Trgovinski rat između Europske unije i SAD-a, koji je pokrenuo američki predsjednik Donald Trump, nastavlja se. Dapače, Trump ga je zaoštrio i u svom stilu najavio da će vrlo brzo uvesti carine na europske automobile od 20 ili čak 25%. Podsjetimo, 1. lipnja je na snagu stupila odluka o 25% carine na uvoz čelika i 10% na aluminij iz Europske unije. EU je odgovorila protumjerama za američke proizvode koje se uvoze u EU, a među njima su proizvodi koji su američke ikone poput Harley Davidsona, poznatih burbon viskija ili Levi’s traperica, ali i brusnica i narančina soka.
Još je u svibnju Trump naložio svom Ministarstvu trgovine da istraži je li uvoz automobila u SAD prijetnja nacionalnoj sigurnosti.– Završavamo našu studiju o carinama na aute iz EU, imajući u vidu činjenicu da su Sjedinjene Države dugo iskorištavane zbog trgovinskih barijera i carina. Na kraju će se sve uravnotežiti, i to vrlo brzo – napisao je Trump na Twitteru.
Izvoz iz EU šest puta veći
Nekoliko dana ranije također preko društvene mreže je poručio da su protekcionističke mjere nužne za SAD, ako EU ne smanji svoje carine za uvoz američkih automobila i dijelova.
– Proizvodite ih ovdje! – poentirao je Trump.
Trenutačno države EU naplaćuju 10 posto carine na aute proizvedene u SAD-u, dok SAD naplaćuje carine od 2,5% na automobile proizvedene u Europi. Trump bi želio poštenije namete između Europe i SAD-a, a pogotovo ga ljuti deficit u izvozu automobila između EU i SAD-a, prema kojem je izvoz automobila iz Unije šest puta veći nego uvoz automobila iz SAD-a.
Posebno je to izraženo kod njemačkih auta. Primjerice, Mercedes je u 2017. u SAD-u prodao 337.246 automobila, BMW 352.246 (14,4% ukupne prodaje), Audi 226.511, a VW, unatoč lošem imidžu zbog Dieselgatea, 339.700 auta.
Savez proizvođača auta u kojem su i američki GM, japanska Toyota i njemačka VW grupa upozoravaju da bi takva Trumpova mjera pogodila američke građane nametima od 45 milijardi dolara godišnje, odnosno 5800 dolara po uvezenom autu. Europska komisija najavila je protumjere.
Proizvode u jeftinijem Meksiku
BMW u SAD-u ima tvornicu s više od 10.000 zaposlenih, isto kao Mercedes-Benz s 4000 radnika, a jednu tvornicu s 2200 zaposlenih ima i VW. Mnogo veću tvornicu, s više od 13.000 radnika, VW ima u Meksiku, što zasigurno posebno smeta Trumpu. Ako Trump zaista uvede najavljene carine, može se očekivati da će se smanjiti izvoz automobila iz EU u SAD, a njemački su proizvođači unatoč tome najavili proširenje proizvodnje u SAD-u.
Trebali bi se boriti kvalitetom a ne carinom. Ovako, ostat će im dostupni “kvalitetni” US auti...