Rast cijena dizelskog goriva ne baca u očaj Šimu Marjanovića iz Donjih Andrijevaca pokraj Slavonskog Broda. On je, naime, svoj 17 godina stari Steyr dogradio uređajem za hidrolizu pa je i službeno postao prvi hrvatski vlasnik traktora koji se pokreće – vodom!
– Sustav je u principu vrlo jednostavan. Dva pola hidrolizatora, anoda i katoda, uronjene su u malu posudu s vodom kojoj je dodano malo kalijeve lužine koja služi kao katalizator. Struja koja dolazi iz motora prolazi između ta dva pola i pri tome razdvaja vodu na kisik i vodik. Plinovi vodika odatle odlaze u motor gdje sagorijevaju i pokreću klipove – kaže Marjanović napominjući da traktor i dalje troši dizelsko gorivo, ali u daleko manjim količinama nego do sada.
I kombajn će biti “zelen”
– Kako sam uređaj ugradio prije nekoliko tjedana, još nemam puni uvid u potrošnju, ali već sada je jasno da se troši 20 do 30 posto goriva manje nego inače. Uz to, stari traktor sada mnogo mirnije i stabilnije radi, a iz ispuha više ne izlazi crni dim nego gotovo da i nema nikakvih plinova – kaže Marjanović napominjući da će, ako se ovog proljeća sustav hidrolizatora pokaže dobrim, isti uređaj ugraditi i u svu ostalu mehanizaciju koju posjeduje. S bratom obrađuje više od stotinu hektara oranice pa će ušteda na gorivu, smatra, znatno popraviti računicu ratarske proizvodnje. – Gorivo predstavlja jedan od najvećih troškova u poljoprivredi pa se uštedom od 20 ili 30 posto ostvaruju enormne razlike u računici proizvodnje. To su veliki i jaki radni strojevi pa je trećina potrošnje daleko veća nego kod nekog osobnog automobila – kaže Marjanović.
Smanjena emisija C02
Donjoandrijevački zemljoradnik nije sam radio preradu traktora nego se za pomoć obratio poznatom inovatoru Ivanu Jakoboviću, koji je sličan uređaj za hidrolizu prije gotovo godinu ugradio u svoj osobni automobil. – Rad na traktoru bio je svojevrstan izazov jer je riječ o dizelskom motoru i nismo bili sigurni kako će se on ponašati, ali sve je ispalo i bolje nego smo očekivali. Hidrolizator smo za petstotinjak kuna nabavili iz Kanade, dio elektronike, kao i cijevi kojima se vodik dovodi do motora sami smo složili pa cijela ugradnja nije stajala ni stotinjak eura – kaže Jakobović. Pored znatnog smanjenja potrošnje dizelskog goriva, ističe, još je jedna prednost sustava za hidrolizu – okoliš se zagađuje daleko manje. – Motor traktora sada radi mnogo čišće nego do sada, a emisija CO2 znatno je smanjena, što su pokazala i mjerenja koja smo proveli nakon ugradnje. Sve u svemu, uštede i dobiti toliko su velike da će se ulaganje isplatiti tijekom nekoliko dana rada u nadolazećoj sezoni oranja – kaže Jakobović.
Znaci Vidimo da se moze i na ekoloski nacin ali ljudi moji zar stvarno mislite da ce naftni lobi to dopustiti dok ima i zrnca nafte za isisati???