Hrvatskoj su potrebni brzi i učinkoviti potezi, no otkad je formirana Vlada traje proces kadroviranja u kojem se inzistira na većem broju kandidata i odabiru najstručnijih ljudi, ali taj proces iznimno je spor i iscrpljujući. Sada se već može govoriti o paralizi cjelokupnog sustava jer ministarstva još nisu ekipirana, budući da se još predlažu i filtriraju kandidati za zamjenike i pomoćnike ministara, pa se novoustoličeni ministri najviše žale na to da još nemaju ekipu s kojom bi počeli raditi. Jedan od ministara s kojim smo jučer razgovarali rekao nam je „Sam sam u ministarstvu, to vam sve govori“ (dakle bez ljudi koji bi provodili političke odluke Vlade) i dodao da taj proces mora što prije završiti ako se želi početi raditi.
Specijalizirane agencije
Najapsurdnije jest to što se sporo kadrovira i kod političkih imenovanja, jer su zamjenici i pomoćnici dužnosnici koji se ne biraju natječajem, a pitanje je što će tek biti kada na red dođu javna poduzeća za koja je bivša vlast na kraju mandata (listopad 2015. godine) donijela uredbu kojom se uprave tih poduzeća biraju na natječajima preko specijaliziranih agencija. Nitko ne spori da su natječaji dobar put za izbor što kvalitetnijih kadrova i da zakon treba poštovati, ali procedura tih natječaja poprilično je komplicirana i zahtijevat će, prema našoj procjeni, tri do šest mjeseci do odabira novih predsjednika i članova uprava. To znači da će se paraliza sustava nastaviti i idućih pola godine, jer kad se razgovara s ljudima iz tih poduzeća jasno je da sve stoji u iščekivanju novih vodećih ekipa. Među javnim poduzećima su HEP, HAC, HC, HŽ... Riječju tvrtke koje imaju problema, ali koje bi mogle i trebale biti zamašnjak gospodarskog rasta kroz svoje investicije.
Zato ministar s kojim smo razgovarali, a koji je zadužen za zahtjevan resor, kaže da će zbog gomile problema, za tvrtke iz svog resora tražiti da se ne ide na natječaje.
– Ne zbog političkog uhljebljivanja kadrova koji meni odgovaraju, nego zato što nemam vremena još pet-šest mjeseci čekati do izbora novih ljudi. Od mene se očekuju rezultati – rekao nam je taj ministar.
Da dočaramo proceduru koju propisuje ta uredba, pojasnit ćemo postupke tih natječaja. Dakle, prvo je potrebno imenovati novog šefa Državnog ureda za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) jer će DUUDI imenovati povjerenstvo koje će provesti natječaj za izbor specijaliziranih agencija koje će provoditi natječaj za šefove i članove uprava poduzeća. Odabir novih kandidata iniciraju pak nadzorni odbori ili skupštine društava, što znači da Vlada prvo mora imenovati nove članove nadzornih odbora i skupština! Dakle, prvo se čeka šef DUUDI-ja, zatim nadzorni odbori i skupštine, a zatim i izbor agencija, i tek potom počinje izbor kandidata. Zatim te agencije dostavljaju DUUDI-ju popis najuspješnijih kandidata.
Nadalje, u roku od 15 dana nadležno ministarstvo ocjenjuje plan rada za mandatno razdoblje koji su kandidati dužni napisati, nakon toga DUUDI najuspješnije kandidate (temeljim izbora agencije i ocjene plana rada) šalje Vladinu povjerenstvu koje Vladi predlaže kandidate. Vlada potom bira predsjednike i članove uprava.
‘Ubrzajte izbor kadrova’
U ovoj se uredbi ne spominje pravo žalbe koje bi kao pravni lijek moralo postojati (što dodatno oteže postupak), a još je nejasno hoće li se u izbor šefova poduzeća uključivati Vijeće za suradnju.
Upućeni u poslovanje javnih poduzeća smatraju da je takvom procedurom poslovna 2016. godina potpuno izgubljena za poduzeća koja će ići na natječaje. Smatraju da će se nove ekipe u posao uhodavati tek u 2017. i da do polovice iduće godine poduzeća neće funkcionirati u punom smislu.
Ozren Matijašević, šef Hrvatske udruge sindikata, upozorio je jučer upravo na činjenicu da u Hrvatskoj vlada paraliza donošenja poslovnih odluka dok traje sporo kadroviranje.
– Apelirao sam na to da se izbor kadrova ubrza – rekao je Matijašević. Kada je riječ o javnim poduzećima, rekao je da se zakone mora poštovati, a da bi postojeće uprave do izbora novih vodstava tvrtki trebale dobiti pravo odlučivanja da projekti ne stoje.
>> Petrov: Čelnici javnih tvrtki birat će se putem javnih natječaja
>> Fiktivni natječaji za čelne ljude javnih poduzeća su jeftini populizam
klasika, lešinari se natežu oko plijena, iako njih funkcije niti fotelje ne zanimaju, oni sve rade u interesu hrv.gradjana