Jesu li trgovci podbacili u samoreklami ili su se kupci, koji od
šoping-centara zaziru i zbog nedavne zabrane pušenja, jednostavno
odvikli od potrošačke groznice nedjeljom – danas su se čuli različiti
komentari. Unatoč tome što bi im više odgovarala popodnevna smjena, u
Avenue Mallu hvale se sa 15.000 nedjeljnih posjetitelja. U Pevecu tvrde
da su ostvarili čak 50 posto prometa prijašnjih radnih nedjelja – oko 3
milijuna kuna.
Mali i dalje kukaju
No, očito je da su mali trgovci, koji i dalje traže pozitivnu
diskriminaciju malih prema velikima, najveći gubitnici novoga radnog
vremena nedjeljom, koje će već u ovome mjesecu pokvariti čak tri
blagdana.
– Radna nedjelja nije promijenila ništa. Promet je u dućanu 30 posto
niži nego prije zabrane rada nedjeljom – tvrdi Ivan, vlasnik malog
samoposluživanja na zagrebačkom Jarunu. Nakon 15 godina on je prisiljen
zatvoriti dućan i sreću potražiti kao poslovođa u veletrgovini na
Plitvicama.
– Kupci su i prije zabrane već bili okrenuti velikim centrima, pa su
nam radna nedjelja i to što smo potrošačima pri ruci olakšali
preživljavanje – kaže Ivan. Rješenje bi, tvrdi, bilo u tome da “veliki”
ne rade nedjeljama, čime ne bi izgubili ništa, jer “mali” ionako svoje
police pune njihovom robom.
Nedjeljom pak uspiju prodati samo kruh i mlijeko, a dugovi se
dobavljačima gomilaju. Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovine HOK-a,
smatra pak kako je moguće da kupcima treba vremena da se ponovno
naviknu na svoje kvartovske trgovine. No uvjeren je da se malim
trgovcima rad nedjeljom, pa makar do 14 sati, više isplati nego
velikima, koji imaju i veće režijske troškove i plaćaju više zaposlenih.
Manjak u proračunu
Željko Perić iz konzultantske tvrtke Caper procjenjuje da je zbog
recesije pao ukupni promet u trgovini, pa je teško reći jesu li se
promijenile navike potrošača. – Odluka o radu trgovina nedjeljom mora
biti maksimalno liberalna. Rad treba dopustiti svima koji žele raditi,
s time da se radni propisi moraju poštovati, a inspekcijske službe
trebaju strogo obavljati svoj dio posla. Neprestano mijenjanje radnog
vremena zbunjuje potrošače, ne maksimira prihode od turista i otežava
organizaciju posla trgovcima. Državna blagajna tako ubere manje prihoda
– tvrdi Perić.
Ne dijele svi isti entuzijazam
– Nedjeljom poslujemo poput kioska. Prodajemo cigarete i bonove za mobitele. Ipak, imam više dućana u Zagrebu, a promet mi je porastao oko 12 posto, pa ću zaposliti još jednu radnicu – rekao je Jozo, vlasnik trgovine Stilpak. Njegov entuzijazam očito ne dijele svi mali trgovci, jer su neki odlučili da dućane neće ponovno otvarati nedjeljom. Kažu, ne isplati se.
Dobro, ali prekratko traje
Dok zagovornici “nerada” nedjeljom i dalje tvrde da je radna nedjelja prevelik trošak, a zarada mala – svima, osim onima koji neće platiti radnike ili švercaju, direktorica Outleta Sv. Helena Dragana Bokan zadovoljna je. No bili bi zadovoljniji duljim radnim vremenom popodne. Nedjelja je Avenue Mallu donijela upola manje kupaca nego prije pa su uveli i besplatno parkiranje.