Svako treće dijete samo odabire što će gledati na televiziji. Roditelji, njih 62%, zabrinuti su zbog oglašavanja nezdravih prehrambenih proizvoda, a čak 76% roditelja smatra da informacije pri oglašavanju prehrambene kvalitete proizvoda nisu točne. Roditelje najviše brine korištenje popularnih osoba ili likova za promicanje nezdrave hrane za djecu (45%) i oglašavanje hrane koja promovira besplatne igračke ili darove s prehrambenim proizvodima (47%).
Jasni kriteriji oglašavanja
Skoro 60% roditelja ne zna za propise o televizijskom oglašavanju hrane i pića, a 79% roditelja podržava uvođenje zakonskih ograničenja oglašavanja hrane u vrijeme dok djeca gledaju televiziju. Svako treće dijete traži hranu koju je vidjelo na televiziji, a čak 45% roditelja kupuje tu traženu hranu. Rezultati su to jučer predstavljenog istraživanja o medijskim navikama djece i stavovima roditelja o izloženosti djece oglašavanju na televiziji i internetu hrane i pića čije se prekomjerno konzumiranje ne preporučuje.
Istraživanje je organizirala Agencija za elektroničke medije (AEM), provedeno je u studenom prošle godine i u njemu je sudjelovalo 806 ispitanika, odnosno roditelja 1420 djece mlađe od 17 godina. AEM, uz mnoge druge, sudjeluje u radu lani osnovane Radne skupine za oglašavanje prehrambenih proizvoda namijenjenih djeci, čiji je krajnji cilj reguliranje ove teme koregulacijskim sporazumom s televizijama, elektroničkih publikacijama i raznim platformama kako bi se definirali jasni kriteriji za oglašavanje pojedinih kategorija prehrambenih proizvoda.
– Prema tom sporazumu koji se u oglašavanju bavi hranom i pićima namijenjenima djeci, a dobrovoljno ga prihvaćaju medijski nakladnici te predstavnici prehrambene i konditorske industrije, treba izbjegavati oglašavanje hrane i pića s povišenom razinom masti, soli i šećera u dječjim programima ili programima koja djeca vole gledati jer i struka takve proizvode ne preporučuje – poručuju iz AEM-a.
Savjetnica pravobraniteljice za djecu Danijela Žagar ističe da navedeni rezultati upućuju na utjecaj oglašavanja na ponašanje roditelja i djece, nekritičnost i neupućenost roditelja o mogućnosti zaštite djece pa je zato potrebna visoka razina odgovornosti i etičnosti oglašivača, ali i edukacija roditelja i djece.
Porast tjelesne mase
– Djeca koja su svakodnevno izložena reklamama za prehrambene proizvode osvještavaju njihovo postojanje, postaju znatiželjna i žele ih probati, posebno ako se u reklamama koriste njihovi idoli, crtani likovi ili neki drugi, djeci zanimljivi načini prikazivanja. Redovit unos takvih proizvoda, ako se radi o onima s visokim udjelima masti, transmasnih kiselina, soli ili šećera, može dovesti do neravnoteže u prehrani i porasta tjelesne mase – upozorava Maja Lang Morović iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
VIDEO Muškarac iz BiH postao heroj u Americi: 'Kakva hrabrost, svijetu su potrebni ljudi kao ti'
Pa tko je gazda u kuci roditelji ili djeca najlakse je popustiti pod pritiskom umjesto da se sa djetetom razgovara i objasni sto je stetno za njih