Na “potrošačkom semaforu”, koji mjeri rezultate zadovoljstva potrošača različitim segmentima tržišta robe i usluga, Hrvatska je znatno ispod prosjeka svih zemalja Europske unije zajedno, pokazalo je prvo takvo istraživanje Europske komisije u koje je bila uključena i naša zemlja.
Loše i voće i povrće
Od 52 testirana segmenta tržišta, potrošači u Hrvatskoj najzadovoljniji su tržištem kulture i zabave, tržištem knjiga, magazina i novina, a pri vrhu njihova zadovoljstva je i tržište alkoholnih pića. No, i u tim najbolje ocijenjenim segmentima tržišta hrvatski prosjek je ispod EU: broj bodova koje su potrošači dali ocjenjujući sva 52 segmenta tržišta u Hrvatskoj u prosjeku je 70,6, a u EU je prosjek 77,4 (od maksimalno 100 bodova).
– Ovo je prvi put da je Hrvatska bila uključena u pregled potrošačkih tržišta. Ukupan hrvatski rezultat odražava činjenicu da joj je, kao novoj zemlji članici, potrebno vremena da se prilagodi. To vrijedi i za potrošače koji trebaju naučiti i iskoristiti svoja nova prava, a vrijedi i za tvrtke koje moraju shvatiti da je unapređivanje tržišnih uvjeta za potrošače u konačnici dobro i za njihov biznis – kaže Neven Mimica, Hrvat na mjestu europskog povjerenika za zaštitu potrošača, komentirajući rezultate za Večernji list.
Potrošači koji su sudjelovali u sastavljanju “semafora” ocjenjivali su tržište prema četiri kriterija: zadovoljstvu poslovanjem, povjerenju u poslovanje, načinu rješavanja problema i žalbi te usporedivosti ponuda.
Infografika: Kristina Franić
Od 52 testirana segmenta, potrošači u Hrvatskoj najmanje su zadovoljni tržištem kreditnih usluga, tržištem polovnih automobila...
Tržište TV pretplate u Hrvatskoj ima najveći zaostatak u odnosu na prosjek EU, što znači da je najlošije u usporedbi s europskim ili su barem potrošači njime najnezadovoljniji. Dok u EU taj segment ima 74,6 bodova, u Hrvatskoj ima 61,6 bodova, što je minus od 12,4. Veliki minus u Hrvatskoj u odnosu na EU ima i tržište hipotekarnih kredita (-10,4), tržište usluga mobilnih operatora (-10,7), tržište mlijeka (-11,6), voća i povrća (-11,9)... Najmanja je razlika zabilježena na tržištu usluga aviokompanija (-0,9).
Poticaji za poboljšanje
– I u tržištu robe i u tržištu usluga uvjeti u Hrvatskoj su ispod razine. Izazov je poboljšati te uvjete. Europska komisija će uskoro pokrenuti posebnu kampanju za podizanje svijesti potrošača o njihovim pravima. Korištenjem tih prava povećat će se poticaj za poboljšanje tržišnih uvjeta. Pritisak konkurencije na jedinstvenom tržištu također bi trebao dovesti do toga da poduzeća prilagode svoje poslovanje boljem ispunjavanju potreba potrošača – zaključio je Mimica komentirajući hrvatske rezultate velikog istraživanja Europske komisije.
Na razini EU rezultati pokazuju da se tržišni uvjeti za potrošače poboljšavaju u usporedbi s prijašnjim “potrošačkim semaforima”, kakvi se rade svake godine već desetu godinu zaredom.
No, bankarske usluge jedan su od najproblematičnijih sektora pa je ispravljanje toga postao jedan od prioriteta Europske komisije i Nevena Mimice kao trenutačnog povjerenika za zaštitu potrošača.
Pa za 20 000 € mjesečno malo je uradio. Da u privatnom sektoru zaradi tu lovu morao bi se mnogo ,mnogo vise potruditi.