Premijer Andrej Plenković i predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović u petak su se napokon telefonski čuli.
Tjedan su završili razgovorom nakon što nisu komunicirali otkad je u ponedjeljak u Dalmaciji planuo požar koji je stigao na prag Splita. Izvori bliski premijeru Plenkoviću kažu nam da je nakon razgovora sve u redu i da je sve manje dramatično nego što se čini.
Umanjuju dramatiku
- I odnosi Plenkovića i Kolinde Grabar-Kitarović kao i slučaj ministra Krstičevića znatno su manje dramatični nego što to izgleda - poručio je izvor blizak Plenkoviću. I na Pantovčaku kažu da je to bio jedan od uobičajenih tjednih razgovora te umanjuju bilo kakvu dramatiku, iz čega bi se možda moglo zaključiti da premijer i predsjednica razgovaraju jednom tjedno. Plenković i K. Grabar-Kitarović nakon tjedna koji je osim, nasreću uspješno ugašenog požara, donio i političke turbulencije zbog ponudu ostavke ministra obrane Damira Krstičevića, očito su odlučili (pošto su oboje prekjučer poručili da će se čuti) ispeglati sliku narušenih odnosa između Banskih dvora i Pantovčaka.
Budući da je požar u Dalmaciji u fokus stavio predsjednicu RH, njene ovlasti kao i njene odnose s premijerom, u javnosti se ponovno otvorilo staro pitanje treba li predsjednika države birati izravno ili u Saboru i njegove ovlasti svesti praktički na protokolarnu funkciju, što bi zahtijevalo izmjenu Ustava. Takve je teze jedno vrijeme zastupao bivši premijer Zoran Milanović (koji sada izgleda ima ambicija kandidirati se za šefa države na idućim izborima), a povremeno se čuju i u dijelovima SDP-a. Vladimir Šeks, tvorac Ustava i savjetnik šefa HDZ-a Andreja Plenkovića, osobno smatra da Ustav, pogotovo u tom pitanju, ne treba mijenjati i da se predsjednik/ca treba i dalje birati izravno. No Šeks predlaže izmjene zakona koji se tiču vanjskih poslova, diplomacije, nacionalne sigurnosti..., a kojima bi se razrješavale kolizije i različita mišljenja predsjednika/ce i premijera kada je riječ o imenovanju veleposlanika i šefa tajne službe, što su poslovi koje sukreiraju ta dva državna poglavara.
Ovlasti u obrani jasne
- Dakle, bez promjene Ustava, a promjenom zakona koji se tiču vanjskih poslova i nacionalne sigurnosti mogle bi se izbjeći konfliktne situacije kada je riječ o kadrovskim pitanjima u diplomaciji i tajnoj službi - rekao nam je jučer Vladimir Šeks. Nije isključeno da će Šeks premijeru Plenkoviću sugerirati te promjene, ali teško je očekivati da će se bilo kakav proces ili dogovor oko pokretanja tih izmjena dogoditi prije jeseni. Izbor veleposlanika i šefa SOA-e, pošto je riječ o izboru kadrova, najčešće izaziva prijepore između predsjednika i premijera. Tako je na početku mandata bivšeg nestranačkog premijera Tihomira Oreškovića izbila kriza na relaciji Banski dvori-Pantovčak jer je predsjednica inzistirala na smjeni Dragana Lozančića, tadašnjeg šefa SOA-e, a tu smjenu iduća tri mjeseca nije htio prihvatiti premijer Orešković.
Grabar-Kitarović je kritizirala bivšeg ministra vanjskih poslova Miru Kovača jer bila nezadovoljna što nije odmah pokrenuo smjenu veleposlanika, dok je on smatrao da to treba činiti sustavno, na kraju školske godine itd. Jednak problem imala je i u mandatu bivšeg ministra Davora Ive Stiera i premijera Plenkovića jer imenovanja veleposlanika nisu išla dinamikom kojom je to ona htjela. Dakle, to su dvije najkritičnije točke u politikama koje sukreiraju premijer i predsjednica, pa ima logike da se te situacije zakonom jasnije definiraju, odnosno da se omoguće mehanizmi kojima bi se različiti pogledi na izbor kadrovskih rješenja elegantnije rješavali. Šeks navodi da je moguć i način prema kojem bi predsjednik/ca i premijer u duhu dobre prakse interpretirali Ustav i svoje ovlasti u politikama koje sukreiraju. No očito je da su izmjene zakona puno realnija opcija jer oko interpretacija Ustava uvijek postoji mogućnost “osobnih” tumačenja.
Kada je riječ o zakonima iz paketa obrane, odnosno oružanih snaga, Šeks kaže da u njima ne treba ništa mijenjati jer oni precizno definiraju ovlasti predsjednika/ce, ministra obrane itd. Kada je riječ o dvjema pozicijama moći, onoj predsjednika/ce i premijera, iskustvo pokazuje da ti odnosi nisu harmonični ni kad dvoje lidera dolazi iz iste stranke, a kamoli kada je zaista riječ o kohabitaciji i osobama iz suprotnih političkih tabora, pa su izmjene zakona tim potrebnije.
Naravno da se "smiruje" jer je to bura u casi vode. Jugonacionalisti s imbex,N1,RTL,Sever Maja i neki iz pisanih medija slicni to huskaju. Naravno da ce se Predsjednik i dalje birati izravno a ako se redefiniraju ovlasti, njene(njegove) se mogu samo povecavati. Plenkovic je podnosljiv u usporedbi s konkurencijom,ali daleko je od onoga sto treba biti. Zato mu je i bolje da jos vise suradjuje s Predsjednicom. U suprotnom ne bi dobro prosao.