Nove generacije ne možete prisiliti da poštuju učitelje, svećenike, liječnike samo zato što su dio te profesije. Oni su drukčije odgajani, među novim generacijama poštovanje morate zaslužiti. Oni točno znaju argumentirati zašto određenog profesora poštuju, a zašto ne i to je, držim, najbolji mogući put – rekla je Marlena Bogdanović, učiteljica razredne nastave, gostujući jučer u Novinarskom domu na tribini o društvenom statusu učitelja u organizaciji Stranke Pametno.
Riječ je o učiteljici koja je znatno prije reforme u razred uvela tablete, motivirajući samu sebe na drukčiji pristup učenicima.
Razmišljala da ode iz škole
– Bila sam nezadovoljna i razmišljala sam o odlasku iz škole. A onda sam odlučila sve promijeniti, priključila sam se različitim aktivnostima i edukacijama kako bih učenicima mogla pružiti više – kaže ta učiteljica koja je svojoj školi kroz razne natječaje osigurala 200.000 kuna u opremi i edukacijama.
– Promjene nisu tableti, nego ljudi. Mi smo i prije imali slobodu prilagoditi nastavu učenicima, no takav oblik rada nosi i odgovornost za vlastiti rad. Nekim profesorima to je teško prihvatiti, lakše im je da je sve definirano i da time ne postoji odgovornost – istaknula je ta učiteljica koja i danas koristi čitav niz aktivnosti za svoje učenike. Štoviše, onoliko vremena koliko u učionici njezini učenici provedu za računalom toliko sati imaju i tjelesnog, a svi redom čekaju petak – kada imaju čitalački dan.
– Dala sam im da biraju hoće li, primjerice, pisati sastavak u bilježnicu ili na tabletu, koju će temu obraditi i tada od njih dobijem najbolje. Izbor je ključ uspjeha – kaže učiteljica. Poručuje da je krajnje vrijeme da “prestanemo kukati, trebamo vidjeti što mi možemo napraviti za sebe i svoju djecu. Moji učenici jedva čekaju da počnemo raditi”.
Filip Zoričić, ravnatelj Gimnazije Pula, rekao je da zahtjevima sindikata za povećanje koeficijenata treba udovoljiti, ali nakon toga pokrenuti sustav koji će cijeniti rad.
– Plaće koje imaju nastavnici male su za one koji rade, a velike za one koji ne rade – kazao je Zoričić, poručujući pritom da je u školskom sustavu nered.
Ništa od Strategije
Boris Jokić, viši znanstveni suradnik Instituta za društvena istraživanja, poručio je da bi se sindikati, osim za plaće, trebali među ostalim boriti i protiv političkog zapošljavanja u školama, progresivnog rješenja za napredne učenike i učenike s teškoćama te za ukupno zadovoljstvo nastavnika.
– Sabor je još prije pet godina usvojio Strategiju obrazovanja, krovni dokument svih obrazovnih promjena. Prema Strategiji, sustav nagrađivanja učitelja trebao je biti implementiran u veljači 2015. godine. Nije. Nije implementirana ni jedna mjera u dijelu učiteljstva koja je obuhvaćena Strategijom – poručio je Jokić. Kazao je da Ministarstvo nije adekvatno pripremilo ni škole ni učitelje za bilo kakve promjene u obrazovanju.
Među okupljenima bilo je profesora koji su posvjedočili da se u sustavu, ako rade, mogu izboriti za sebe – na plaći dobiju dodatnih šest posto ako su mentori, 1100 dodatnih kuna dobiju ako održe predavanja kolegama, a učiteljica Marlena potvrdila je da učitelji mogu biti nagrađeni i s 2000 kuna bruto izrade li kvalitetan nastavni materijal ili se izbore na natječaju i dobiju i 10.000 kuna ako zadovolje tri propisane kategorije izvrsnosti u svome radu. Sugovornici se slažu da je vanjsko vrednovanje put za objektivnije ocjenjivanje i smanjivanje pritiska roditelja na učenike, ali mora biti prisutno u svim godinama školovanja, ne samo u osmom osnovne i četvrtom razredu srednje škole.
Dosadni ste više sa tim štrajkom. Uhljebi koji se zapošljavaju preko veza, puno i sa lažnim diplomama, prodaju ocjene i ispite, pola godine ne rade i onda im još malo. Politički štrajk lopovskog sindikata. Ništa drugo.