Za privatizaciju HŽ Carga u Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture pristigle su prošli tjedan tri obvezujuće ponude – češkog AWT-a, rumunjskog Feroviara, odnosno Grampet grupe i austrijskog Rail Cargo Austria. Te tri tvrtke pozvala je Vlada da, nakon što su iskazale proljetos interes za sudjelovanje u privatizaciji HŽ Carga, pošalju konačne ponude.
Na prodaju do 75 posto
Taj poziv dobio je i konzorcij koji čine Đuro Đaković Holding i fondovi Questus i Nexus, no njihova obvezujuća ponuda, prema dostupnim informacijama, ipak nije stigla. Ukupno je tada interes za Cargo iskazalo sedam tvrtki i konzorcija.
Ponude Čeha, Rumunja i Austrijanaca ovaj će tjedan biti otvorene, a nakon njihove analize Vlada bi trebala donijeti odluku kome će pripasti HŽ Cargo. No moguće je da Vlada i odustane od prodaje ako ne bude zadovoljna pristiglim ponudama. Na prodaju je do 75 posto udjela u HŽ Cargu, a država će zadržati najmanje 25 posto udjela u tom poduzeću. Za HŽ Cargo ponude su dali veliki igrači u teretnom željezničkom prometu u srednjoj i istočnoj Europi.
Grampet grupa upravo je ovih dana kupila rumunjsku državnu željezničku tvrtku CFR Marfă pa s tom najnovijom akvizicijom u svom voznom parku ima sad 1300 lokomotiva i 50.000 vagona. Grampet operira u Rumunjskoj, Njemačkoj, Austriji, Mađarskoj, Bugarskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Moldaviji i Ukrajini. Češki AWT pak ima 160 lokomotiva i 6000 vagona, a ta je tvrtka zasad operator u Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Austriji i Poljskoj. Rail Cargo Austria pak posjeduje 800 lokomotiva, a operira u Austriji i Mađarskoj. Prednost pri kupnji HŽ Carga pak imat će onaj tko ponudi svjež novac. A toj tvrtki nužan je novi kapital kako bi opstala i izbjegla odlazak u stečaj.
Cargo tako ima više od milijarde kuna dugoročnih i kratkoročnih obveza. Ta je tvrtka u prva tri mjeseca ove godine imala gubitak od 13,4 milijuna kuna, što je ipak bolji rezultat u odnosu na 25 milijuna kuna gubitaka iz istog razdoblja prošle godine.
Dolazak konkurencije
Cargo inače muče veliki problemi s likvidnosti pa svaki mjesec s velikim teškoćama isplaćuje plaće svojim radnicima.
S obzirom na ulazak Hrvatske u EU i liberalizaciju željezničkog teretnog prometa, dolazak konkurencije na domaće pruge bit će poguban za HŽ Cargo ako ne nađe strateškog partnera koji bi u njega upumpao svježi kapital.
>>HŽ Cargo duguje više od milijardu kuna i prijeti mu sudbina Gredelja