Nove informacije o misteriju neriješenog terorističkog napada koji se dogodio u Europi još 1972. objašnjene su u dokumentarcu u kojem je sudjelovao i švedsko-hrvatski reporter Tonči Percan, a na kojem su radili novinari TV4 Sweden. Naime, radi se o incidentu na letu JAT 367 iz Stockholma za Beograd, kada je avion iznenadno eksplodirao u zraku iznad bivše Čehoslovačke.
U toj je nesreći 27 osoba izgubilo život, a cijela priča postala je svjetska vijest jer je među unesrećenima jedna osoba i preživjela – stjuardesa Vesna Vulović koja je pala s visine od otprilike 10.000 metara. Dodatno, novinama je tada stigao i anonimni poziv u kojima je Hrvatski nacionalistički pokret Ustaša preuzeo odgovornost za napad, no policija i istražitelji nikada nisu uspjeli utvrditi tko je zapravo odgovoran.
Cijelu istragu nakon više od 50 godina preuzeo je upravo Percan, koji u suradnji s istraživačkim novinama švedske TV 4 počinje sastavljati mozaik informacija iz arhiva, a koje su pokazale kako je skupina ljudi iz ustaški povezanih organizacija Otpor i HRB navodno održala sastanak neposredno prije eksplozije.
Kako se navodi, u arhivi jugoslavenske službe sigurnosti novinari otkrivaju dotad tajne dosjee koji potvrđuju spregu Otpora i HRB-a. Iste ljude optužuju i za bombardiranje JAT-a 367. Prema dosjeima, akcijom je rukovodio načelnik HRB-a Josip Senić. Također pokazuju da su švedski suradnici bili odgovorni za prikupljanje sredstava tijekom putovanja u Australiju, rukovanje eksplozivom, izradu bombe i druge logističke aranžmane. Podaci su vrlo detaljni i temelje se na obavještajnim podacima velikog broja različitih agenata, dokumentiranih u zasebnim datotekama u arhivi.
POVEZANI ČLANCI:
Ubrzo nakon napada nekoliko suradnika bilo je ubijeno ili umrlo, a trojica su još i danas živa te su dala intervju za švedski TV4. Potvrdili su kako je održan sastanak između Otpora i HRB-a sa Senićem, kao i odlazak jednog njihovog člana u Australiju, dvojica muškarca poriču umiješanost, dok treći tvrdi da se ne sjeća.
Istina je sasvim drugačija: zračni prostor CSSR bio je do 16.00 po lokalnom vremenu kompletno zatvoren zbog vojnih vježbi. Avion je poletio iz Kopenhagena u 15.15 i u zračni prostor ušao u 15.57. Iz kojeg razloga češka vojska nije avion identificirala kao civilni, nikada neće biti poznato. U svakom slučaju odmah je ispaljena raketa iz jednog MIG-a koji je bio u blizini na njega, a koja je "prošla" kroz prtljažni prostor ali nije eksplodirala. Pilot je u tom trenutku zbog dekompresije počeo ponirati kada ga je na oko 4000 metara pogodila druga raketa, vjerojatno ispaljena iz istog MIG-a, koja je eksplodirala i raznijela avion. Da avion nije raznijet bombom na 10.000 metara nego jednom eksplozijom na 4000 dokazuje i fakt da bi ostatci aviona da je raznijet na 10.000 metara bili daleko raspršeniji no kaj su bili. Uz to je metal aviona bio savijen na jednoj strani "na unutra" - da je eksplodirala bomba, na obije stane bi bio savijen "a van". Da bi se zataškala krivnja češke vojske, izmišljena je priča o zločestim Hrvatima.