Bitcoin je jedna od valuta internetskog novca objasnio je tako Jan, učenik Osnovne škole Novska, koji je zajedno sa svojim kolegama iz 5.a, 5.d i 6.d jučer sudjelovao na edukaciji o financijskoj pismenosti u sklopu Večernjakova projekta Mala akademija financija, koja je pokrenuta u suradnji s Ekonomskim fakultetom i Udrugom društva za upravljanje mirovinskim fondovima. Sve kako bi se učenicima od petog do osmog razreda rastumačili osnovni financijski pojmovi u sklopu financijske pismenosti, gradiva nužnog u svim školskim ustanovama. A da je takvo gradivo učenicima itekako korisno, svjedoče i sami - znaju mnogo o elektroničkom novcu, ali malo o funkcioniranju banaka, važnosti računa ili uopće ne znaju koja ustanova u Hrvatskoj nadzire kunu. Što ako zaboravimo PIN, moramo li platiti kamatu ako kupujemo kreditnim karticama i što se točno dogodi s karticama ako se ne plate računi, pitanja su koja su učenici postavljali docentici Ekonomskog fakulteta Andreji Lučić, jednoj od voditeljica Večernjakova projekta Male akademije financija, ujedno i autorice udžbenika Novac i ja, namijenjenog osnovnim školama.
- Ljudi zanemare potrebu, a ganjaju želje, što je pogrešno. Prvo trebamo platiti hranu i račune pa tek onda vidjeti koliko nam novca ostaje i koju si želju možemo ostvariti - objasnila je učenica Hana razliku između želja i potreba koje često odrasle guraju u prekomjerne troškove. Da su važni financijski ciljevi, složio se Jan poručivši da ako nemamo ciljeve, u životu bi nam bilo dosadno. Baš zato važno je štedjeti, poručili su učenici Osnovne škole Novska, i to na samom početku.
- Štedjeti se može i od najmanjeg iznosa i ako ćete funkcionirati na taj način, neće vam nedostajati novca u budućnosti. Ako danas odlučimo potrošiti manje nego smo potrošili jučer, i to isključivo štedjeći na željama, to će nas dovesti na pravi put - pojašnjavala je Lučić učenicima. A da oni jako dobro znaju i važnost proračuna, dokazao je učenik Jakov objašnjavajući da je zapisivanje izdataka važno jer samo tako imamo uvid u troškove i stvarnu računicu za štednju. Ipak na pitanje vode li, primjerice, proračun o mjesečnoj potrošnji na slatkiše, cijeli je razred spustio ruku. Kažu nisu se toga sjetili iako svatko od njih štedi.
- Novac može biti i dobar i loš jer nam omogućava da si kupimo stvari koje želimo, ali može i pokvariti ljude - zaključio je učenik Luka. Svi oni nakon odrađene edukacije nastavljaju svoj put prema trećem krugu natječaja - kreativnim radovima o važnosti financijske pismenosti koja im omogućava da osvoje prvi nagradu - petnaest tisuća kuna za školu i tablet za svakog učenika.