Putovanja usrećuju, pune baterije, ublažavaju stres, potiču kreativnost, otvaraju nove horizonte i Europljani ih se ne odriču usprkos ratu u Ukrajini, sveopćim poskupljenjima i inflaciji. U fokusu im trenutačno nisu tople mediteranske zemlje, počinje sezona skijanja i adventskih putovanja, ali u zemljama ljetovališnog turizma pripreme za iduću sezonu su u jeku. Kakvo je putno raspoloženje među europskim nomadima i čemu se mediteranski domaćini, posebice u Hrvatskoj, mogu nadati 2023.?
Rekordni posjet Nijemaca
Ponajveći svjetski putnici Nijemci, ujedno naši najbrojniji gosti, Hrvatsku su ove godine nagradili rekordnim posjetom, ali u cjelini se još nisu vratili na pretpandemijske brojke. Zabrinuti zbog rasta cijena i desetpostotne inflacije, trenutačno oklijevaju s putnim planovima.
– Iako sve to znači određeno smanjenje budžeta Nijemaca za putovanja, što utječe i na smanjenu potražnju za aranžmanima, oni neće odustati od putovanja, već će se prilagoditi stanju na tržištu i kućnim budžetima jer su dio njihova životnog stila – veli direktor predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Njemačkoj Romeo Draghicchio. – Očekuje se postupno jačanje potražnje u idućim razdobljima, a kada govorimo o Hrvatskoj, vrlo dobro se bukiraju kuće za odmor i kampovi. Trenutačno se radi o manjim volumenima bukinga i teško je uspoređivati s vremenom otprije pandemije. No ukupno se očekuje dobra sezona iako će se veliki dio bukinga odraditi u kasnijim fazama.
U Austriji turističku atmosferu podgrijava prvo otvaranje božićnih sajmova bez ograničenja, nakon čvrstog lockdowna i praktički propuštene dvije zimske sezone. Austrija se nosi s minusom od 15 posto turista i 11 posto noćenja u odnosu na 2019. i puno očekuje od zimske sezone.
– Vlada veliko zanimanje za zimovanjem u Austriji i stranih gostiju i samih Austrijanaca. Vezano za 2023., prva istraživanja i prognoze radit će se tijekom studenog i prosinca, ali s obzirom na to da je Austrija tradicionalno u top tri inozemna turistička tržišta za Hrvatsku, dobre rezultate možemo očekivati i u nadolazećoj godini – smatra Branimir Tončinić, direktor predstavništva HTZ-a u Austriji.
Interes za ljetnim odmorom pomalo se budi i u Italiji iako Talijani izrazito kasno bukiraju ljetovanje pa je rano za prognoze. No, otkriva Viviana Vukelić, direktorica HTZ-a u Italiji, Hrvatska je Talijanima u fokusu, što je bilo vidljivo i početkom studenog kada su imali prilike spajati dane i nekamo otputovati. Također, kaže naša sugovornica, interesa ima i za adventske te novogodišnji programe u Hrvatskoj. No ponajviše bi kod nas za nadolazeće blagdane moglo biti gostiju iz Slovenije. Slovenci su raspoloženi za putovanja.
– Zasad se ne primjećuje da bi potražnja opala. Osim za Božić i Novu godinu, zaprimaju se i prve rezervacije za ljeto 2023., a putnički agenti govore da će se to i povećati nakon što krajem studenog izađu njihovi katalozi – otkriva Bruno Bonifačić, direktor HTZ-a u Sloveniji.
Sezona putovanja nije završetkom ljeta završila ni za Čehe. Blagdanska putovanja gotovo su rasprodana, a traženi su i odmori na toplim morima, s kojima je Češka povezana letovima od šest-sedam sati.
Jadran dobro kotira
– Izravna avioveza Česima je ključna za odabir destinacije u ovom razdoblju. Inače, od listopada do prosinca na putovanje s duljim boravkom odlazi ih oko 12 posto. U pojedinim agencijama govore da je odlično počela i first minute prodaja za Hrvatsku i ima razloga za veliki optimizam kad je riječ o 2023. – procjenjuje direktor predstavništva za Češku i Slovačku Miodrag Mlačić i dodaje da hrvatski Jadran jednako dobro kotira i u Slovačkoj.
U Mađarskoj, odakle bi u ljetnoj špici stiglo i više gostiju da je bilo slobodnih soba, trenutačno nema toliko optimizma. Smatra se da će zbog negativne globalne situacije 2023. biti vrlo izazovna.
– Ta situacija Mađarsku snažno pogađa, a dogodine će u toj zemlji Hrvatskoj najveća konkurencija biti mađarska turistička ponuda. Tek onda Italija, Grčka i Turska... – otkriva direktorica predstavništva HTZ-a u Mađarskoj Ivana Herceg. – Uvođenje eura u Hrvatskoj i pristupanje Schengen zoni sigurno će se pozitivno odraziti i, iako će inflacija i najavljivana recesija utjecati na putovanja Mađara, Hrvatska će zasigurno zadržati poziciju jedne od omiljenih inozemnih destinacija.
Među Britancima se za takvu poziciju hrvatski turizam tek treba izboriti, a trenutačne okolnosti mogle bi biti i poticajnije. Britanci se još nisu vratili putovanjima u mjeri kao prije pandemije. Ove godine su se na inozemna putovanja mahom odlučivali mlađi ljudi i obitelji, a starije je još uvijek odvraćao strah od korone.
– Na daljnje trendove snažan utjecaj imat će i aktualna geopolitička i ekonomska situacija. Ipak, istraživanja Britanskog udruženja putničkih agencija pokazuju da ljudi planiraju dati prednost potrošnji na putovanja u odnosu na druge stvari pa zaključujemo da putovanja ostaju prioritet iduće godine i unatoč krizi ima razloga za optimizam. U Britaniji se za idućih pet godina predviđa rast inozemnih putovanja za 15 posto, što je bolja prognoza nego za većinu drugih gospodarskih grana u Ujedinjenom Kraljevstvu – kaže direktorica HTZ-a u toj zemlji Darija Reić.
Dogodine će rasti i broj Francuza na odmoru u inozemstvu. Posljednjih godina preferirali su odmor u svojoj zemlji i željni su novih doživljaja.
– Da, u sljedećim godinama očekuje se povećanje udjela onih koji će birati inozemne destinacije. U Hrvatskoj bi, ne bude li većih poremećaja, 2023. mogli dosegnuti i pretpandemijske brojke. Inače, 11 posto Francuza već je rezerviralo najmanje jedno putovanje za 2023., a 27 posto ih je u završnoj fazi s putnim pripremama. – otkriva Danijela Mihalić Đurica, direktorica predstavništva HTZ-a u Francuskoj, gdje su tradicionalno patriotski nastrojeni Francuzi domaćim putovanjima ove godine doprinijeli rekordnim brojkama francuskog turizma.
Za rekordnu inflaciju u Hrvatskoj su krivi Rusi?