Posljednje pripreme crpe zadnju snagu radnika prije otvaranja nove dionice Dalmatine, od Vrgorca do Ploča. Trasa od 16,1 kilometar gotova je nakon dugih pet godina, a radilo ju je i gradilo, po gruboj procjeni, više od tisuću ljudi.
Mještani će odahnuti
Samo 50 metara podno autoceste, u malom selu Dusini koje broji nešto više od stotinu kuća, nepuna 24 sata nakon službenog otvorenja okupio se svijet.
– Selo bez puta isto je kao crkva bez popa – tako će među prvima objasniti 58-godišnji Željko Rakušić važnost autoceste za njegovo selo. Njegova je kuća prva do autoceste. U tom je selu rođen, baš kao i Maća Dropulić. Ona se, objašnjava, “tudi rodila”, a samo nekoliko metara niz usku cestu, put dućana, udala se. Baš ta mala uska cesta kroz selo, bez nogostupa, uništena pod teretom kamiona, podnosila je teret automobila koji su kroz Dusinu i Otrić Seoce kratili put prema Pločama, drugoj teretnoj luci u Hrvatskoj. Automobila više neće biti i sela će, kažu mještani, napokon odahnuti.
– Sretna sam jer sam doživjela autocestu kroz moje mjesto – kaže Maća Dropulić
– Cesta se ne može platiti koliko vrijedi – nadovezat će se 60-godišnji Miro Vukosa koji će sada do Splita i bolnice, bude li trebalo, doći za sat i dvadeset minuta. Znatno kraće nego prije. Otvorenje autoceste za koju se još jučer uređivala sva potrebna dokumentacija dočekana je u tome kraju blago rečeno s oduševljenjem.
Neće im patiti zarada
– Donijet će dobroga, kao i svaki put – kažu mještani. Ipak, danas će u prosvjede točno tamo kod Vrgorca gdje počinje nova dionica, zajedno s mještanima Vrgorca, Lukavaca, Velikog i Malog Prologa. Moraju se, kažu, boriti za svoje i svoga jer su očekivali da će 70-ak mještana biti zaposleno na poslovima održavanja i naplate, kao što je bio slučaj i na svim ostalim dionicama. Međutim, HAC nije raspisao natječaj za nova radna mjesta već će taj posao obavljati njegovi dosadašnji zaposlenici.
– Iz ovoga kraja nisu zaposlili nikoga, a mogli su i trebali. Dovode druge ljude, traže ih svuda samo iz ovoga kraja nisu uzeli nikoga – ljuti se Rakušić.
Priče kako će sada zbog autoceste patiti njihova zarada ne zanimaju ih. Kažu da oni nisu ni imali štandove s voćem uz cestu. Maća Dropulić ne brine te brige zbog nove prometnice, glavno da više neće biti buke, iako je trasa dionice prešla preko njezina zemljišta.
Zbog teškog terena na dionici je projektirano 15 objekata, od toga sedam vijadukata, dva nadvožnjaka, dva podvožnjaka i četiri tunela, a projektom je predviđena i gradnja motela, benzinske crpke i odmorišta. Puštanjem u promet novih dionica, autocesta A1 Zagreb - Split - Dubrovnik bit će u prometu u dužini od 483 kilometra, a cestarina će iznositi 228 kuna za osobne automobile.
– Autocesta je sada došla do granice i vodi na spoj s koridorom 5 c – kaže glavni inženjer Ante Filipović. Ukupna vrijednost radova na dionici Vrgorac - Ploče, uključujući i vijadukt Otrić Seoci i autoceste A10, granica BiH – Ploče, dionica granica BiH - interregionalni čvor Metković, iznosi 1,7 milijardi kuna bez PDV-a.
– Novom dionicom autoceste put od Vrgorca do Ploča skraćuje se za nešto više od pola sata – kažu nam radnici koji su još jučer do kasnih popodnevnih sati uređivali autocestu, testirali signalizaciju i prali naplatne kućice.