Morat ćemo zaustaviti linijski prijevoz diljem Hrvatske, pa makar time ugrozili početak školske godine, priprijetili su autobusni prijevoznici i najavili i štrajk upozorenja za 23. kolovoza.
Od Vlade traže da se hitno sklope ugovori o javnim uslugama s prijevoznicima i da se napokon donese Pravilnik o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu.
– Prošle godine u svibnju je izašao Zakon o prijevozu u cestovnom prometu i u roku od 60 dana je trebao biti donijet pravilnik na temelju kojeg bismo sklapali ugovore o javnim uslugama do 30. studenog 2019. No, još uvijek nije objavljen – kaže prijevoznik mr. sc. Hrvoje Meštrović.
Tim ugovorima uredio bi se sustav prijevoza i osiguralo financiranje nerentabilnih linija te zadržali radnici.
– Postojeći model javnog prijevoza je neodrživ. Provodi se po principu da prijevoznici kupuju i voze autobuse kakve hoće, nude cijene i uvode vozne redove kakve žele. Takav model davno je napušten u Europi. Ondje frekvenciju linija određuju gradovi i općine, odnosno država. Svaki dan gubimo novac, a vozači odlaze van jer ne možemo dati veće plaće. Prijeti opasnost da će se vrlo brzo masovno otkazivati linije, njih gotovo 95 posto, koliko ih je nerentabilno u Hrvatskoj – upozorava Meštrović.
Problem je, smatra, u tromosti cijelog sustava. Njemačka vozačima nudi plaću od 2500 eura naviše, a u Hrvatskoj je, kaže, prosječna plaća od 3500 do 4800 kuna.