Ministar prometa, pomorstva i infrastrukture Zlatko Komadina ispričao se u srijedu, kako je rekao, zbog lapsusa koji je napravio kada je u ponedjeljak izjavio da je u Hrvatskim željeznicama 5000 ljudi višak.
Panika u HŽ-u
Komadina je za Hrvatski radio pokušao objasniti da je zapravo mislio na 5000 radnika u ovisnim društvima HŽ-a. Naime, maticu HŽ holdinga čine četiri tvrtke – Infrastruktura, Vuča vlakova, Putnički prijevoz i Cargo. Oni ukupno zapošljavaju otprilike 12.500 ljudi. U 13 tvrtki kćeri tih poduzeća, osnovna djelatnost kojih nije željeznički promet, zaposleno je još otprilike 5000 ljudi. Te tvrtke, poput Tiskare, Čišćenja vlakova... trebale bi se privatizirati i izdvojiti iz sustava HŽ-a.
Kako doznajemo od upućenih izvora, Komadina se morao ispričati javno jer je u HŽ-u nakon njegova lapsusa nastala prava panika, a sindikati su se odmah obratili Vladi. Naši izvori kažu da je premijer Zoran Milanović oprao ministra Komadinu zbog toga pa se zato i ovaj i ispričao te se pokušala sanirati nastala šteta.
Zadnje službene HŽ-ove kalkulacije o višku zaposlenih u matičnim tvrtkama govore o 2500 radnika. Dobro upućeni kažu nam da je Komadina zbilja pobrkao brojke i krivo rekao koliki je višak radnika u HŽ-u, dodajući kako to samo pokazuje da se ministar ne razumije baš nabolje u tematiku svog resora, a da je ista stvar i s ljudima koji ga okružuju. S druge strane, ljudi iz HŽ-a s kojim smo razgovarali kažu da ako je Komadina i “bubno” brojku od 5000 viška u HŽ-u, nije puno pogriješio. Naime, u tri do četiri godine broj zaposlenih u četiri matična poduzeća doista bi se trebao smanjiti na otprilike 7500 ljudi, kažu nam upućeni. S njima suglasan je i predsjednik Sindikata strojovođa Nenad Mrgan, koji kaže da je u matici višak otprilike 4000 ljudi.
– Uzmite samo sedamdesetak sindikalnih predsjednika koji primaju plaća i ne rede ništa i sve vam je jasno – kaže Margan. Radnici iz ovisnih tvrtki, dodaje, neće ostati bez posla nego neće, kad se privatiziraju, više biti na platnoj listi HŽ-a. A i u tim tvrtkama, navodi, ima viška od 1000 do 1500 radnika.
Njegov sindikalni kolega Ivan Forgač, predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara, ne slaže se s time da uopće ima viška zaposlenih u bilo kojoj tvrtki iz sustava HŽ-a. Forgač u svom pismu Komadini piše da su izjave o 5000 ljudi koji su tehnološki višak neutemeljene.
Skupo zaduživanje
Ivan Forgač podsjeća Komadinu da je HŽ 1989. zapošljavao 44.000 radnika, a 2000. HŽ je s kćerinskim društvima zapošljavao otprilike 23.000 radnika. Od tada do danas zaposlenih je otprilike 5530 manje. Žali se i na rezanje više od 500 milijuna kuna iz proračuna ove godine za željeznicu te upozorava da će se zbog toga trebati skupo zaduživati kako bi se samo održavao hladni pogon. Do komentara ministra Komadine nismo uspjeli doći.
kad će i hoće li naši političari konačno shvatiti \" da njihova javno izgovorena riječ ima težinu\" ?