INTERVJU: ALAN VOUČKO, DIREKTOR BOLT FOODA

Na našoj platformi najbolji mjesečno mogu zaraditi oko 1100 eura neto

Foto: LinkedIn/Alan Voučko
1/2
07.04.2023.
u 18:00

Direktor Bolt Fooda za Hrvatsku Alan Voučko o konkurentskim prednostima - visini naknade te fleksibilnosti radnog vremena i načina kako će partner dostavljač pružati uslugu

Odnedavno je platformski rad dospio na naslovnice medija, ponovo zbog izmjena i dopuna Zakona o radu, ali ovaj put iz nezadovoljstva jednog dijela, ponajprije Woltovih, korisnika platformi raspoloživih u nas. Izmjene i dopune na snagu stupaju s početkom sljedeće godine, a u međuvremenu se formiraju podzakonski akti i pravilnici. Ipak, platforme i rad preko njih postali su vruća tema.

Alan Voučko, direktor Bolt Fooda za Hrvatsku odgovorio je na naša pitanja pruživši tako viđenje problematike iz perspektive te platforme?

Platformski rad neočekivano je privukao pozornost prosvjedima uglavnom na račun Wolta. Malo je bilo dostavljača Bolt Fooda, zašto mislite da vi niste imali takvu reakciju na uvođenje nove regulative?

Svjesni smo prosvjeda, kao i činjenice da je na njima bila tek nekolicina Bolt Food partner dostavljača. Sretni smo što velika većina naših partner dostavljača cijeni uvjete koje smo osigurali i koje kontinuirano nastojimo poboljšati. Unatoč prosvjedima, broj aktivnih dostavljača na platformi Bolt Food sada je 15 posto veći nego što je bio na kraju 2022. Dvije stvari možemo istaknuti kao naše konkurentske prednosti - naknade te fleksibilnost. Osobe koje su se odlučile obavljati posao dostavljača preko naše platforme cijene fleksibilnost, što je potvrdilo i naše interno istraživanje u kojem je više od 85 posto njih navelo fleksibilnost kao najveću prednost svog posla. To se odnosi i na fleksibilnost radnog vremena i na način kako će pružati svoju uslugu putem digitalne platforme.

Svi koji se odluče pružati uslugu dostave preko naše platforme to i dalje mogu direktno preko svojih obrta ili preko tzv. agregatora. Bolt Food ni obrtima ni agregatorima ne uvjetuje ništa o poslovanju s ostalim platformama i poslovnim subjektima na tržištu. Iako je više prednosti rada preko obrta, mnogi se ne žele baviti se administracijom ili nemaju sva potrebna sredstva za dostavu, kao što su motocikl ili automobil. Oni koji se odluče na otvaranje obrta mogu računati na pomoć s naše strane u vidu savjeta i razjašnjavanja mogućih nedoumica. Kada je riječ o novčanim naknadama za dostavljače koji koriste našu platformu, možemo otvoreno komentirati kako su one vrlo kompetitivne te su, također, možda jedan od razloga zašto imamo bolje odnose s našim partner dostavljačima. Zarada, općenito i po satu, u stalnom je porastu već nekoliko mjeseci, a primarno zbog našeg kontinuiranog ulaganja na dobrobit svih uključenih partnera.

Jeste li zadovoljni usvojenim izmjenama i dopunama zakona koji se tiču platformskog rada?

Proces izmjene Zakona o radu trajao je skoro dvije godine. U njemu su aktivno sudjelovale sve sindikalne središnjice i Sindikat radnika digitalnih platformi Hrvatske te ostali socijalni partneri. Finalne izmjene rezultat su dugih pregovora svih uključenih strana. Mi smo zadovoljni zato što je sačuvano načelo fleksibilnosti platformskog rada, no svjesni smo da ćemo morati uložiti značajne napore u prilagodbu izmjenama, ali dobro je da će platformski radnici imati jasniji status. Na razini Europske unije donosi se Direktiva o platformskom radu. Direktiva je još uvijek predmet pregovora suzakonodavaca i njen konačni oblik još nije poznat. Pozdravljamo namjeru usklađenja propisa za sva tržišta unutar EU. Ipak, državama članicama bi trebalo dati prostora da propis prilagode svojem nacionalnom kontekstu. Opet naglašavam kako je bitno zadržati fleksibilnost u ovom tipu posla s obzirom na to da je rad putem platformi od početka bio namijenjen osobama koje žele birati kada i koliko rade.

Ove će se godine donositi i pravilnici kojima će se regulativa dopunjavati. O čemu se točno radi?

Od 1. siječnja 2024., na snagu stupaju izmjene i dopune Zakona o radu koje se tiču rada putem digitalnih platformi. Neke platforme su odlučile i ranije izmijeniti svoje poslovanje, dok smo se mi odlučili pripremiti na drugačiji način, kako u procesu prilagodbe ne bi došlo do mogućih nesporazuma. U međuvremenu, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike radi na razvoju informacijskog sustava evidencije kojim će država dodatno nadzirati platformski rad. Nadam se da će to donijeti pomak nabolje u razumijevanju cjelokupnog koncepta platformskog rada i svih dionika u njemu.

Dio vozača i dostavljača ne nastavlja raditi za platforme iz razloga manje (neto) zarade, pogotovo kada se radi o onima koji su radili samo zbog dopunske zarade. Kakva je situacija s Bolt Foodom?

Kao što to obično biva, svu pozornost dobiju oni koji su najglasniji, a često nije riječ o većini, što možemo potvrditi za naše partnere dostavljače koji samo žele pošteno zaraditi s poslom koji im odgovara, a u nama su našli dobrog partnera. Najbolji dostavljači, kojima je to primarni posao, na našoj platformi mogu zaraditi iznadprosječnu plaću - oko 1100 eura neto (do 2000 eura bruto). Neto zarada većine koja dostavlja puno radno vrijeme kreće se od 800 do 1000 eura čime spadaju u prosjek Hrvatske po pitanju primanja. Bruto zarada razlikuje se ovisno o učinkovitosti dostavljača i broju radnih sati, a neto se razlikuje radi li preko vlastitog obrta ili kao zaposlenik preko partnera te o vrsti vozila kojim dostavlja.

Smatramo da su primanja vrlo korektna kada se uzmu u obzir nužne kvalifikacije za obavljanje posla. Ono što dodatno mogu potvrditi da je zarada naših partner dostavljača u posljednjih četiri mjeseca porasla. Preciznije, porasla im je zarada po narudžbi, kao i količina obavljenih dostava u satu, a primarno zbog ulaganja dodatnih napora i sredstava u privlačenje novih korisnika. Na povećanje njihovih primanja pozitivno je utjecalo i uvođenje mogućnosti davanja napojnice putem naše aplikacije.

Jedna je od točaka prijepora uvođenja agregatora, što je jedinstveno u Europi, ali bi trebalo omogućivati rad za više platformi. Mislite li da će to doista funkcionirati, dopuštate li da korisnik sklopi ugovor izravno s Bolt Foodom?

Model gdje postoje tvrtke koje nude logističke usluge nije jedinstven za Hrvatsku, već postoji i u nizu zemalja kao što su Portugal, Poljska, Češka, Slovačka, Cipar i druge, iako se samo u Hrvatskoj uvriježio naziv agregatori. Agregatori nisu tek puki posrednici ili paravani, već samostalni poslovni subjekti koji su slobodni surađivati i s ostalim poslovnim subjektima te obavljati i druge djelatnosti. Na našu platformu su dobrodošli i samozaposleni individualci koji su odlučili otvoriti svoj obrt ili tvrtku te pružati svoje usluge. Od samih početaka smo prihvaćali taj model suradnje jer omogućava veću fleksibilnost dostavljačima, a u konačnici i potencijalno veću zaradu. Mogućnost rada na drugim platformama ne vidimo kao problem.

Dosta je vaših vozača iz azijskih zemalja. Je li bilo nekih incidenata?

Od početka našeg djelovanja smo bili inkluzivni i nismo dijelili naše suradnike ni po kojoj osnovi. Koliko sam upoznat, dostavljači iz inozemstva su zadovoljni radom na platformi jer im je ovaj tip posla omogućio stabilan i solidan prihod. Pogotovo cijene to što su im uvjeti rada te naknade bolji nego što su u njihovim zemljama. Po mom saznanju nije bilo nikakvih značajnih incidenata, a svakako znaju da mogu računati na podršku primijete li ponašanje koje nije u skladu s našim uvjetima korištenja platforme.

Čuli smo i za neke primjedbe o prilično visokim naknadama platformi za uslugu posredovanja u prodaji hrane i dostavi gdje se tvrdi da je zbog toga došlo i do poskupljenja hrane iz dostave. Možete li komentirati?

Bolt Food ima izrazito dobre poslovne odnose s restoranima te uvijek nastojimo da svi budu zadovoljni uvjetima suradnje. Restorani imaju slobodu odrediti cijene svojih proizvoda na našoj platformi. Kao što ste vjerojatno i sami primjetili, inflacija nije zaobišla niti jedan segment našeg života pa tako, nažalost, ni restorane. Ona je svakako utjecala i na potrošačke navike korisnika naše aplikacije. Poslovanje u trenutnim uvjetima je zahtjevno te se moramo kontinuirano prilagođavati promjenama na tržištu i balansirati kako bi svi naši partneri i korisnici bili zadovoljni. Vjerujem u efikasnost naših poslovnih procesa koji su nam omogućili da prevladamo sve izazove i u prošlosti. Ne treba zaboraviti da je generalna namjena naših digitalnih platformi poboljšanje kvalitete života - bilo to kroz vožnje na zahtjev koje su učinile taxi prijevoz pristupačnijim i praktičnijim ili kroz aplikaciju za dostave hrane koja je neke manje restorane učinila vidljivijima i profitabilnijima. Naše namjere su uvijek bile i bit će iste, razvijati platformu i usluge na dobrobit svih naših partner dostavljača i restorana, kao i korisnika aplikacije.

>> VIDEO Psi Falco, Harley i drugi traže novi dom, MORH ih prodaje: 'Nisu sposobni za daljnju obuku'

Ključne riječi

Komentara 1

WI
wice
13:07 08.04.2023.

Moderni robovlasnici traže robove na inovativan način. Kako smo samo do sada mogli živjeti bez vas pitam se ja?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije