Na međunarodnom natječaju Brodograđevna industrija Split d.d. dobila je 26,5 milijuna eura vrijedan projekt gradnje 21 čelična vrata koja će biti instalirana na morskom prolazu Malamocco, središnjem od triju prolaza što kroz Venecijansku lagunu vodi prema Veneciji. Splitski brodograditelji tako će sudjelovati u velikom projektu Mose (Mojsije) čiji je cilj spašavanje Venecije od prodora mora. Osim toga, u splitskom škveru puni optimizma jedva čekaju rezultate natječaja za izradu brana koje će biti instalirane na drugom morskom prolazu, Chioggia, za koji su također predali ponudu.
– Iskustvo i stručnost škverskih brodograditelja bila je temeljna odrednica talijanskog arhitektonsko-građevinskog konzorcija “Venezia Nuova” koji je na natječaju izabrao splitsko brodogradilište. Ovim se ugovorom Brodosplit izrazito ponosi jer je postignut na svjetskom natječaju u jakoj međunarodnoj konkurenciji brojnih brodograditelja i proizvođača čeličnih konstrukcija. Njime će ostati vječno upisan na listi tvrtki koje su sudjelovale u jednom od najvećih građevinskih projekata u povijesti Italije, vrijednom više od sedam milijarda eura, i pridonijele spašavanju Venecije od velikih problema koje joj donosi plima – zadovoljan je Tomislav Debeljak, predsjednik uprave Brodosplita.
Trajnost pola stoljeća
Brodosplit će isporučiti 21 čeličnu branu, dimenzija 29 puta 24 metra, debljine šest metara i težine 300 tona, a na njenoj izradi bit će angažirano više stotina radnika tijekom dvije godine. Isporučivat će se po tri brane odjednom svakih 30 do 60 dana nakon izrade. Dopremat će se morskim putem do samog ušća gdje će se ugraditi.
Brane koje Veneciju trebaju zaštititi od plime konstruirane su kao specijalni rezervoari napunjeni zrakom, odnosno vodom. Napunjene vodom ležat će na dnu mora, a punjene zrakom podizat će se prema površini mora i zatvarati ulaze u lagunu. Kada se ispusti zrak, ponovno će se napuniti vodom i leći na dno mora.
Danas more poplavljuje Veneciju čak oko 50 puta godišnje, uglavnom u jesenskim i zimskim mjesecima, najviše u studenom i prosincu, a svake pete godine poplavi cijeli grad.
Planirano je da se uoči dolaska plime s otvorenog mora zatvore tri kanala koja vode u Venecijansku lagunu. Riječ je o prolazima Lido, Malamocco i Chioggia, a projektom je predviđeno postavljanje ukupno 80 brana, uz vijek trajanja od oko 50 godina. Projekt je integrirani zaštitni sistem koji se sastoji od niza mobilnih brana koje su sposobne zatvoriti Venecijansku lagunu od Jadranskoga mora kada plima prijeđe razinu od 110 centimetara pa sve do maksimalnih tri metra. Tijekom tih nekoliko sati Venecijanska laguna bila bi zatvorena i brodovi ne bi mogli ulaziti. Zanimljivo je što se i u temelje brana ugrađuje hrvatski kamen, jednako kao što se kamenom iz Istre i našim balvanima Venecija gradila.
Dok pripremaju početak gradnje venecijanskih brana, u splitskom škveru se hvale popunjenom knjigom narudžbi. Uz dva prije ugovorena broda za prijevoz teških tereta koja su pred završetkom, još je i 10 novougovorenih brodova od kojih je trenutačno u gradnji riječni kruzer dužine 105 metara i jedna luksuzna motorna jahta. U izradi projektno-tehničke dokumentacije pet su jedrenjaka, dva broda za prijevoz kontejnera na LNG pogon s dvotaktnim motorom te radni brod betonara. U knjizi narudžbi su i četiri barže za transport teških tereta za naftna postrojenja u ledenim morima, kao i rekonstrukcija broda za kružna putovanja.
Generator za rudnike
– Važno je napomenuti da, uz gradnju brodova, razvijamo jaku izvanbrodograđevnu ponudu, kao i suradnju s drugim brodogradilištima radi jačanja konkurentnosti, tako da smo nedavno potpisali ugovor za gradnju opremljenih sekcija – grand blokova za megakruzer dužine 321 metar i nosivosti 133,5 tisuća GT. Brodosplit je ugovorio i odrađuje još i elemente za veliki most preko Drave, dva moderna elektronski upravljana brodska motora, proizvodnju postolja za laserske rezače limova, aluminijska kućišta za elektrodistribucijsku namjenu, najveći generator toplih plinova u svijetu za rudnike nikla, radne zatvorene radioničke prostore, izradu kranova za pomorske luke i stupove za vjetroelektrane... – kažu u splitskom škveru.
Tomislav Debeljak ističe kako je akvizicijom Brodosplita i uspješno započetim restrukturiranjem DIV grupa u prvoj godini stvorila osnovne preduvjete kako bi sljedeće razdoblje bilo poslovno održivo. Dodaje kako, sukladno kupoprodajnom ugovoru, Brodosplit ispunjava sve svoje obveze.
– Jedino smo brodogradilište koje ima punu zaposlenost radnika i s već ugovorenim poslovima popunili smo cijelu 2014. i 2015. godinu i dobar dio 2016. – kaže Debeljak.
Stvarno mi nije jasno kako ce taj sustav funkcionirati jer je povrsina lagune ogromna. Bio sam par puta u zadnjih nekoliko godina, cak i sa manjim brodom tako da smo razgledavali mjesta gdje turista nema i vide se opsezni gradjevinski radovi u raznim fazama ali je sve to prostorno nepregledno. Nevezano na to Venecija je najljepsi grad na svijetu, a osjecaj dok americki dalmatinac prolazi krajem muke svojih predaka je neopisiv.