Javna rasprava o prijedlogu novog Zakona o udžbenicima završena je, a Hrvatska je čini se njime, točnije jednim propisanim člankom, podigla ljestvicu i dopustila – reklame u školskim udžbenicima strukovnih predmeta!
I dok su se u Ministarstvu obrazovanja, puštajući Zakon u javnu raspravu, hvalili kako mu je glavni cilj poticanje digitalizacije, autonomije učitelja, prilagodba potrebama konkretnih učenika, kao i rasterećenje kućnog budžeta i ujedno težine školske torbe, nakladnici su i te kako ministricu obrazovanja Blaženku Divjak upozorili na ključne propuste planiranih novih regula.
Iznimna mogućnost
Jedna od njih ispisana je u članku 5. u kojem je najprije istaknuto da “udžbenici i drugi obrazovni materijali ne smiju sadržavati promidžbeni materijal”, da bi odmah potom kreatori Zakona uvrstili i iznimnu mogućnost reklamiranja.
Ministrica Divjak obišla natjecanje učenika u robotici i programiranju
Spomenuta iznimna mogućnost reklamiranja, koja se isključivo odnosi na zadnju stranicu udžbenika strukovnih predmeta, pruža priliku za reklamiranje onih koji su udžbenik izradili ili pak onih koji su izradu udžbenika sufinancirali. Tako, primjerice, izradu strukovnih udžbenika može odlučiti sufinancirati određena tvrtka čija je djelatnost povezana sa strukovnim predmetom i objaviti svoju reklamu! Ista mogućnost, naravno, ne odnosi se samo na tiskane nego i na digitalne sadržaje gdje, propisano je člankom zakona, mora biti jasno istaknuta kao promotivni materijal.
– Može se odobriti promotivni materijal u udžbenicima za strukovne predmete u kojima se ukratko predstavlja pravna osoba koja je udžbenik izradila ili čiju je izradu sufinancirala, a čija je djelatnost usko povezana sa strukovnim predmetom za koji se udžbenik izrađuje. Promotivni materijal može biti samo na zadnjoj stranici tiskanog udžbenika, odnosno zasebnom dijelu elektroničkog dijela udžbenika, jasno označen i odvojen od obrazovnog materijala – piše u novom prijedlogu Zakona.
Jesmo li pretjerali omogućujući reklamu u obrazovnim sadržajima za strukovne škole, paralelno propuštajući definirati kontrolu i nadzor prihvatljivosti reklamnog sadržaja, i kome i čemu služi takav članak, pitali smo u Ministarstvu obrazovanja.
– U tome članku ne vidimo ništa sporno jer on nikako ne znači veliku marketinšku aktivnost, niti će se na zadnjim stranicama reklamirati lanci brze prehrane ili tome slično. Članak je uvršten po uzoru na slovensku praksu, u pogledu svih promjena koje se odnose na strukovne škole. Naime u strukovnim školama škole i učenici usko će surađivati s poslodavcima i ne vidimo razloga da se poslodavci ne uključe u sufinanciranje, ali i izradu strukovnih udžbenika i u konačnici objave na zadnjoj stranici nešto o svome obrtu ili tvrtki jer, kao što je poznato, dio nastave strukovnih učenika odvijat će se upravo kod poslodavaca – kazao je Marko Košićek, glavni savjetnik ministrice Divjak.
Da se pretjeralo s mogućnosti reklamiranja u udžbenicima, smatraju nakladnici, koji su isti prigovor uputili i u javnoj raspravi, ali i na adresu ministrice.
Pismo ministrici
– Neprihvatljivo je bilo kakvo dopuštanje objave promidžbenih materijala u udžbenicima. Time se otvara mogućnost da razne tvrtke i udruge koje mogu imati suprotne strateške interese u odnosu na RH reklamiraju svoje proizvode/usluge – istaknuli su pojedini nakladnici u pismu ministrici.
Štoviše, nakladnici zamjeraju ministrici i razloge koje propagira kao temelje za izradu novog Zakona, poput onoga da se novim nacrtom mora definirati mogućnost nasljeđivanja udžbenika. Podsjećaju je da to nije nikakva novost jer je ista mogućnost propisana još 2010. kada je odlučeno da udžbenici traju četiri godine.
– Mislim da smo pretjerali dopuštajući reklamu. Nije mi jasan motiv da se takav detalj stavlja u zakon, a puno važnije regule nisu uključene – poručio je Zdenk Ljevak iz nakladničke kuće Ljevak.u to
Mozda da otiskate HNS predizborni plakat? "Mala stranka velikih uhljeba"