RADNA NEDJELJA Potrošači zbunjeni, promet znatno manji ili nikakav

Mali trgovci nezadovoljni, trgovački centri odahnuli

Autori: Jolanda Rak Šajn, Sonja Hoffman
08.06.2009.
u 19:50

Jesu li trgovci podbacili u samoreklami ili su se kupci, koji od šoping-centara zaziru i zbog nedavne zabrane pušenja, jednostavno odvikli od potrošačke groznice nedjeljom – danas su se čuli različiti komentari. Unatoč tome što bi im više odgovarala popodnevna smjena, u Avenue Mallu hvale se sa 15.000 nedjeljnih posjetitelja. U Pevecu tvrde da su ostvarili čak 50 posto prometa prijašnjih radnih nedjelja – oko 3 milijuna kuna.

Mali i dalje kukaju
No, očito je da su mali trgovci, koji i dalje traže pozitivnu diskriminaciju malih prema velikima, najveći gubitnici novoga radnog vremena nedjeljom, koje će već u ovome mjesecu pokvariti čak tri blagdana.

– Radna nedjelja nije promijenila ništa. Promet je u dućanu 30 posto niži nego prije zabrane rada nedjeljom – tvrdi Ivan, vlasnik malog samoposluživanja na zagrebačkom Jarunu. Nakon 15 godina on je prisiljen zatvoriti dućan i sreću potražiti kao poslovođa u veletrgovini na Plitvicama.

– Kupci su i prije zabrane već bili okrenuti velikim centrima, pa su nam radna nedjelja i to što smo potrošačima pri ruci olakšali preživljavanje – kaže Ivan. Rješenje bi, tvrdi, bilo u tome da “veliki” ne rade nedjeljama, čime ne bi izgubili ništa, jer “mali” ionako svoje police pune njihovom robom.

Nedjeljom pak uspiju prodati samo kruh i mlijeko, a dugovi se dobavljačima gomilaju. Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovine HOK-a, smatra pak kako je moguće da kupcima treba vremena da se ponovno naviknu na svoje kvartovske trgovine. No uvjeren je da se malim trgovcima rad nedjeljom, pa makar do 14 sati, više isplati nego velikima, koji imaju i veće režijske troškove i plaćaju više zaposlenih.

Manjak u proračunu
Željko Perić iz konzultantske tvrtke Caper procjenjuje da je zbog recesije pao ukupni promet u trgovini, pa je teško reći jesu li se promijenile navike potrošača. – Odluka o radu trgovina nedjeljom mora biti maksimalno liberalna. Rad treba dopustiti svima koji žele raditi, s time da se radni propisi moraju poštovati, a inspekcijske službe trebaju strogo obavljati svoj dio posla. Neprestano mijenjanje radnog vremena zbunjuje potrošače, ne maksimira prihode od turista i otežava organizaciju posla trgovcima. Državna blagajna tako ubere manje prihoda – tvrdi Perić.


Ne dijele svi isti entuzijazam

– Nedjeljom poslujemo poput kioska. Prodajemo cigarete i bonove za mobitele. Ipak, imam više dućana u Zagrebu, a promet mi je porastao oko 12 posto, pa ću zaposliti još jednu radnicu – rekao je Jozo, vlasnik trgovine Stilpak. Njegov entuzijazam očito ne dijele svi mali trgovci, jer su neki odlučili da dućane neće ponovno otvarati nedjeljom. Kažu, ne isplati se.


Dobro, ali prekratko traje

Dok zagovornici “nerada” nedjeljom i dalje tvrde da je radna nedjelja prevelik trošak, a zarada mala – svima, osim onima koji neće platiti radnike ili švercaju, direktorica Outleta Sv. Helena Dragana Bokan zadovoljna je. No bili bi zadovoljniji duljim radnim vremenom popodne. Nedjelja je Avenue Mallu donijela upola manje kupaca nego prije pa su uveli i besplatno parkiranje.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije