Predstavnici sindikata u brodogradilištima 3. maj, Brodosplit i Kraljevica, članovi HUS-a, potpisali su danas u Rijeci sporazum o suradnji na prijedlogu modela restrukturiranja brodogradilišta što je zapravo prijedlog plana privatizacije hrvatskih škverova pod okriljem države, ali uz upravljanje radnika odnosno uprave bi izabrali oni, a ne politika ili političke stranke. Škverski sindikati ovim sporazumom, na kojem nema potpisa predstavnika Sindikata metalaca, nude Vladi, rekao je Zvonko Šegvić, koordinator brodograđevnih sindikata u HUS-u, program spasa brodogradnje kao strateške gospodarske grane jer sumnjaju u uspješnost privatizacije, a ne pristaju na u tom slučaju najavljene stečaje jer za škverove to znači likvidaciju.
- Iz vlasti stižu primjedbe da je ovo vraćanje u socijalizam, no slični modeli poznati su u svijetu, primjerice u skandinavskim zemljama - kazao je Šegvić najavljujući da su, u slučaju odluke da brodogradilišta idu u stečaj, radnici spremni od škverova “napraviti svoju državu”. Upozorio je i na nepoštenu politiku EU prema našoj brodogradnji jer je zabranom ugovaranja novih poslova do okončanja privatizacije radnicima oduzeo pravo na rad, a istodobno svojoj brodogradnji pomaže i najavljuje ukidanje zabrane poticanja brodogradnje. Tako se, kazao je, Njemačka hvali da je u brodu od sto milijuna dolara 40 milijuna dolara državnih poticaja.
Plan o čijem je provođenju danas potpisan sindikalni sporazum izrastao je na konceptu prijedloga “3. maj trećemajcima” i predviđa da država ostane većinski vlasnik škverova deset godina za koje vrijeme bi se provela sanacija i restrukturiranje uz subvencije, jamstva i državne potpore za prevladavanje sadašnje teške i vjerojatno dugotrajne krize na tržištu, a nakon toga uz mjere jednake onima koje se primjenjuju u EU. Nakon deset godina, ako se dostigne europska uspješnost poslovanja, država ustupa većinski paket dionica zaposlenima, a u slučaju neuspjeha sindikati će biti suglasni sa stečajem.
Premda metalci, kazao je danas njihov povjerenik iz 3. maja Juraj Šoljić, podržavaju sporazum kao jedan od programa za opstanak hrvatske brodogradnje, ne prihvaćaju mogućnost da se uime radnika ni danas ni za deset godina pristaje na stečaj niti su suglasni s mogućim novčanim ulaganjima radnika u privatizaciju škverova.