ratna mornarica

Obalna straža napokon dobiva ophodni brod

U zdruzenoj vjezbi Jadran 12 sudjelovali su pripadnici Obalne straze, policije, vojske, carine, inspektorata, vatrogasaca.
Hrvoje Jelavic/PIXSELL
07.08.2012.
u 11:00

Prototip od 10 milijuna eura, uz još četiri broda, trebala bi graditi domaća brodogradilišta.

Sa zakašnjenjem od nekoliko godina hrvatska Vlada odobrit će obnovljeni zahtjev MORH-a o raspisivanju natječaja za gradnju prototipa ophodnog broda za potrebe hrvatske Obalne straže.

– Pripremljeni su uvjeti natječaja, očekujem da će ga Vlada 1. rujna raspisati, u trajanju do 4 mjeseca – kaže ministar obrane Ante Kotromanović.

Objašnjava da će, kada bude izabran izvođač, tijekom 2013. prototip biti sagrađen, a u prvoj polovici 2014. obavit će se sva potrebna testiranja broda.

Tada će izvođač dobiti i idući posao, serijsku gradnju iduća i istovrsna četiri ophodna broda. Jedan od glavnih uvjeta natječaja bit će da izvođač treba sam financirati gradnju prototipa, a onda će ga MORH otkupiti. Računa se da će izrada prototipa stajati približno 10 milijuna eura.

Tko ima reference

Model 1 plus 4 ophodna broda nije novost, s njim su se neuspješno bavili i prošli ministri Branko Vukelić i Davor Božinović. Prethodna premijerka Jadranka Kosor obećavala je da će tako zaposliti i hrvatska brodogradilišta. I sadašnjoj vladi na umu je ista stvar - da flotila ophodnih brodova bude sagrađena u nekom od hrvatskih brodogradilišta.

U planu je bilo da će poslove podijeliti dva brodogradilišta s potrebnim referencama u gradnji ratnih brodova, Kraljevica i splitski Brodosplit, odnosno njegova sestrinska tvrtka BSO (specijalni objekti), koja ima iskustvo gradnje više vrsta ratnih brodova i podmornica. No, Kraljevica je otišla u stečaj.

– Moramo vidjeti koja su hrvatska brodogradilišta uopće spremna graditi te brodove – kaže i ministar Kotromanović.

Očekuje se da će se na natječaj javiti još neki hrvatski izvođači. Iskustva s gradnjom patrolnih brodova ima i tvrtka Adria-Mar koja je u hrvatskim brodogradilištima već proizvela šest brzih patrolaca i izvezla ih u Libiju, premda se ti brodovi razlikuju od onoga koji će naručiti MORH, koji traži brod dulji od 30 metara i da bude od čelika.

Dug 42 metra, čeličan

Naime, Hrvatska se opredijelila za opciju gradnje ophodnih brodova s čeličnim nadgrađem, tako da se taj brod u slučaju potrebe može preoblikovati i u ratni.

Brodovi će se graditi prema projektu zagrebačkog Brodarskog instituta, s obzirom na to da je MORH taj projekt sufinancirao s nekoliko milijuna kuna, kažu u ministarstvu.

Prema projektu, radi se o brodu dugom do 42 metra, širokom 8 metara, istisnine nešto manje od 300 tona, brzine oko 28 čvorova, s posadom od 14 članova i autonomijom plovidbe od 10 dana.

Od naoružanja nosit će, izgledno je, strojnice od 12,7 mm te pramčani top od 20 mm, koji je jeftiniji i, smatraju u MORH-u, dovoljan za poslove nadzora i patroliranja tzv. ZERP-om odnosno morem središnjeg i južnog Jadrana, što će biti primarna zadaća ophodnih brodova.

Kotromanović objašnjava da su ti brodovi neophodni Hrvatskoj, s obzirom na preuzimanje odgovornosti nakon uspostave schengenske granice EU.

– Južni Jadran tada postaje izložen, a poslovi ophodnih brodova su zaustavljanje ribarica, krijumčarskih glisera, izbjeglica, upada terorista, ali ima i “javne” funkcije - spašavanje brodolomaca i nadzor nad onečišćenjem, primjerice – objašnjava ministar. U Hrvatskoj postoji barem pet tvrtki koje su sposobne sagraditi takve brodove, pa će one sigurno inzistirati na javnom i transparentnom natječaju, jer ti brodovi postaju i dobar izvozni potencijal.

Ključne riječi

Komentara 26

OK
okomanjak
12:10 07.08.2012.

Ajde, fala Bogu. Put do Brijuna biti će brži, time manje stresan za Opačić-Stazić turističku agenciju!

DU
Deleted user
12:35 07.08.2012.

Ne!!! Minolovac su gradili 13 (trinaest) godina i kad je naposljetku ipak dovršen i zaplovio, nema temeljne elektronske i navigacijske opreme za taj opis poslova kojem je namijenjen. Ukratko, čeka nas još jedna agonija od posla u navodnom drž. interesu, a i ovi brodovi koje imamo su toliko slabo održavani da za njih vrijede pravila auto-branše (ili ne valjaju kočnice i limarija ili otišao motor) pa to preslikajte na brodove. Ne znamo kuda ni sa školskim jedrenjakom koji koštao preko 5 milijuna eura i sada hvata alge na trupu dok je stalno na privezu. Kako vele zajedljivi Boduli: Više admirala neg brodi!

DU
Deleted user
12:07 07.08.2012.

ophodni brod, a kakav je to OPHODNI brod.. ja iz dubrovnika nikad cuo za to...jel to ostalo od onih brodova sto su ustase imale u dalmaciji a plovili dudek i regica. kazu da su ustase imale naj jacu ratnu mornaricu na jadranu

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije