Kod njih se može vidjeti da se ne rasipaju ekscentričnim
poklonima jer su ispravno procijenili da im takav
“samozatajan” pristup donosi puno više
bodova.
Tako je ove godine Vlahovićeva Adris grupa sva sredstva predviđena za
darove i domjenke usmjerila u Zakladu Adris. Time je, kažu u Adrisu,
Zakladi omogućeno dodatno stipendiranje većeg broja iznimno nadarenih
učenika, studenata i mladih hrvatskih znanstvenika. Društva
u sastavu Adris grupe stoga ove godine neće kupovati darove niti
organizirati domjenke.
Donacija 11 milijuna
Dok korporacije dijele velike iznose, vodeći dioničari naših
velikih poduzeća privatno se “ne razbacuju”. Jedan
od najbogatijih Hrvata Ante Vlahović ove će godine svojim dragim
prijateljima darovati bočicu “iznimnog hrvatskog maslinova
ulja”. Treba napomenuti da je Vlahović dao i najveću osobnu
donaciju od 11 milijuna kuna kao pomoć djeci bez roditelja te starijim
i nemoćnim osobama.
Tedeschijeva Atlantic grupa ove godine nije trebala slušati
premijera Ivu Sanadera koji je svima poručio da “stegnemo
remen” jer je već prije tri godine ukinula praksu
korporativnog darivanja te odlučila sva sredstva prije namijenjena za
poslovne darove preusmjeriti u humanitarnu akciju.
– Zadovoljstvo nam je što već treću godinu tim
sredstvima možemo unaprijediti uvjete života i boravka onima kojima je
potrebnije, konkretno štićenicima Centra za odgoj i
obrazovanje Dubrava, kroz akcije renoviranja različitih prostorija za
boravak, od sportskih dvorana, bazena, prostorija za fizioterapiju, do
opreme potrebne za rad poput kompjutora... – kažu u službi za
odnose s javnošću Atlantic grupe. Uopće nisu željeli
govoriti o tome što Tedeschi privatno daruje svojim
prijateljima.
Sličnu “skromnost” pokazao je i Agrokor koji nam
uopće nije odgovorio na pitanje koliko će oni ove godine darovati u
humanitarne svrhe te kako Ivica Todorić privatno daruje njemu drage
osobe. Možda i to spada u dio strategije jer javnost uglavnom dobro
prima to da netko tko daruje novac u humanitarne svrhe, ali da od toga
ne radi preveliki javni spektakl. U drugu skupinu spadaju Jure Radić,
prvi čovjek Instituta građevinarstva Hrvatske, zatim Pavo Zubak,
vlasnik Auto Zubaka, te Goran Štork, vlasnik Luksuznih
jadranskih hotela. Oni vode poduzeća koja su vodeća u svojim
branšama te su u javnosti vrlo prepoznatljivi.
Radić poklanja knjige
Tvrtka IGH ove će godine, ističu, dati skromne darove svojim partnerima.
Zdravko Mamić - poznat je po tome što privatno
daruje vrlo “ekscentrične” poklone. Do sada je,
kaže, poklonio oko 150 rolexa. Voli iznenaditi ljude oko sebe
Pokloni će biti simbolični, primjereni vremenu u kojem živimo. Odlučili
su se samo za jednu donaciju – darovat će stan
višečlanoj obitelji, no od toga ne kane raditi medijsku
pompu.
Direktor IGH Jure Radić svojim će prijateljima pokloniti knjigu
“Vrijeme rušenja i vrijeme građenja”
koja je upravo izašla iz tiska, a u njoj je riječ o agresiji
na Hrvatsku u kojoj je, među ostalim, srušeno stotinu
mostova i svi su obnovljeni. Prosječan dar Jure Radića uvijek je
obilježen osobnom notom.
– Uvijek nastojim da pokloni imaju neko značenje i da imaju
simboliku, bilo da je riječ o nekoj mojoj knjizi ili maslinovu ulju iz
mog maslinika. Važno mi je da je poklon dio mene na neki način
– kaže dr. Jure Radić.
Grupacija Jadranski luksuzni hoteli Gorana Štroka već
primjenjuje mjere štednje kojih se pridržava predsjednik
uprave, članovi uprave i svi djelatnici grupacije i hotela. Pri
čestitanju božićnih i novogodišnjih blagdana uprava
Jadranskih luksuznih hotela i ove je godine donijela odluku da će
financijska sredstva planirana za tiskane čestitke, poslovne poklone i
uobičajeni blagdanski domjenak za poslovne partnere, suradnike i
novinare donirati u humanitarne svrhe. Štrok nije želio
odgovoriti na pitanje što osobno daruje prijateljima.
Auto Zubak pak već treću godinu zaredom sredstva planirana za božićne
poklone poslovnim partnerima i klijentima usmjerava u humanitarne
aktivnosti. Za klijente i poslovne partnere Pavo Zubak je pripremio
makete automobila. Najosebujniji hrvatski bogataši
izvršni su dopredsjednik Dinama Zdravko Mamić te splitski
poduzetnik Željko Kerum. Zdravko Mamić kaže da se Dinamo ove godine za
Božić ponaša primjereno trenutku: odgovorno i
štedljivo.
No, Mamić je poznat po tome što privatno daruje vrlo
“ekscentrične” poklone. Dosad je, kaže, poklonio
otprilike 150 rolexa, ali to nije vezano uz neke prigodne datume nego
se to događa “spontano”. Kaže da se uvijek trudi
iznenaditi ljude oko sebe pa je tako svojedobno jednoj umirovljenici
poklonio boravak u toplicama, a znao je i nekim prijateljima platiti
put na neko zanimljivo odredište.Željko Kerum kaže da
njegova tvrtka nikada organizirano ne daje darove svojim poslovnim
partnerima te da to uvijek ovisi o trenutku. Uvjeren je da je ljudima
najbolje darovati novac pa da onda oni sami kupe ono što im
treba.
– Ja nisam čovjek od protokola – ističe Kerum.
Tomislav Horvatinčić kaže da će ove godine njegova zaklada izdvojiti
više od 2 milijuna kuna za stipendiranje studenata, socijalu
te kulturnu baštinu. Ističe da je riječ o presedanu jer je
posrijedi osobna imovina. Smatra da je poziv da se štedi na
domjencima promašen jer je to “ubod komarca u
odnosu na druge troškove”. Prijateljima će
darovati vina, rakiju i med koje je proizveo na svom imanju.
Bandić dijeli darove cijeloj Hrvatskoj
Iako nije bogataš, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić svejedno voli bogato darivati. Iz gradskog proračuna znao je poklanjati drugim gradovima i regijama: od Knina do Bosanske Posavine. U posljednje vrijeme smanjio je donacije izvan Zagreba jer mu je Sanaderova Vlada “uzela” dio gradskih prihoda. Bandić ima više od stotinu kumčadi o kojima se skrbi. Zbog “široke ruke” često je bio na meti oporbe koja ga je optuživala da rasipa gradski novac.