ODVOJENA DJECA

O zajedničkoj nastavi još uvijek nema zajedničke odluke

Foto: Dubravka Petric
1/4
18.11.2021.
u 18:10

U vrtićima se djeca odvajaju po nacionalnosti i kad ih roditelji dovedu, svatko ide na svoju stranu. Osnovne i srednje škole su jedinstvene, ali se nastava u njima odvija na dva jezika

Odvojene škole i činjenica da se djeca malo ili niti malo ne poznaju jedno je od gorućih pitanja o kojem se sve češće i sve glasnije govori u Vukovaru.

Prema hrvatskim zakonima, pripadnici srpske nacionalne manjine imaju pravo tijekom školovanja koristiti neki od tri ponuđena modela školovanja. Međutim, roditelji djece srpske nacionalnosti u Vukovaru najvećim dijelom odlučuju se za model A koji podrazumijeva da djeca tijekom školovanja nastavu pohađaju na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu uz obvezno učenje hrvatskog jezika i latiničnog pisma. Rezultat toga je da djeca u vukovarskim školama vrlo često nastavu pohađaju u odvojenim smjenama, a ako su i u istim smjenama, onda su u različitim razredima. Na taj način odvija se boravak djece u dječjim vrtićima pa tako u Vukovaru djeluju dva dječja vrtića, Vukovar 1 i Vukovar 2. Stoga je česta slika da roditelji u isti objekt dovode svoju djecu, pri čemu se razdvajaju.

Djeca jedne nacionalnosti idu na jednu stranu, a oni druge nacionalnosti na drugu stranu. Osnovne i srednje škole su jedinstvene, ali se nastava odvija na dva jezika. U isto vrijeme na vukovarskom veleučilištu Lavoslav Ružička, kao i na drugim veleučilištima i fakultetima, ne postoji mogućnost školovanja na jeziku neke nacionalne manjine.  

Photo: Dubravka Petric/PIXSELL
Foto: Dubravka Petric

Nisu isti uvjeti za napredak

Mnogi smatraju da je baš odvojenost djece u školama jedan od razloga zašto dolazi do međunacionalnih sukoba i nesuglasica. Često se ističe i kako je za boljitak Vukovara neophodno da djeca krenu zajedno u škole, da uče jedni o drugima, upoznaju se, druže… Pitanje škola ove godine još jednom je aktualizirao gradonačelnik Vukovara Ivan Penava (Domovinski pokret) koji je tijekom izborne kampanje najavio kako će tijekom ovoga mandata spojiti škole.  

- Zbog te podijeljenosti i onda izoliranosti mladi srpske nacionalnosti nemaju ravnopravne uvjete za napredak. Isto tako dio njih ne doživljava Hrvatsku kao svoju domovinu, što je najlošiji produkt te podijeljenosti. Grad Vukovar svakako će nastaviti raditi na tome da se spoje učenici i da u školskim klupama sjede zajedno djeca bez obzira na nacionalnost i vjeroispovijest. To neće ići preko noći i vodit ćemo svakako računa o tome da poštedimo građane i djecu stresa. Razradit ćemo modele i doći do mogućnosti koja nudi roditeljima mogućnost izbora - rekao je Penava.

U isto vrijeme politički predstavnici srpske nacionalne manjine snažno se protive mogućnosti da se škole spoje, navodeći kako je to pravo građanima srpske nacionalne manjine zagarantirano zakonima. Govoreći na ovu temu zamjenik gradonačelnika Vukovara Srđan Kolar (SDSS) ističe kako modeli obrazovanja nisu ničiji hir nego da se radi o pravu manjina koje je regulirano Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina. Prema njegovim riječima, neki ljudi očigledno još uvijek nisu shvatili da pripadnici manjinskih zajednica konzumiraju prava koja im pripadaju prema zakonu usvojenom u Saboru od većine, ali i prema Ustavnom zakonu za koji je glasala dvotrećinska većina.

Propao projekt

- Drugim riječima, pravo na školovanje na manjinskom jeziku i pismu crpimo isključivo iz hrvatskih zakona pa sve ovakve inicijative imaju jasan put koji bi morale proći. Vukovarski model ni po čemu se ne razlikuje od onoga u ostatku Hrvatske: udžbenici ne dolaze iz Srbije, nego su odobreni od Ministarstva obrazovanja, vezani su uz jednaku programsku osnovu izuzev onih za nacionalnu grupu predmeta. Kada bi to uspjelo, postavilo bi se i pitanje što će biti sa školama za talijansku, mađarsku ili češku nacionalnu manjinu - istakao je Kolar.

Kada je riječ o obrazovanju djece srpske nacionalne manjine, u Vukovaru postoje brojne poluinformacije ili netočne informacije koje se šire. Tu treba znati da djeca, bez obzira na jezik na kojem se školuju, imaju isti program i da uče iste stvari. Udžbenici koji se koriste odobreni su od Ministarstva znanosti i obrazovanja, a za neke predmete oni nisu niti prevedeni pa se koriste oni na latinici. Ministarstvo provodi i kontrole kvalitete nastave i koliko se i kako provodi planirani program. U Vukovaru se prije nekoliko godina planirala pokrenuti i Interkulturalna škola Dunav koja je propala jer su se tada protiv toga projekta snažno zalagali i HDZ i SDSS. Radilo se o ideji škole u okviru koje bi djeca učila o sebi, ali i jedni o drugima, a ne da budu jedni pored drugih.

VIDEO: Ovčara je mjesto najvećeg zločina u Domovinskom ratu: Smaknuto preko 260 civila i ranjenika iz Vukovarske bolnice

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije