U nedjelju će se konačno u promet pustiti dugo očekivani prošireni Panamski kanal. Kroz ovu svjetsku žilu kucavicu transporta prolazi oko trećinu prijevoza tereta na relaciji Azija – Amerika. Proširenje je trajalo devet godina i stajalo 5,4 milijarde dolara. Trebalo bi do 2025. godine postići dvostruko veći kapacitet Panamskog kanala u odnosu na 2005. Ideja svakako nije nova, uvidjelo se 30-ih godina prošlog stoljeća da kanal vrlo brzo neće moći podnijeti potrebe.
Globalizirat će LNG tržište
Počelo se proširivati već 1939. godine, no i prestalo 1942. zbog rata. Plan je obnovljen 80-ih godina, a sada je proširenje doista i dovršeno. Bivši predsjednik Paname Martin Torrijos, za čijeg je mandata proširenje počelo, nadao se da će taj zahvat imati ključan utjecaj na ekonomiju njegove države. Ima, međutim, i onih koji se s time ne slažu jer je, kako se navodi, teško ako ne i nemoguće predvidjeti hoće li količine tereta i dalje rasti ili će pronaći neki novi put. Taj treći kanal sada je u stanju primiti znatno veće kontejnerske brodove. Ovdje treba spomenuti utjecaj na tržište LNG-jem koje sada postaje globalno s obzirom na to da kroz kanal sada mogu prolaziti i brodovi s tako uskladištenim plinom. Takvim bi se brodovima put iz Azije do američke Istočne obale skratio za pet dana uz izbjegavanje plovidbe oko rta Horn.
Kasni dvije godine
Kroz Panamski je kanal prošle godine prošlo oko šest posto svjetske trgovine ili 340 milijuna tona robe. No, kanalu je nedavno proširivani Suez preoteo između deset i 15 posto prihoda. Ovo dovršenje Panamskog kanala kasni dvije godine zbog prekoračivanja troškova i pogrešaka u konstrukciji.
>> Novi Sueski kanal oživljava luke na Mediteranu. Hoće li i hrvatske?
>> Nikaragva kanalom spaja Atlantik i Pacifik
I jedan i drugi prolaz (kanal) bi mogli smanjit promet ak se obistine crne slutnje o smanjenju leda na Arktiku ?! Sjeverni plovni put (i ruski i kanadski) skraćivaju plovidbu iz Kine za par tisuća kilometri !!!