Stara priča reaktivirana je dolaskom Jadrana Perinića, novog čelnika Državne uprave za zaštitu i spašavanje; želja je da se, putem posebne agencije, iz MORH-a “izdvoje” letjelice koje bi potom bile u sastavu civilne službe spašavanja, a riječ je o kanaderima, nekoliko helikoptera, možda i par Pilatusa za promatranje na moru. Prije tri tjedna Vlada RH nalaže osnivanje povjerenstva koje bi trebalo pripremiti projekt uspostave višenamjenske zrakoplovne službe zaštite i spašavanja. Ono još nije formirano. Samu ideju da bi se na štetu ionako desetkovane tehnike i letjelica vojske sada dograđivala civilna služba na sjednici Vlade napao je ministar obrane Ante Kotromanović.
No, lobi koji godinama gura ovu ideju ne popušta. Na njihovoj je strani jak argument – u sklopu pregovora s EU Hrvatska se obvezala osnovati tzv. SAR (search & rescue) civilnu službu. S obzirom na to da sada nema novca za nabavu novih helikoptera, sređivanje infrastrukture i baza za letjelice službe, kao ni za zapošljavanje posebno obučenih pilota, netko dolazi na čudnu ideju da se tehnika – preuzme od vojske. Ta je ideja u sukobu s činjenicom da RH ima jednu od najskupljih službi traganja i spašavanja u Europi upravo stoga jer rabi helikoptere i zrakoplove HRZ-a, čija je eksploatacija izuzetno skupa. S obzirom na tu činjenicu preskupe tehnike, što bi se dobilo da ta ista tehnika prijeđe u ruke DUZS-a? Oni bi dobili nove igračke, ali bi HV izgubio ono najvrednije – helikopterske jedinice koje su najsuvremeniji dio tehnike koju HRZ posjeduje. Ujedno, helikopterima i kanaderima upravljaju vojni piloti i bilo bi iluzorno očekivati da će se, prijeđe li njihova tehnika u DUZS, “skinuti” iz vojske. I kompletnu infrastrukturu i servis osigurava MORH.
Bolje informirani znalci kažu da je svima jasno da se za potrebe traganja i spašavanja ne može rabiti skupa vojna tehnika, no stvar treba dotjerati do apsurda kako bi se pronašlo “spasonosno” rješenje. A to je – organiziranje međunarodnog natječaja na kojemu bi se za ove isplative poslove javile strane tvrtke. Koje bi potom preuzele poslove spašavanja u Hrvatskoj.
Kaj ima veze more služba spasavanja ostati pod okriljem ministarstva za odbranu, udruženi sa gorskom službom spasavanja. Vojni piloti mogu voziti i dalje te helikoptere, samo se ih ofarba u žuto a u slučaju ratnih potreba opet stavi pod vojnu komandu. Uopće nema nikakvog problema.