SWGO

Određena lokacija nove moderne zvjezdarnice na kojoj rade i hrvatski znanstvenici

12.08.2024.

Na sastanku održanom u Brazilskom centru za istraživanje fizike (CBPF) u Rio de Janeiru, Brazil, znanstvenici projekta SWGO, koji se bavi promatranjem izvora gama zraka vrlo visoke energije u svemiru, objavili su da je Astronomski park Atacama u Čileu odabran kao lokacija za buduću zvjezdarnicu

Dana 31. srpnja 2024. godine, Upravni odbor Southern Wide-field Gamma-ray Observatory (SWGO) odlučio je započeti detaljne pregovore za smještaj SWGO-a u Čileu.

Projekt SWGO predstavlja inicijativu za izgradnju nove generacije zemaljskih zvjezdarnica širokog polja, osmišljenih za detekciju gama zraka vrlo visoke do ultravisoke energije. SWGO će se sastojati od niza posebno dizajniranih spremnika za vodu, opremljenih najnaprednijom tehnologijom za otkrivanje čestica koje nastaju interakcijom fotonskog zračenja najveće energije iz svemira sa Zemljinom atmosferom.

Službeni radovi na odabranoj lokaciji, a koji predstavljaju prvi korak prema izgradnji SWGO detektora, trebali bi započeti već 2026. godine. Kada zvjezdarnica postane operativna, SWGO će biti prvo postrojenje te vrste koje će promatrati nebo na južnoj hemisferi. Opremljena neviđenom preciznošću i superiornom osjetljivošću u odnosu na trenutne instrumente, zvjezdarnica će pružiti nove uvide u neke od najekstremnijih događaja u svemiru.

Projekt SWGO planira započeti s promatranjem gama zraka prije kraja ovog desetljeća. Suradnici procjenjuju da će trošak izgradnje zvjezdarnice iznositi oko 60 milijuna USD. Sredstva za razvoj SWGO projekta osigurati će znanstvenih agencija zemalja sudionica.

Upravni odbor SWGO-a sastoji se od predstavnika zemalja članica Argentine, Brazila, Čilea, Kine, Hrvatske, Češke, Francuske, Njemačke, Italije, Meksika, Perua, Portugala, Južne Koreje, Ujedinjenog Kraljevstva i Sjedinjenih Država. Nakon više od tri godine pomnog razmatranja i opsežnih studija različitih kandidatskih lokacija u Argentini, Čileu i Peruu, koje su obuhvatile okolišne i kulturne uvjete, simulacije znanstvene izvedbe te procjene troškova i rizika izgradnje i operacija, Upravni odbor odlučilo je započeti pregovore s Čileom o smještaju Zvjezdarnice.

Doc. dr. sc. Marina Manganaro s Fakulteta za Fiziku Sveučilišta u Rijeci, predstavnica Hrvatske u Upravnom odboru SWGO-a i voditeljica HrZZ projekta IP-2022-10-4595 “Astronomija gama-zraka visokih energija u doba višečestičnih opažanja”, naglašava: “Izuzetno smo ponosni što smo dio SWGO-a i što možemo doprinjeti ovom eksperimentu koji će donijeti značajne rezultate u polju astrofizike vrlo visokih energija”.  Hrvatski tim u SWGO-u čine i dr. Jasmina Isaković, predavačica na Medicinskom Fakultetu European University Cyprus i doktorandica na Fakultetom za Fiziku Sveučilišta u Rijeci, Filip Resčić, doktorand na Fakultetu za Fiziku Sveučilišta u Rijeci i izv. prof. Tomislav Terzić s Fakulteta za Fiziku Sveučilišta u Rijeci.

Lokacija SWGO-a bit će smještena u Pampa La Bola, unutar Astronomskog parka Atacama, koji upravlja koncesijom za zemljište od 360 km2, dodijeljenom čileanskoj Nacionalnoj agenciji za istraživanje i razvoj. Nalazi se u blizini grada San Pedro de Atacama, u regiji Antofagasta, smještena na prostranoj visoravni na vrhu Anda, na nadmorskoj visini od 4770 metara. U blizini se nalazi i niz astronomskih opservatorija i objekata, uključujući Atacama Large Millimeter/submilimeter Array (ALMA). Ova lokacija pruža izvrsne dugoročne uvjete za rad SWGO-a.

Jim Hinton, glasnogovornik SWGO-a i predsjedavajući odbora za odabir lokacije, izjavio je:  „Imali smo izvanredne lokacije a u užem izboru, što je učinilo ovaj izbor izuzetno teškim. Ovo je veliki korak naprijed za našu suradnju. Duboko sam zahvalan predstavnicima i vlastima zemalja kandidata domaćina na velikim naporima uloženim u naše ime.”

Claudio Dib, predstavnik Čilea u SWGO, komentirao je: „Sretni smo što smo domaćini SWGO-u, velikoj istraživačkoj infrastrukturi pruža priliku za jačanje rastućeg polja znanosti u današnjem svijetu u našoj zemlji i na kontinentu, a to je fizika astročestica; znanstvena zajednica naše regije, posebno mlade generacije, radit će na najvišoj razini u suradnji s vrhunskim stručnjacima u tom području diljem svijeta”. Cesara Ocampo, ravnatelj Astronomskog parka Atacama, dodao je: "Domaćinstvo SWGO-a savršeno se uklapa u mandat Astronomskog parka Atacama za potporu razvoju astronomije na održiv način, uz svijest o lokalnoj zajednici".

Trenutno na kraju faze istraživanja i razvoja, određivanje lokacije zvjezdarnice predstavlja ključnu prekretnicu na putu prema izgradnji projekta SWGO.