Redovno održavanje vozila neophodno je ako želite na vrijeme izbjeći veće kvarove i neugodnosti tijekom vožnje, kao i znatno povećati svoju i tuđu sigurnost u prometu. Popis sklopova i uređaja koji moraju biti ispravni je dugačak, no najvažnije smjernice za samostalni pregled vozila uvijek imajte na umu - prije svake vožnje, za brzu kontrolu ili periodično, za opsežnije provjere.
Pratite servisnu knjižicu
Neki se dijelovi u sklopu redovitog održavanja kontroliraju i mijenjaju sukladno prijeđenim kilometrima, odnosno sukladno potrošenosti ili zaprljanosti. Primjerice, zamjena filtara goriva, ako proizvođač ne propiše drugačije, izvodi se nakon prijeđenih 30 000 kilometara. Taj rok treba poštovati budući da filtar zadržava nečistoće koje mogu smetati sustavu dovoda i brizgaljkama koje su jako osjetljive i na najsitnije čestice nečistoće. Kod filtara zraka koji štite motor od prašine, rok je manje određen – suhi filtri se mijenjaju kad se zaprljaju ili nakon prijeđenih 30 000 do 100 000 kilometara, mokri filtri nakon 2 500 kilometara, a filtri s uljnom kupkom mogu, s razinom ulja u propisanim granicama, izdržati do 100 000 kilometara. Upravo zato, organizirano pratite zapisane rokove i istovremeno provjeravajte koji dio treba zamijeniti i prije isteka.
Izmjena ulja
Poštujte odredbe proizvođača motora o potrebnoj količini i kvaliteti ulja te intervalu izmjene. Intervali ovise i o kvaliteti i starosti ulja, prijeđenom putu, uvjetima vožnje, klimatskim uvjetima… Iako se ulje više prlja vožnjom po prašnjavom putu, isti je slučaj i s gradskim uvjetima vožnje, gdje se u ulju skuplja više kondenzirane vode. U pravilu se filtar ulja mijenja u svakoj izmjeni ulja. Staro ulje ne smije se odlagati u prirodi, već u skladu s pravilima zbrinjavanja takvog otpada. Svakako treba imati na umu redovito provjeravanje razine ulja te dolijevanje optimalne količine ulja.
Osiguravanje sigurnosti
Vjetrobransko i stražnje staklo moraju biti čisti i imati ispravne uređaje za odmagljivanje i grijače, zrcalne površine retrovizora trebaju biti čiste, upozoravajući akustički uređaji moraju biti funkcionalni, kao i cjelokupno osvjetljenje vozila. Vrlo je važna pouzdanost sustava koji su često uzrok prometnih nezgoda: pneumatici, sustav upravljanja i kočenja. Primjerice, brza vizualna kontrola svjetlosne opreme, je li dovoljno tlaka u pneumaticima te ima li oštećenja ili ispucanosti na bočnicama pneumatika, dobra je ideja prije svake vožnje.
Tehnički pregled
U stanici za tehnički pregled dobit ćete najtočniju informaciju o ispravnosti i sigurnosti vašeg vozila. Nadzornik će osim uređaja za upravljanje, kočenje, osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju, provjeriti uređaje koji omogućuju normalnu vidljivost, nadgrađe, okvir i kabinu, elemente ovjesa i kotače, motor, buku vozila, električne uređaje i električne instalacije, prijenosni mehanizam, kontrolne i signalne uređaje, ispušne plinove motora (EKO test), katalizator, uređaj za spajanje vučnog vozila (ako postoji) i druge dijelove važne za sigurnost u prometu (brave, branici, blatobrani, unutrašnjost kabine, ventilacija…). Na kraju, važno je spomenuti kako se provjerava i dodatna oprema vozila (reflektirajući prsluk, sigurnosni trokut, kutija prve pomoći, rezervni kotač itd.).