Solar Impulse

Poletio solarni avion građen da bez spuštanja obleti svijet

Solar-impulse (1)
Foto: Solar Impulse
1/6
07.04.2010.
u 18:19

U pokusnom letu koji je trajao 87 minuta pilot Markus Schredel popeo se na visinu od 1200 metara da ondje prvi put iskuša osnovne letačke manevre.

Stotinu i šest godina poslije prvoga leta braće Wright, noseći oznaku HB-SIA, poletio je i avion koji pokreće jedino solarna energija. Događaj je pljeskom popratilo više od tisuću promatrača jer je let iz Payernea bio najavljen, a vrijeme prijepodne oko 10.30 kad je poletio idealno lijepo.

Pilot Markus Schredel letio je neprekidno sat i 27 minuta, pri čemu je dosegnuo visinu od 1200 metara. Nekoliko je puta nadlijetao uzletno-sletnu stazu u Vuadoisu na obali jezera Neuchâtel, kružio, lovio uzgon kao jedriličari... Svi su ti manevri bili pilotov pokušaj da se srodi s letnim osobinama zrakoplova koji bi za dvije godine mogao poletjeti na putovanje zabog kojega je sedam godina građen: let oko svijeta bez slijetanja.

- Ovo je bio jedan od najrizičnijih trenutaka u cijelom projektu. Nikada dosad nije uspio poletjeti  toliko velik, a istodobno toliko lagan avion - rekao je André Berchberg, direktor projekta i njegov suutemeljitelj.

- Sada s mnogo više spokoja možemo nastaviti ostale pripreme za glavni cilj, let oko svijeta.

Među oduševljenima možda je najviše blistao pilot Markus Scherdel.

- Doživljaj je bio žestok, ali se HB-SIA ponašao upravo onako kao u simulatoru njegova leta. Najoduševljeniji sam time što vođenje aviona odgovara svim našim očekivanjima - opisao je doživljaj Scherdel.

- Imamo pred sobom još dug put, a ovo je prvi korak. Prva sljedeća velika praktična prepreka bit će testovi letenja noću. Potom ćemo pokusne letove izvoditi na sve većim udaljenostima - rekao je Bertrand Piccard, švicarski psihijatar poznat kao rekorder u letovima balonom. On je predsjednik i inicijator tvrtke Solar Impulse koja se prirpema za rekordni let.

Avion gradi i održava 70 ljudi, a dijelovi se dobavljaju od 80 različitih partnerskih tvrtki. Trup i krila su izrađeni od ugljikovih vlakana, a s četiri elektromotora od 10 KS i 12 tisuća fotonaponskih pločica na krilima, zrakoplov je težak samo 1600 kilograma, od čega su najteže litij-polimerske baterije - 400 kilograma. Unatoč tome raspon krila od 63,4 metra gotovo doseže mjere putničkoga zrakoplova Airbusova A340.

Bertrand Piccard je svjetski rekorder jer je balonom Breitling orbiter u gotovo 20-dnevnom neprekidnom letu u ožujku 1999. obletio svijet bez spuštanja gondole. Njegov otac Jacques bio je slavni oceanograf i inžnjer koji se u siječnju 1960. batiskafom Trieste spustio na dubini Challenger 10,911 kilometara, najdubljem dijelu Marijaske brazde u Tihom oceanu. Njegov rekord još nitko nije ponovio. Djed Auguste Piccard, liječnik, izumitelj i istraživač, postigao je 1931. godine svjetski rekord u visini leta balonom popevši se na 15,785 kilometara, a taj je rekord stalno poboljšavao pune dvije godine dosegnuvši visinu od 23 kilometra.

Komentara 4

Avatar ludi kekec
ludi kekec
09:05 08.04.2010.

Najčudnije u cijeloj toj stvari je što za pilota nisu uzeli ovog \"novinara\" Kiša...

OB
-obrisani-
20:49 07.04.2010.

Ja sam za, ali opet, kad malo bolje razmislim, nadajmo se da ovu slamćicu ne zahvati neko nevrijeme na dugom putu oko svijeta. Good speed.

OB
-obrisani-
20:37 07.04.2010.

Tsss... koja je to mašina..

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije