Na staroj stajanki Zračne luke Franjo Tuđman nakon dosta vremena održana je prezentacija putničkog zrakoplova. Europski proizvođač zrakoplova Airbus predstavio je svoj A220-300 koji je, kako navode u toj kompaniji, uz A220-100 najučinkovitiji uskotrupni avion. A220 jedini je zrakoplov u svijetu namjenski izgrađen za segment od 100 do 150 sjedala.
Claude Debeauquenne, Airbusov voditelj razvoja tržišta uskotrupnih zrakoplova, na prezentaciji za novinare kazao je da je A220 rezultat potrebe za avionima veličine između manjih regionalnih i većih uskotrupnih zrakoplova. Iznio je i podatke da je u ovoj godini u svijetu domaći aviopromet na razini od 86 posto prometa iz pretpandemijske 2019., a međunarodni su letovi na 42 posto prometa otprije dvije godine.
Pritom u nekim dijelovima svijeta poput Kine i SAD-a domaći promet vratio se na pretpandemijsku razinu. A to je, prema njegovim riječima, dobar znak za uskotrupne zrakoplove koji se koriste na kraćim relacijama. Aviokompanije zbog toga traže učinkovite letjelice sa što manjom potrošnjom goriva. Tako se u Airbusu hvale da njihov A220 ima 25 posto manju potrošnju goriva, a toliko manje ispušta i CO2 po sjedalu nego zrakoplovi starije generacije. Isti toliki je manji postotak troškova po sjedalu.
Kao prednosti A220 Debeauquenne je, među ostalim, naveo njegovu učinkovitu aerodinamiku, napredne materijale i nove motore. Što se tiče putnika, u Airbusu tvrde da njihov avion pruža vrhunsku udobnost pa tako među uskotrupnim zrakoplovima ima najšira sjedala, najveće prozore i 20 posto više prostora za odlaganje prtljage iznad glave po putniku. Dosad je Airbus za A220 zaprimio 643 narudžbi od 25 kupaca, a isporučeno je 173 aviona za kompanije poput SWISS-a, AirBaltica, Korean Aira, Delta Air Linesa…
Pri tome, naveo je Debeauquenne, A220 može se koristiti i na kratkim i na dužim rutama zbog svojeg doleta koji je veći od 6000 kilometara. AirBaltic, čiji je A220-3000 bio izložen na Tuđmanu, taj zrakoplov upotrebljava i za letove na liniji Riga – Abu Dhabi koji traju i sedam sati, ali i za kratke letove od 30 minuta. Iz Zagreba, primjerice, s A220-300 moglo bi se operirati do Nairobija u Africi ili do istočne obale Kanade. AirBaltic inače je najveći europski operater A220 i najveći svjetski operater A220-300. O prednostima tog zrakoplova govorio je i Martin Gauss, predsjednik i izvršni direktor AirBaltica. Kolika je pak službena cijena jednog A220 u Airbusu ne otkrivaju pravdajući to poslovnom tajnom i da je cijena stvar pregovora s kupcima. No Gauss je kazao da jedan A220 AirBalticu godišnje donosi 10 milijuna eura prihoda.
Istodobno s prezentacijom za novinare, Airbus je A220 predstavio i svojim potencijalnim kupcima u Hrvatskoj i regiji te poslovnim partnerima. Tako su i predstavnici hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika Croatia Airlinesa te drugih kompanija poput Trade Aira i ETF Airwaysa imali priliku doznati informacije o A220.
Predsjednik Uprave Croatia Airlinesa Jasmin Bajić kazao nam je da će kompanija koju vodi morati mijenjati flotu.
– U kojem će smjeru to ići, o tome ćemo tek donositi odluke. Ovo je prilika da vidimo novi Airbusov proizvod – kazao nam je Bajić.
A220 inače se proizvodi u Sjevernoj Americi te u pogonima u Kanadi i SAD-u. Zasad se proizvodi pet zrakoplova mjesečno, a cilj je doći do proizvodnje od 14 komada mjesečno.
S obzirom da je Hrvatska praktički Afrika sa strujom, onda nema neke velike potrebe letjeti do Nairobija...