Približavaju se izbori i Hrvatska je oblijepljena jumbo plakatima s
kojih se usiljeno i namješteno smiješe poznata
lica političara. I dok SDP nudi tim i tvrdi da su ljudi snaga, HSP
poručuje građanima da zaštite svoj san da je bolje sutra
pred nama te da biramo svjetlo ili tamu. HNS tvrdi da budućnost biramo
sad te upozorava da pazimo koga biramo s druge strane, HSLS i HSS
poručuju budi svoj u nizu varijanti, a IDS ima slogan Ja...a ti? kojim
pozivaju birače da se identificiraju s Istrom.
HDZ se pak odlučio za negativnu kampanju protiv najjačeg suparnika
SDP-a ne libeći se pritom prekršiti ni nekoliko zakona, kako
tvrde stručnjaci, ali šaljući vrlo jasne i nedvosmislene
poruke. No zato u afirmativnom dijelu kampanje hvale svoja dostignuća u
četverogodišnjem mandatu.
Crveni i plavi
Međutim, stručnjaci tvrde da jedino HDZ-ove poruke i plakati odudaraju
od stereotipa i retuširanih lica koja se umjetno
smiješe s plakata. Osim što nude biračima da
biraju između crvenih i plavih, oni nabrajaju i ono što su
sami postigli iz famozne jamstvene kartice, pa tako ističu 129 tisuća
novih radnih mjesta, povećanje rodiljskih naknada, podjelu besplatnih
udžbenika, povrat duga umirovljenicima. Kratko i efektno, ali ne
spominju da to plaćaju sami građani i da na nekim plakatima ima i
obmana. No koga je to briga, svrha je pridobiti birače.
Tako Dario Vince, direktor Digitela, kaže da ne bi komentirao kampanju
jer je tek počela. Uvjeren je da su plakati i poruke samo zagrijavanje.
No HDZ je napravio iskorak, tvrdi i dodaje da onaj tko im je osmislio
kampanju zna svoj posao.
– Ostali plakati su stereotipni, a poruke koje
šalju floskule. Što reći i o nepotrebnom
uljepšavanju i retuširanju? To bi eventualno
moglo proći ako je jaka ponuda ideja, a ovako nam se čini da već na
plakatima, retušitrajući svoj izgled, političari sugeriraju
da nude laž – tvrdi Vince. Onaj tko se treba probiti do
birača s fotoshopom sigurno neće uspjeti, uvjeren je. –
Žalostim se da su plakati, ali i sadržaj slogana, ono što
smo viđali posljednjih 17-ak godina. Na žalost, čini mi se da nema
novih poruka i da su ponuđene od stereotipnih do loših
– tvrdi Feđa Vukić, redoviti profesor na studiju dizajna
Arhitektonskog fakulteta.
HDZ-ovi plakati i poruke su drukčiji, ali pritom oni krše
nekoliko zakona i možda o tome treba raspravljati.
– Bit će zanimljivo vidjeti hoće li na njihove plakate
uslijediti odgovor prozvanih pa makar u kakvom sučeljavanju –
kaže Vukić.
– Nadam se da tržište političkih ideja nije slično
ovome što viđamo na plakatima jer ako je tako, to bi bilo
jako loše za sve nas – zaključuje.
Prvi promotivni val
Mr. sc. Božo Skoko, stručnjak za odnose s javnošću Fakulteta
političkih znanosti u Zagrebu, kaže da nije siguran je li ovo tek prvi
val promotivne kampanje te hoćemo li vidjeti još
inovativnije plakate pojedinih stranaka do izbora.
– No za ovo što gledamo na tek postavljenim jumbo
plakatima mogu reći da su u komunikacijskom smislu neučinkoviti.
Vizualni dio poprilično je stereotipan, baš kao i slogani
– tvrdi Skoko.
– Teško će na temelju njih netko odabrati ili
promijeniti stranačku preferenciju. Nedostaje inovativnosti,
kreativnosti, originalnosti, ali i odlučnosti pa kampanja podsjeća
– tvrdi Skoko – više na devedesete nego
na 21. stoljeće.
Svakako valja reći da je HDZ najprovokativniji sa svojom negativnom
kampanjom koja je pojednostavnjena, ali će sigurno natjerati barem dio
birača na razmišljanje.
Skoko je uvjeren kako lica na plakatima pomažu uglavnom novim i
nepoznatim kandidatima, ali uvjeren je da invazija starih i
retuširanih lica može biti i te kako iritantna i može
postići suprotan učinak.
Hrvatska je opet oblijepljena jumbo plakatima s kojih se usiljeno smiješe političari