Dva aviona MiG-21 Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva koja su se srušila u rujnu u okolici Plaškog pala su zbog sudara u zraku, izvijestili su u MORH-u o nalazima istražnog povjerenstva na konferenciji za medije.
Podsjetimo, MiG-ovi oznaka 108 i 120 srušili su se 23. rujna prošle godine tijekom vježbe na vojnom poligonu "Eugen Kvaternik" pokraj Slunja, oko pet kilometara sjeverno od Plaškog. Oba pilota, satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik, uspješno su se katapultirala i prizemljila padobranima te su prošla bez ozljeda. Na zemlji je stradala Marija Klipa (69), koju su pogodile krhotine rakete, a ozlijeđeni su joj glava, prsni koš, obje natkoljenice i donji dio trbuha. Povjerenstvo je utvrdilo da je s aviona palo ukupno sedam raketa i jedna bomba te da je u sudaru s jednog aviona odletjela kabina, za koju se ispočetka nagađalo da je prouzročila pad.
Sudaru je prethodio cijeli niz okolnosti, kažu u MORH-u, a izravni uzroci sudara su loši vremenski uvjeti te nepoštovanje procedure za izvođenja vježbe. Vođa grupe i prvi pratitelj, prema izvješću povjerenstva, nisu se pridržavali propisane procedure prilikom uvođenja i vađenja iz napada.
- Istragom Povjerenstva utvrđeno je da je nesreća i pad dva vojna zrakoplova tipa MiG-21 uzrokovan sudarom dvaju zrakoplova u kojem je jedan zrakoplov gornjim lijevim i bočnim prednjim dijelom usisnika udario u podvijesne točke lijevog krila drugog zrakoplova. Sudar se dogodio u borbenom zaokretu kada je zrakoplov registarskog broja 120 sustigao zrakoplov registarskog broja 108 zbog veće brzine koju je održavao višim režimom rada motora i manevrom aviona pri vađenju iz napada. Pod utjecajem sudarnih sila odbačena je kabina zrakoplova registarskog broja 108, te otkinut lanser UB-16-57 i VAB-250 s lijevog krila zrakoplova registarskog broja 120, a s desnog otpada VAB-250 i neupravljano je lansirano sedam raketa BR-2-57“ - rekao je predsjednik povjerenstva i glavni vojni zrakoplovni istražitelj pukovnik Goran Strmečki.
Povjerenstvo je također utvrdilo i da piloti nisu dovoljno istrenirani, odnosno da nisu imali dovoljan broj sati naleta, što je također ugrožavalo izvršenje zadaće.
- Isto tako utvrđen je i nedostatak trenaže pilota radi malog ostvarenog naleta i vježbi koje su trebale prethoditi borbenoj obuci za gađanje, raketiranje i bombardiranje zemaljskih ciljeva, priprema letenja i organizacija glavnog obučnog događaja nisu osigurali sve uvjete za neometano izvršenje zadaće - rekao je Strmečki.
Povjerenstvo nije utvrđivalo konkretnu odgovornost nego samo uzroke pada aviona pa je ministar najavio da će dati nalog Glavnom stožeru Oružanih snaga da osnuje novo povjerenstvo koje će se baviti tim pitanjem. Novo bi povjerenstvo trebalo utvrditi postoji li odgovornost u cjelokupnoj liniji zapovijedanja.
U dogovoru s DORH-om ozlijeđenoj Mariji Klipi će se ponuditi odšteta, odnosno išlo bi se na nagodbu.
16.02.2011. u 16:01h vidimškoj je napisao/la: pa to sam zna odma.Ne znam jedino je li kriv oni desni ili livi pilot. *********************************************************************** . pa desni.........znaš da desnica uvjek sve usere..........