Kreativci i kulturnjaci s nestrpljenjem čekaju objavu nikad većeg natječaja namijenjenog njihovom sektoru. S nestrpljenjem jer je poziv vrijedan 33 milijuna eura, u kojem se iznos bespovratne potpore po projektu penje na gotovo milijun eura - odgođen. Bilo je njavljeno da će poziv "Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija" biti objavljen u prvom tromjesečju ove godine, a neslužbeno još krajem prošle, da bi ga nadležno Ministarstvo kulture i medija sada odgodilo.
Po projektu do 995.000
Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava "Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija" bit će objavljen u prvoj polovici 2023., odgovaraju iz ovog resora Poslovnom dnevniku, ne navodeći točan datum objave. No, javio se Krešimir Partl, državni tajnik u Ministarstvu kulture i medija, koji ističe kako ipak vjeruju da će poziv uspjeti objaviti i raspisati u zadanom roku, odnosno do 31. ožujka.
U ovom trenutku nema kašnjenja, kaže Parti te objašnjava da su prema Nacionalnom planu oporavka i otpornosti (NPOO) obvezni objaviti, ali ne i raspisati poziv do tog datuma. Dodaje i da će prijave ići po modalitetu privremenog, a ne trajnog poziva, odnosno najbržeg prsta koji često izaziva kontroverze.
Iz ovog poziva, čija su sredstva planirana u okviru NPOO, visina će se potpora kretati od 13,2 tisuće do 995 tisuća eura, a prihvatljiva područja za sufinanciranje su gotovo sva iz ovog sektora. Što skorije raspisivanje poziva, kažu upućeni, bilo bi poželjno jer velik iznos sredstava mora biti potrošen do 2026. godina.
Ivana Nikolić Popović, jedna od autorica Projekta Ilica: Q'art, ujedno i jako dobra poznavateljica stanja u domaćoj kulturnoj i kreativnoj industriji, navodi da se radi o jednom od najpropulzivnijih sektora u svijetu.
Stoga je iznimno važno pokrenuti i potaknuti taj sektor da se, kao prvo, istraže svi potencijali, osnaži i jasno artikulira što on jest i njegova pozicija. Kroz ovaj natječaj konačno dobivamo tu priliku i mogućnost, ističe. Međutim, napominje, "trebalo je to napraviti još prije dvije godine kada je pokrenut novi koncept Europske komisije pod imenom Novi Europski Bauhaus.
To je poslovni sektor
Kako piše u NPOO-u, a navode i iz resornog Ministarstva, digitalni će doprinos biti ključan u prihvaćanju sufinanciranja projekta. Cilj je poziva jačanje kapaciteta kulturnih i kreativnih industrija za poslovanje na jedinstvenom digitalnom tržištu te razvoj novih inovativnih proizvoda i usluga.
Jagoda Divić, samostalna savjetnica u Sektoru za industriju i održivi razvoj HGK-a, napominje da je glavna specifičnost tog sektora u Hrvatskoj činjenica da se kultura i kreativne industrije uopće ne doživljavaju kao poslovni sektor.
To dovodi do potrebe za njegovim strukturiranim osnaživanjem, ističe. Navodi i da će europski fondovi i sufinanciranje u tome imati važnu ulogu. Ova investicija predstavlja izuzetno važan trenutak za kulturne i kreativne industrije i mogućnost veće tranzicije u poduzetnički prostor, ističe J. Divić.
Što se pak interesa za natječaj tiče, poduzetnika, fizičkih osoba, umjetničkih organizacija te ustanova, on bi trebao biti velik. Potvrđuje to upitnik, uvjeravaju iz Ministarstva kulture, koji su poduzetnici ispunjavali početkom prošle godine, a putem kojega su se očitovali o projektima koje pripremaju.
Informacije sakupljene putem upitnika potvrdile su veliki interes i potrebe poduzetnika za svim vrstama ulaganja pa tako i za ulaganjima koja su u skladu s ciljem investicije i poziva, poručuju iz Ministarstva kulture.
Video: I Hrvati u trendu: Na poslu daju minimum, prekovremeni rad ih ne zanima. Svaki 10. razmišlja o inozemstvu