Iako se iz Europe do Australije avionom danas putuje gotovo 24 sata, putovanje bi za dvadesetak godina moglo biti puno kraće. Prema zamisli Michiela Mola, nizozemskog vlasnika formula 1 tima i bogataša koji je imetak zgrnuo na računalnim programima, zrakoplovi koji bi letjeli u niskoj Zemljinoj orbiti mogli bi povezati bilo koja dva grada na Zemlji u manje od dva sata!
Karta od 520 tisuća kuna
Prema tom konceptu, posebno konstruirane letjelice polijetale bi s aerodroma postižući u prve tri minute brzinu otprilike 2,9 maha, odnosno gotovo tri puta brže od zvuka.
Popele bi se posebnim manevrom na visinu otprilike stotinu kilometara iznad Zemlje, a potom ugasile motore. Inercijom bi letjele do područja iznad svoga odredišta, gdje bi potom ponovno upalile motore, ušle nazad u Zemljinu atmosferu i sletjele na tlo. Za taj revolucionarni koncept leta Mol je zainteresirao i nizozemsku aviokompaniju KLM, koja je s njim potpisala ugovor o partnerstvu.
– Daleko putovanje u manje od dva sata budućnost je i upravo zbog toga je KLM i zainteresiran za ovu tehnologiju – kaže Mol, koji je već sagradio prvu letjelicu za suborbitalno putovanje.
Ipak, Lynx, kako se njegov svemirski zrakoplov naziva, neće skoro ući u redovitu komercijalnu uporabu. Iako mu je prvi let zakazan za 2014. godinu, vjeruje se kako će suborbitalni brzi letovi postati redoviti tek početkom 2030-ih godina. Unatoč tomu interesa za prvi Lynxov let ne nedostaje. Već je sada rasprodano prvih 35 karata za let koji kreće s karipskog otoka Curacao. Nakon što dosegne suborbitalnu visinu od oko 100 kilometara, kružit će neko vrijeme iznad Zemlje, a potom se i vratiti na isti aerodrom odakle je i poletio. Za to su zadovoljstvo putnici izdvojili 520.000 kuna.
– Tehnologija za ovakva putovanja već postoji, ali je još prilično skupa. Kada za desetak godina razvijemo sustav na taj način da karta bude samo tri ili četiri puta skuplja od uobičajene avionske karte za Australiju, ne sumnjam da će milijuni ljudi platiti taj iznos kako bi iz Europe do Sydneya došli za manje od dva sata – kaže Mol.
Samo za duge letove
Ipak, Lynx još nema tako razvijene putne karakteristike kao zrakoplovi koji bi, prema Molovim tvrdnjama, za dvadesetak godina trebali biti uobičajena pojava na nebu. Zrakoplov koji će poletjeti 2014. razvija prosječnu brzinu oko 3520 kilometara na sat, dok će brzina letjelica za dvadesetak godina iznositi oko 20.000 kilometara na sat.
– Ove su brzine moguće u niskoj orbiti gdje nema otpora zraka. Uz to, putnici će imati i panoramski pogled na cijelu zemaljsku kuglu – kaže Mol. Ta bi tehnologija bila rezervirana samo za duge, prekoocenske letove. Tako bi let između Zagreba i Stuttgarta i dalje trajao oko sat vremena, a udaljenost između Zagreba i Sydneya prelazila bi se za samo pola sata dulje. Ipak, putovanje nosi i zdravstvene rizike pa bi putnici prije suborbitalnog leta morali proći liječnički pregled.
Prica iz Zagreba u Sydney za samo sat i pol znanstvena je fantastika...