Kako je i bilo najavljivano, Sindikat radnika Ine i drustava Ine Zagreb - INAŠ, članice Hrvatske udruge radničkih sindikata (HURS) i braniteljske udruge Ine održale su radnički prosvjed na Trgu sv. Marka pod sloganom INA radi, MOL se gradi
Podsjetili su na želje i potrebe radnika INA-e i hrvatskog naroda i pozvali da se "nešto napravi prije nego što se INA svede na običnu MOL-ovu podružnicu".
„Žao nam je što su neki od vas i deset sati putovali kako bi bili ovdje, ali nemamo izbora. Prisiljeni smo na ovakve akcije jer nam Uprava INA-e ne omogućava razgovor o upravljanju najvećom hrvatskom naftnom kompanijom i pravima njenih radnika kroz socijalni dijalog. MOL, čiji je kreditni rejting jedna od najvećih svjetskih kreditnih agencija FITCH jučer proglasila smećem s daljnjom negativnom prognozom, svoje greške ponavlja na nama. Stoga još jednom upućujemo apel prema Vladi Republike Hrvatske, koja je kao 45 postotni vlasnik INA-e dužna zaštiti hrvatske nacionalne interese. Krajnje je vrijeme da Vlada odluči želi li da se najveća hrvatska naftna kompanija spasi i razvija u regionalnog lidera ili svede na običnu podružnicu MOL-a. Ako oni ne znaju što žele, radnici INA-e znaju. Želimo pravu naftnu kompaniju, a ne trgovca žvakaćim gumama!“, poručila je pred okupljenim prosvjednicima predsjednica sindikata INAŠ Maja Rilović.
Dok se Rilović u svom govoru osvrnula na niz primjera sustavnog kršenja obaveza definiranih u Ugovora o strateškom partnerstvu, njen kolega iz HURS-a pozvao je na otvaranje procesa pregovora o izmjenama i dopunama spornog Ugovora.
„Uprava INA-e koristi premoć zasnovanu na dioničarskom ugovoru nastalom u koruptivnim okolnostima sukladno prvostupanjskoj presudi, te rastače nekadašnjeg naftnog giganta i pretvara ga u svoju podružnicu. Tražimo od Vlade RH da raskine štetni dioničarski ugovor po nepravomoćnoj sudskoj presudi nastao kao plod kriminala te da u istinskim pregovorima s mađarskom stranom definira zdrave temelje daljnjem razvoju INA-e. Razvoja nema bez ulaganja, a mi danas živimo na ulaganjima od prije deset i više godina što i jest glavna zamjerka MOL-u“, rekao je u svom govoru na Markovom trgu predsjednik HURS-a Ozren Matijašević.
Na prosvjedu se još jednom upozorilo na projekt „Postanite poduzetnik“ , kojim se benzinske postaje daju u franšizu privatnim poduzetnicima. Iz sindikata upozoravaju da implementacija projekta, za sve zaposlenike uključene u program, znači trenutačan raskid ugovora o radu s INA d.d., čime zaposlenici gube sva stečena prava i otvara se prostor za drastično smanjenja plaća i daljnje otkaze.
Prosvjed je podržao i Sindikat nafte i petrohemije Federacije BiH koji djeluje u članicama INA Grupe HOLDINE Sarajevo i INA BiH te Energopetrolu Sarajevo, koji se nije mogao pridružiti današnjem prosvjedu, ali je izrazio želju za aktivnom suradnjom svojih članova u daljnjim aktivnostima u strahu od primjene franšiznog načina poslovanja maloprodaje u Bosni i Hercegovini.
Zahtjevi upućeni prema Vladi su:
- očuvanje INA-e kao vertikalno integrirane naftne kompanije koja je desetljećima bila pokretač hrvatskog gospodarstva
- hitno zaustavljanje sustavnog kršenja obaveza MOL-a definiranih u Ugovoru o strateškom partnerstvu imenovanje pregovaračkog tima sastavljenog od stručnjaka, a ne od političara i otvaranje procesa pregovora o njegovim izmjenama i dopunama
- sprječavanje izdvajanja maloprodaje iz INA,d.d., otvaranje procesa pregovora za ostanak radnika u INA,d.d., a koje se poslodavac u travnju kroz pisano očitovanje zaustavio, sprječavanje provođenja operativnih modela maloprodaje na štetu radnika INA-e i INA-e te stvarnu modernizaciju benzinskih postaja, uz zaustavljanje daljnjeg gubitka tržišta maloprodaje INA-e ne samo u Hrvatskoj nego i na tradicionalnim INA-inim tržištima u regiji
- zaustavljanje pretvaranja rafinerije Sisak u skladište derivata iz Mađarske, koja trenutačno prerađuje samo 500.000 tona nafte godišnje što je 4 puta manje od stvarnih mogućnosti i to kroz nastavak njene modernizacije u koju je do sada uložena samo četvrtina od planiranih sredstava i nastavak modernizacije rafinerije Rijeka, koja kasni godinama.
- ulaganja u nova INA-ina plinska i naftna polja, prije nego što iscrpimo i zadnje kapi nafte i plina iz prastarih nalazišta realiziranih prije 10 i više godina pokretanje hrvatskog gospodarstva kroz prekid prakse korištenja mađarskih dobavljača i ponovno uspostavljanje suradnje INA-e s hrvatskim poduzetnicima.
>>Pogledajte kakve su razglednice radnici poslali Milanoviću!