Udruga hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) pozdravila je uvođenje besplatnog prijevoza vlakom za učenike osnovnih i srednjih škola, ali i upozorila da će takav oblik prijevoza u konačnici koristiti samo mali postotak učenika. Kako ističu, u obrazloženju svoje odluke o uvođenju besplatnog prijevoza HŽ-om, Vlada RH je istaknula da će prijevoz moći koristiti oko 780.000 djece i učenika osnovnih i srednjih škola na području cijele Republike Hrvatske. No, u Udruzi upozoravaju da će zapravo prijevoz vlakom za svakodnevno putovanje u školu moći koristiti 10 do 15 posto učenika koji žive neposredno uz prugu.
U Udruzi kažu da je temelj za uvođenje besplatnog prijevoza HŽ Putničkim prijevozom je tzv. koncept javne usluge temeljem koje taj prijevoznik od države dobiva preko 450 milijuna kuna godišnje te dodatni pilot-projekt Ministarstva kojim će se tom poduzeću u javnom vlasništvu u idućih 15 mjeseci isplatiti novih 30 milijuna kuna. No napominju da iako postoje zakonske pretpostavke, ali i obveze iz europskih direktiva, javna usluga se ne isplaćuje poduzetnicima koji autobusima prevoze đake, radnike i ostale putnike na rutama koje uglavnom nisu ekonomski održive, već isključivo državnim tvrtkama poput HŽ-a ili Jadrolinije.
– Odluka ministra Butkovića o uvođenju besplatnog prijevoza učenika HŽ-om je dobar korak, ali diskriminira oko 390.000 učenika koji ne žive uz prugu i ovise isključivo o javnom autobusnom prijevozu. Od 2018., dakle pune tri godine, čekamo provedbu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te Pravilnika o obavljanju javnog linijskog prijevoza kojim bi se utvrdila pravila i načini sufinanciranja kakvi postoje u gotovo svim europskim zemljama. Uvođenjem javne usluge stvorili bi se preduvjeti za besplatan prijevoz učenika autobusima na javnim linijama, ali i značajno jeftinije karte za radnike i umirovljenike. I sve to za manji iznos nego što danas država godišnje isplaćuje HŽ-u kojeg mogu koristiti samo rijetki građani – rekao je predsjednik Udruge Hrvoje Meštrović, naglasivši da autobusni prijevoznici također obavljaju javnu funkciju te da o njima ovisi 80 posto prijevoza u hrvatskim županijama Meštrović se isto tako osvrnuo na nedavnu situaciju u kojoj se, nažalost, zapalio autobus jednog prijevoznika u blizini grada Sinja, što je izazvalo žestoku reakciju lokalnih vlasti i roditelja, a danima već puni novinske stupce.
– U potpunosti razumijemo ljutnju roditelja, ali prijevoznici su dovedeni do ruba i na brojnim linijama uskoro neće biti autobusa. Od nas se očekuje da obavljamo javnu funkciju, a pritom se ne provodi Zakon koji bi nam omogućio obnovu flote, češće linije i veće plaće za vozače. Članovi Udruge zapošljavaju gotovo 5000 vozača koji ih zadnjih godina napuštaju kako bi otišli voziti u europske zemlje u kojima normalno funkcionira koncept javne usluge. Sve što tražimo je provođenje hrvatskih Zakona te uspostavljanje pravila kakva vrijede u EU. Ministar Butković stalno ističe da su sredstva za to predviđena u proračunu, ali tim više zabrinjava što implementacija nikako ne kreće– zaključio je Meštrović.